• Maijlo

När fick ditt barn sin första riktiga cykel?

Det vore intressant att veta hur cykeln var och hur det gick att lära sig cykla för den lilla/lille! Hur stora var däcken t ex?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När fick ditt barn sin första riktiga cykel?
  • GulTussilago

När hon fyllde 4 fick hon en 16"-are. Hon var ganska ointresserad av den och vi fick sätta på stödhjul.
    Nu när hon är 5 är hon betydligt mer intresserad! Men hon vågar inte cykla utan stödhjul så det slutade med att vi nyligen köpte en springcykel.
    Så nu har hon börjat träna på den.

Så för de flesta barn räcker det nog med att köpa cykel i 5-6-årsåldern. Tidigast från 4!

(själv fick jag min innan jag fyllde 3, lärde mej på en eftermiddag, men dottern verkar inte ha tagit efter mej )

• CeeJay

Vår äldsta dotter fick en 16-tums cykel när hon fyllde 4 år. Hon fyller 6 år om två veckor och i sommar tänkte vi köpa en ny, blir nog en 20-tums då. Hon cyklar fortfarande med stödhjul så jag vet inte när hon kommer lära sig att cyka "på riktigt"

Yngsta dottern är nu 4,5 år och hon har fortf en tre-hjuling. Våra barn är inte så där superintresserade av att cykla på "stora cyklar". Vi har ingen bra väg för dem att cykla på tyvärr så det passar bättre med små cyklar med tre hjul eller stödhjul när de cyklar på uppfarten.

• Li78

första cykeln var en trejuling när han fyllde ett. andra cykeln en 12" när han var två, den hade stödhjul. när han (och även hans lillebror) var tre år cyklade de utan stödhjul på dem eftersom de är så låga. nu är han 6 år och har fått en 20" den är faktiskt lite läskig tycker han, så han vill fortfarande ha den som är 12". de har älskat alla sina cyklar .

• SIN74

Första cykel, 12 tum med stödhjul fick dottern vid treårsåldern. Den lärde hon sig att cykla på utan stödhjul när hon fyllt fyra. Hon fyller 7 i år men är kort så hon fick en ny 16 tum nu så att lillebror fick den gamla.

• Trollet Ludenben
    Han fick den när han var 5 år, är 7 nu men har inte lärt sig cykla på den än.
    Älskade ungar
  • bubblis77

stora tjejen fick en 10tum med stöd hjul när hon blev 1år en 12tum med stöd hjul när hon blev 3år och cyklade utan stödhjul när hon fyllde 4år.

Lillan fick 10tum när hon var 1½ och 12tum när hon var 3år.

• Doodelidoo

När sonen fyllde tre fick han en 12" cykel med stödhjul. Tog bort stödhjulen ett år senare och då lärde han sig cykla väldigt lätt.

• Tinnys

12" vid 2 cyklade utan stödhjul vid 3,5.
    16" vid 5
    20" vid 7
    24" vid 9

• bambigirl

Min son är snart 4 och har en springcykel nu. Nästa sommar kommer han få en 16' utan stödhjul. Jag vill inte att mina barn har cyklar innan 5.

• Sencha

Den första riktiga utan stödhjul och som vi avsiktligt skaffade: Vid 6 år. Ska väl ta oss tid att hjälpa till med lärandet nu när det börjar kännas som säsong
    Innan dess har det stått ett arvegods som vi satt stödhjul på och som inte direkt använts.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • snillis

Sonen fick ärva en cykel när han var 2,5 år som han cyklade på med stödhjul. En rosa jättefin som han äääälskade.
    När han var 3,5 tog vi av stödhjulen och han cyklade bara helt enkelt iväg. Inag som helst problem.
    Då var den cykeln lite liten så då köpte vi en större, som han få ha denna sommaren också - är 4,5 år nu.

Lillasyster som är 2,5 är dock inte alls redo för riktig cykel utan cyklar på sin trehjuling.

• glasbubblan

Sonen fick sin 16" när han fyllde 4. Innan hade han en springcykel som han använde sparsamt och som tyvärr är för liten för honom nu. Han är måttligt intresserad av att lära sig cykla, men jag tänker inte ge honom några stödhjul. 

• Ragnar

Fick en cykel när han fylde 4 år, en 12". Första månaden hade vi inga stödhjul utan gick/sprang brevid men det gick inte alls bra. Han gav upp och blev rädd för att cykla istället så det blev att vi skruvade på stödhjulen och då gick det mycket bättre.
    Nu är han snart 5 år och vi tog av stödhjulen förra veckan och det ser ut som att han kommer att kunna cykla själv innan sommaren.
    Så här efteråt skulle vi gett honom en cykel i 5-års present istället och en 16". Fast han är stor och hans trehjuling var aldeles för liten då han var 4 år.

• annca

Hon och den 6 mån äldre kusinen fick varsinn jueln innan dottern skulle fylla tre. en ganska stor cykle, tror det var en 16''. Med stödhjul, tyvärr enligt min mening, för nu, när hon fyllt 5, vägrar hon fortfarande ens försöka utan stödhjul. Vi får inte ens hissa upp dem så hon skulel kunna cykla utan att de går i marken...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Maijlo

Tack allihop för era inlägg! Det blir nog en liten hoj i present här framöver. Hon är superintresserad.

Svar på tråden När fick ditt barn sin första riktiga cykel?