• tjejk

Skaffa kanin - vad ska vi tänka på?

Jag har tänkt skaffa två st kaninungar och har lite funderingar.

Vilken ras ska man välja?
    Kaninerna ska klara av att bo ute hela vintern, vi kommer bygga vinterbur på ben.
    Kaninerna ska vara sällskapliga av sig, skall ej ställas ut eller hoppas med utan bara has som sällskapsdjur.
    Tacksam för tips och råd.
  • Svar på tråden Skaffa kanin - vad ska vi tänka på?
  • Stor mamma

Fodrat hus till kaninerna, stor utedel, försäkring är jätteviktigt. Jag rekommenderar IF eller sveland.

Kaninunge är att rekommendera då de får växa upp med er. Även om de bara sällskap skall ni tänkapå massor. Hö är billigare om ni köper balar hos bonde :)
    gärna halm också. Spån skall de ha i underlaget som suger bra så slipper dom blött underlag.
    Allfoder, saltsten, grenar att gnaga på, knäckebröd,färskfoder såsom morötter o sånt.

Klotång och borste om ni väljer en långhårig sort :)

• jezzy

Jag har angorakanin och har haft senaste åren.
    Super lugna trivsamma kaniner.
    Tyvärr väldigt mycket pälsvård och åt dom kan man inte använda spån heller då det fastnar i ullen.
    Men våran har bott ute vintertid och det har gått jättebra. Laddat rejält med halm.

• tjejk

Tack för tipsen. Angora blir det inte det hade farmor när jag var liten och jag minns att det var mycket jobb med klippning.

Hö och halm köper vi från grannen som har häst. Bur kommer vi bygga en nu och sedan en annan isolerad till vintern.
    Fler tips!
  • Saltlakrits

Det gjorde den visst inte.. Men googla på "agria kanin" så kommer det upp

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • dezibel

Tänk på att dom är så sociala och behöver kärlek även på vintern..Har sett hur kompisarna köpt kaniner till ungarna och hur roligt det varit hela sommaren och när vintern kommer sitter kaninen där ensam i sin utebur för barnen tycker inte alls det är lika kul när det är 20 minus ute.
    Nu menar jag inte att ni skulle bete er så men det är mer än vanligt, tyvärr.

• bonnmora

Isolerad behöver inte vinterburen vara, huvudsaken är det finns en vindtät del med mycket halm.  Om du ska ha två välj 2honor ifrån samma kull, eller en hona och kastrerad hane. Dvärgvädur är en bra barnkanin, gärna korthårig så slipper man pälsvård. Köp ifrån uppfödare, de kaninerna är mer hanterade och oftast friskare.

Lycka till!

• Snuskpudding

Att den lever i mellan 6-12 år och man tröttnar lätt :P

• Sephiroth

Att ni inte får en hona och en hane av misstag så som kompisen fick. Helt plötsligt låg den en död liten kaninunge i buren hos dem. =(

• Lieea

jag rekomenderar dvärgvädur. dom e behändiga i storleken, lugna och under min tid som uppfödare har jag aldrig upplevt dom som aggresiva vilket e vanligt hos större kaniner.

Buren- använd inte plastat nät, dom äter upp de. har man buren på marken lägg nät i botten. så länge det finns något för dom att gå in i där de e vindtät så klarar dom vintern galant. spån som underlag och halm att mysa i..

Mat- hö e alltid gott, och vanlig kanin pellets, och växla lite med godsakerna som morot, salladshuvud, knäckebröd m,m.
    (!) se till att kaninen alltid har färskt vatten. på vintern kan vattnet frysa, då får man tina upp vattnet. det gör inget om man tar ljummet vatten.

Vård- jag rekomenderar att man klipper klorna på sin kanin. kaniner i burar där dom inte har tillgång till att gräva sliter inte så mycke på klorna så dom kan lätt bli långa och fläcka sig.

En kanin vill ha klapp o gos varje dag.. och kaniner har inget emot barn men tänk bara på att barn kan vara hårdhänta och att för mycke skrik o för många runt omkring på en gång kan vara väldigt stressande för kaniner och kaniner e inte så stresståliga.

Lycka till!!!

Svar på tråden Skaffa kanin - vad ska vi tänka på?