• Anonym

Sonen har så svullen mage...

I slutet av förra veckan hade hela familjen magsjuka, också sonen som är fyra år. Han kräktes några gånger på söndag morgon, har sen haft diarré några dagar och har ännu inte riktigt fått aptiten tillbaka.

Nu på eftermiddagen fick han plötsligt jätteont i magen, grät och skrek och hade  verkligen ont. Jag försökte bädda mysigt åt honom i soffan, värma en värmedyna att lägga på magen osv, men inget hjälpte.

Jag frågade om jag fick pröva att massera hans mage lite grann, och blev helt förskräckt, för hans mage var jättesvullen, utspänd och hård, jag har aldrig sett nåt liknande.

Jag ringde till akuten och vi fick åka in, där klämde doktorn på hans mage (och tyckte att den kändes som en trumma), vi fick ta snabbsänka som visade sig vara normal och sen fick vi åka hem.

Dom antog att det var sviter efter magsjukan.

Sonen har inte lika ont längre, men magen känns fortfarande väldigt hård och svullen.

Nån annan vars barn fått så här efter magsjuka? Jag blev verkligen jätterädd, tänkte på tarmvred, blindtarmen eller nåt värre...

• Svar på tråden Sonen har så svullen mage...
  • Anonym (SR)

Förmodligen gaser. Avvakta och se om det hela lägger sig.....

• soetisenanna

Jag läste på internet bara för nån dag sen att om man är allergisk mot t.e.x gluten så kan magen bli så uppsvälld som barns magar i fattiga länder & man får diarré & så, kanske inte alls är det men tänkte bara skriva det..då det kan vara svårt att veta att man är känslig för gluten.

• Anonym

Det är ju ganska vanligt att magen inte fungerar som den ska efter magsjuka. Man kan ju t o m bli tillfälligt laktosintolerans.

Ge snälla saker för magen och gärna lite probiotika så magen får en möjlighet att återställa sig.

• Anonym

Tack för era svar!

Sonens mage lugnade ner sig under natten, så i morse kändes den mjuk och fin igen. Han har klagat över lite magknip idag också, men inte som igår. Jag är fortfarande på min vakt, skulle den svullna igen så åker vi in på nytt, doktorn sa igår att om problemen fortsätter och håller i sig kanske det skulle vara bäst att han får dropp ett dygn, så att magen får vila.

Aptiten är lite bättre idag, försöker ge "snäll" mat åt honom i små portioner, och hoppas att magen fortsätter förbättras!

Svar på tråden Sonen har så svullen mage...