• sarah

Hur tillagar man ryggbiff egentligen?

Vi ska göra en middag i morgon för 8 pers.
    Planen var oxfilé men fick inte tag på det i dag så det blir nog ryggbiffar istället.
    Men jag är helt kass på ryggbiff. Tycker alltid jag får dem sega och äckliga. Vad är hemligheten eller vad gör jag för fel?

Hur tillagar man ryggbiff bäst? Steker? ugnen?

Ge mig gärna tips på god kryddning

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur tillagar man ryggbiff egentligen?
  • Bluemint

Mina ryggbiffar blir också som skosulor, men sambon är riktigt bra. Vi brukar steka dem och jag tror knepet är att vara snabb som attan och hålla koll så de fortfarande är röda inuti. Verkar som om man måste vara snabb även med serveringen så de inte ligger och lagas färdigt utanför stekpannan. Best of luck!

• sarah

tack!
    Ja jag har också fattat det som att man måste vara snabb, det är bara jag som vill ha dem ordentligt stekta.
    Men om man ytsteker och har dem i ugnen en stund, kan det vara något? Eller man kanske inte har ryggbiffar i ugnen...?
    Hur länge skulle man då i så fall ha dem där...?

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Nemiia

Fick tips från en kille i charken sist. Han sa att man räknar min per sida på tjocleken. Alltså om biffen är ca 1 cm tjock så ska den stekas en min på varje sida på hög temp. Du ska altså inte sänka värmen utan kör för fullt. Sedan lägger du in köttet i folie så att det får gå klart utanför spisen. Detta funkade kanon för mig. Lycka till!

Svar på tråden Hur tillagar man ryggbiff egentligen?