• Angelica77

Gräsmattan är förstörd av hundens kiss

Vår gräsmatta ser hemsk ut med mängder av stora gula "döda" fläckar där hunden kissat.

Finns det något att göra eller är det bara att rafsa upp det döda och så nytt???
    Är liksom inte bara på ett ställe utan utspritt över 1400 kvm...

• Svar på tråden Gräsmattan är förstörd av hundens kiss
  • Soul

Hundurin innehåller stora mängder ammoniak som kan vara förödande för gräset, framför allt morgonurin. Jag hade en tik förut och om man inte var där snabbt och vattnade efter hon kissat dog gräset. För det mesta kom det dock tillbaka efter ett tag. Annars är det nog det enda du kan göra att kratta bort det döda, släng på lite jord och gräsfrön. Tyvärr har jag inget annat svar.

Lär sen hunden att inte kissa på gräset, det gjorde min dåvarande sambo. Varje gång hon kissade på gräset tog han tag i henne och drog henne till gruset och uppmuntrade henne när hon kissade där. Efter ett tag räckte det med att säga "gå och kissa på gruset" så gjorde hon det Hon kissade t.o.m. på kommando, vilket var väldigt smidigt.

Jag upplevde det också som att det var framför allt när gräset var torrt som det skadades. Kanske vattna ofta hjälper.

• isisisis
    Soul skrev 2010-05-02 08:46:17 följande:
    Hundurin innehåller stora mängder ammoniak som kan vara förödande för gräset, framför allt morgonurin. Jag hade en tik förut och om man inte var där snabbt och vattnade efter hon kissat dog gräset. För det mesta kom det dock tillbaka efter ett tag. Annars är det nog det enda du kan göra att kratta bort det döda, släng på lite jord och gräsfrön. Tyvärr har jag inget annat svar. Lär sen hunden att inte kissa på gräset, det gjorde min dåvarande sambo. Varje gång hon kissade på gräset tog han tag i henne och drog henne till gruset och uppmuntrade henne när hon kissade där. Efter ett tag räckte det med att säga "gå och kissa på gruset" så gjorde hon det Hon kissade t.o.m. på kommando, vilket var väldigt smidigt. Jag upplevde det också som att det var framför allt när gräset var torrt som det skadades. Kanske vattna ofta hjälper.
    Ja,är man snabb att vattna efter specielt morgonurin,så tar man bort det värsta.
    Ä
  • bakeacake

Jag har aldrig varit med om att de blir så, trots 3 hundar.. däremot har våran gräsmatta blivit så efter vinter och alla snö som legat där och fryst sönder snön..

• LabLover

Jo, men det växer ju igen efter ett tag. Vi har aldrig gjort något särskilt för att förebygga eller åtgärda det förutom att inte ha för vana att rasta hundarna i trädgården.

Skulle däremot vara försiktig med att "ta tag i" och "dra" hunden någon annanstans, en del hundar är känsliga och kan bli rädda, associera det med just kissandet och inte våga kissa.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden Gräsmattan är förstörd av hundens kiss