• IdaOhlsson

När känna livmodern på magen

När kände ni livmodern/bebisen när ni kände med händerna lite nedanför naveln? Vilken vecka var du i när du kunde känna detta?

Menar inte fosterrörelser, utan en liten "knöl" nedanför naveln! :)

• Svar på tråden När känna livmodern på magen
  • sandraaa01

Jag kunde känna i vecka 14, när jag låg på rygg.. och jag är rätt så smal :)

• Nomaden

Jag känner min redan nu, är i vecka 13. Tror jag gjort det ett bra tag nu.

• Nomaden
    Teskedsmamman skrev 2010-04-29 18:45:05 följande:
    Livmodern kommer upp ur bäckenet först vid vecka 11-12, då först kan man känna den utanpå magen.....
    Precis. Men sen är det ju många andra faktorer också. Har man fött barn tidigare? vet man vad man känner? Bakåtlutad/framåtlutad livmoder osv

Med min första så kände jag inte själva livmodern förrens runt vecka 18-20, alltså den där kanten!
  • sandraaa01

Jag har livmodern jätte långt bak från början har jag fått höra, så i vecka 14 kom den fram och därefter kände jag en kant jätte tydligt, fast en bra bit under naveln..

• skrållan1978

jag är i vecka 14, 15 i morgon o knner livmodern halvvägs till näveln ungefär nu, som en hård boll=) men detta är mitt 7 barn=)

• brallison

Hur känner ni det? Måste man trycka ganska hårt för att känna det? Jag har i princip inte försökt så hårt än men tror inte att jag känner nåt speciellt. Är i v. 14 nu.

• sandraaa01

När livmodern verkligen va framme så behövde jag inte känna alls hårt.. jag kände den direkt och visste att det var den. :) först hade jag försökt känna och inte hittat någon livmoder, sen en dag så fanns den bara där :)

• SailorGirl

Jag kände min livmoder när jag gått ca 15 fulla veckor. Bäst funkar det när jag vaknat på natten/morgonen och behöver kissa. Då börjar jag känna nerifrån blygdbenet och upp. Först är det väldigt stabilt och sedan kring naveln, så är det som om allt halkar in.

• hemligt gravid

Jag tror att jag känner min. Men det kan lika gärna vara fett! :D Det är ju jättesvårt att veta vad man ska känna efter. Däremot så tycker jag det känns som om hela magen under naveln är mer spänd och fast liksom.
    Jag var på inskrivning idag och bad bm känna efter livmordern och om den kändes tillräckligt stor för veckan jag är i (v14). Hon kände den direkt men inte där hon hade tänkt sig. Hon tycke den var större(!) än den borde vara nu. "Du kanske är längre gången än vi tror" sa hon (och då har jag ändå gjort vul som åldersbestämde fostret, hur vanligt är det att ett vul i v8 visar fel?)... :)

Svar på tråden När känna livmodern på magen