• ramone1

sparar ni lönespecifikationerna?

sparar ni era lönelappar? hur länge gör du det? när känner du att du kan slänga de eller gör du aldrig det?

• Svar på tråden sparar ni lönespecifikationerna?
  • Pixxiedust

Vi sparar våra i samma pärm som vi sparar våra räkningar. Det ligger inte mkt djup bakom den handlingen :P Det bara blir så. Tänker att det kan vara bra att ha.

• ramone1
    Pixxiedust skrev 2010-04-29 14:45:39 följande:
    Vi sparar våra i samma pärm som vi sparar våra räkningar. Det ligger inte mkt djup bakom den handlingen :P Det bara blir så. Tänker att det kan vara bra att ha.
    jag har ju faktiskt en pärm som det är betalda räkningar i , står även på framsidan, kanske skulle lägga alla längst bak i pärmen. kommer dock vara väääldigt tjockt i slutet av året... ni börjar på ny pärm med betalda räkningar varje år eller?
  • Maggis

Japp. De hamnar ihop med månadens räkningar. Finns väl ingen djupare tanke bakom det hela, direkt; det bara blir så.

//Maggis
  • Fidelis ad urnam

Ja det gör jag, har inte slängt någon hittills.
    Känns som att det kan vara bra att ha kvar, av någon anledning

• AasaC

Nu får jag alltid mina lönespecifikationer per mail och de mailen sparar jag alltid. Jag sparade även lönespecifikationerna när jag hade andra jobb och jag fick hem de till pappers. Tror jag har alla mina lönespec. sparade. Har de gamla insatta i pärmar.

• Michisen

Japp. Har alltid sparat dem, sedan jag började jobba. Utmärkt att kunna gå tillbaka och kolla vilket företag jag jobbade på när och hur många timmar och så vidare.
    Har en pärm för varje år med olika kategorier på räkningar/försäkringar och så vidare, samt en för lönespecifikationer.

• SuzR

jag sparar för detta året. Dom från förra året och tidigare har jag slängt, vet inte varför man ska spara på dom egentligen?? Jag kan få en ny om det ska behövas...

• Bedelia

Nej sparar inga. Får för det första mina specar via mail, för det andra har jag aldrig någonsin haft nytta av dem innan så jag ser ingen anledning till att spara dem.

Kollar igenom dem när de kommer så allt stämmer bara.

• Göteborgsmamman75

Nej det gör jag inte, kollar att de stämmer sedan slänger jag dem.

Onödigt att spara tänker jag eftersom att man ändå en gång om året får en kontrolluppgift med alla månaderna ihopräknade, så man behöver ju inte spara 12 lönespecar, det räcker med att spara en kontrollupgift för året till deklarationen.

• Ulli
    Michisen skrev 2010-04-29 15:25:25 följande:
    Japp. Har alltid sparat dem, sedan jag började jobba. Utmärkt att kunna gå tillbaka och kolla vilket företag jag jobbade på när och hur många timmar och så vidare. Har en pärm för varje år med olika kategorier på räkningar/försäkringar och så vidare, samt en för lönespecifikationer.
    Du kan ju förenkla genom att begära tjänstgöringsintyg när du avslutar din anställning, ett papper istället för många.

Vi har våra i datorprogrammet som registrerar vår närvaro.
  • Gladskit

Jag har sparat mina och det har jag faktiskt haft glädje av. För något år sedan skulle CSN utreda mina inkomster och då var det bara att ta kopior och skicka in. Skönt att slippa vänta på att lönekontoret skall skicka papper som sen ska vidare.

• Kallo

Jag har sparat alla mina sedan jag började jobba 1996.

• Guldrosen

Vill jag ha lönebesked får jag skriva ut dem själv från nätet.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • narrip

Ett tips är att scanna eller fotografera dem; så slipper du ha en massa pärmar.

• Michisen
    Ulli skrev 2010-04-30 18:06:54 följande:
    Du kan ju förenkla genom att begära tjänstgöringsintyg när du avslutar din anställning, ett papper istället för många. Vi har våra i datorprogrammet som registrerar vår närvaro.
    Ja, det gör jag också om jag kan, men jag tycker ändå om att ha varje lönespecifikation för sig.

Dessutom har åtminstone tre företag jag har jobbat på har lagt ner av diverse anledningar och där hann jag inte få några tjänstgöringsintyg och tänkte väl inte på det heller, (exempelvis när jag hade ett sommarjobb två månader som artonåring.) 

Men jag tycker inte att det är några som helst problem att ha allt på papper utskrivet i pärmarna som står på hyllan i hemmakontoret heller, så det är lugnt, ni behöver inte tipsa just mig om hur jag ska göra för att minska på pappersmängderna...
  • JA77

Sparar bara årsvis för att stämma av med kontrolluppgifterna, sedan kastar jag dem.

Kanske OT, men varför sparar ni räkningar? Vi betalar in dem, sedan kastas dem! Ser inget värde av att ha de i pärmar. Vill man räkna ihop vad man betalat under året kan man ju kolla historiken i sin internetbank!

Svar på tråden sparar ni lönespecifikationerna?