challe 1 skrev 2010-04-30 08:39:36 följande:
Nu är det bestämt att vi ska gå isär. Det är jag som lämnar honom, men vet inte om det känns mindre jobbigt för det. Vi har inte varit något bra på att ta hand om varandra och så. Vi har två barn ihop en på sex månader och en på två år. Hur berättar man för tvååringen att mamma och pappa inte ska bo med varandra något mer? tacksam för stöd och goda råd!
Vi gick isär när min flicka var ca. 18 månader och självklart, märkte jag, var hon undrande över situationen. Så det jag sa var "Pappa bor inte här med oss längre, men ni kommer självklart att ses ändå! Pappa älskar ju dig jätte mycket", tids nog vänjde hon sig.
De förstår ju inte så mycket när de e så små (som Amoudara tidigare sagt) så det finns kanske inte så mycket att säga verbalt, mer genom handling. Exempelvis genom att skiljas åt på ett lugnt sätt (utan en massa bråk eller tjaffs för barnets/barnens bästa), genom att vara sig själv (så gott som möjligt), se till att ha kul tillsammans med barnen etc., etc. Oftast går det bättre än vad man tror.
Lycka till!