• Mjäll

Ofrivillig viktnedgång och gravid

Är gravid i v.20.

Har för många år sedan varit överviktig, lyckades då gå ner i vikt och har sedan dess haft en normal vikt, varken för mycket eller för lite. Är lite av ett vikt kontrollfreak sedan dess och väger mig varje vecka. Vilket jag även gör nu under min graviditet, mest för att jag inte vill tappa kontrollen helt och gå upp groteskt mycket.

MEN nu är jag istället lite orolig på andra hållet, äter bra, illamåendet och kräkningarna har lagt sig. Men sedan förra veckan har jag gått ner 0,7 kg. Det är kanske inte hela världen men jag känner att det oroar mig lite.

Undrar med detta om det finns fler där ute som helt plötsligt minskat i vikt istället för att öka? Till saken hör att jag minskar aldrig i vikt utan att kämpa för det. Inte ens efter fyra dagars maginfluensa.

• Svar på tråden Ofrivillig viktnedgång och gravid
  • lilleva80

Hej! Jag är gravid i vecka 17 och har inte gått upp ett enda gram i vikt, snarare minskat lite. Har inte mått illa sedan vecka 12 ungefär och äter ok. Fast hungrig är jag sällan. Brukade inte vara så innan graviditeten, då åt jag mer. Börjar bli lite orolig, man läser ju att man i vecka 17 brukar ha gått upp 2-5 kg. Ska vänta lite till och se hur det går. Ska till barnmorskan i slutet av maj (är då i vecka 21) och har det inte hänt nåt med vikten då så ska jag ta upp det med henne.
    Har du pratat med sin barnmorska om detta?

• Emm83

hej hej..

du ska inte vara orolig.. förra veckan gick jag ner två kilo på en vecka (väger också mig en gång i veckan) och var orolig och ringde barnmorskan men hon sa att det var inngen fara, kan bero på om man "skött" magen eller inte, men så var det inte i mitt fall..de två kilona var de ända kilona jag hade gått upp men nu börjar vågen peka uppåt igen.. har normalvikt och är i vecka 20.
    men är du orolig så ring din barnmorska..

• Mjäll

Emm83 - Skönt att höra att fler gått ner i vikt mitt i alltihopa, har ju knappt hunnit öka i vikt innan den minskade igen. Förstår att du blev orolig över 2 kg, jag som ojar mig över 0,7 kg

Är väl inte jätte orolig än, bara det inte tänker fortsätta såhär

Lilleva80 - jag gick inte heller upp de första veckorna, var nog kring v.17 som det började.

Nu har jag precis ätit för tredje gången idag så jag hoppas att allt är under kontroll.

• Michiyo

första 3 månaderna gick jag ner ca 4 kilo sen till vecka 17 hade jag gått ner ytterligare 6 kilo... och jag har inte haft illamående och sånt... så min bm r väl inte så glad men jag mår bra och man hör hjärtat tydligt på den lill* fast jag hade lite hull att ta av men hoppas det vänder nu och att jag går upp i vikt^^ jag äter som jag bör och så..

• L2K

Första graviditeten va jag nere på -15 kg som mest men gick upp ca 7 av dom innan födsel.
    Andra gick jag ner ca 6-7kg innan det vände uppåt igen. slutade på ca -3kg. 
    Tredje gick jag både upp och ner och slutade på +-0kg i förändring..
    Den här gången stannade vågen på -4kg i v24.

Det är absolut inte konstigt att gå ner i vikt så länge man inte kämpar för att göra det... Vissa kroppar gör bara så...

Kan lägga till att jag inte heller är en sån som går ner i vikt i normala fall... Men har däremot överviktskilon från början.

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04, Emilia -07, BF 26/7-10
  • lilleva80

Skönt att få höra andras berättelser. Känner mig inte längre orolig alls. Ska bara fortsätta som vanligt och äta så bra jag kan. 

• Mjäll

Tack för alla svar, jag är inte heller orolig längre. Jag vet ju att jag äter bra, mer kan man ju inte göra.

• MeandHim

Jag har gått ner 10 kilo och ligger fortfarande minus 9 kilo. Mitt BMI är på gränsen till undernärd. Kämpar för att gå upp men det är inte lätt....Bebisen tar det den behver så så sett är det ingen fara, bara jag som får lida...

Svar på tråden Ofrivillig viktnedgång och gravid