Hannish skrev 2010-05-02 19:22:32 följande:
Jag vill så gärna att han skall förstå att han inte får slå henne. Frågar man så säger han att man bara får klappa, pussa och så. Och att hon är snäll. Två sekunder senare slår han till henne, går på henne eller så. har eskalerat otroligt senaste veckan. Tidigare kunde man lämna dem själva ibland (gå på toaletten, ut i köket och hämta lite vatten eller liknande). Nu kan man knappt titta bort trots att man sitter bredvid henne.och saken är den att han slår henne inte för att han är arg eller så, utan bara för att... Eller jag vet inte varför. men han är glad hela tiden.Suck... nån sorts trots av något slag??Skulle på nåogt sätt vara lättare om man var arg på henne, för då kunde man ta tag i det och förklara att man får vara arg men inte slå osv.
Men de är ju inte så stora....din och min äldsta.... de har ju inte den impulskontrollen. Jag vet inte hur din pojke är men han leker rätt hårdhänt med mig och sin pappa också när vi "brottas" m.m. De har ju inte den motoriska kontrollen. I den åldern kan de ju inte generalisera på det viset vi gör heller. Ofta "triggas" de ju också i den åldern av sådant de vet att man inte riktigt får. Testa gränser.
Om det är någon tröst så har min yngsta precis fyllt ett år och för ungefär en vecka sedan så började plötsligt något nytt.....de leker tillsammans

. Brottas - rätt hårdhänt från bådas sida (ettåringar kör ju inte direkt något finlir de heller, det nyps och sparkas rejält, inte elakt utan bara för att ettåringar gör så) och de skrattar och har roligt....tillsammans. Fast man får hålla koll hela tiden så att de inte går över styr. Sedan jagar de varandra. Men nej, lämna dem kan man inte. Man får hela tiden vara med och visa hur man gör resp. inte gör. Det är skönt nu när lillebror blivit lite mer rejäl. Han väger ju nästan lika mycket som sin storebror numera och är lite mer försigkommen och dessutom stadigare, så han ramlar inte så illa om han blir puttad eller liknande. Oftast när det händer saker så har ju ingen av dem varit elaka med flit på någotvis. Antingen så sker det i lek eller så blir storebror arg och vet inte hur han ska hantera sin frustration.
Men jag vet hur det är, vi har haft jättejobbigt ett bra tag. Det är jättejobbigt. Man vill ju liksom inget annat än att de ska vara snälla med varandra. Men just nu känns det väldigt bra här. Storebror låg igår och gosade (båda kramades HÅRT) och plötsligt sa han: "Tycker om Arid". Lillebror heter Arvid, och det var första gången han sagt det

.
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det finns så mycket annat än att vara ständigt närvarande och lyfta bort och odramatisk säga nej. Jag tycker inte att vi har kommit någon vart alls med att bli arga. Har en vän med en 2-åring som för en dryg månad sedan blev storasyster....hon biter sin lillasyster. Inte heller så kul. Man får försöka komma ihåg att de är små och att det inte är så lätt att bli storebror/storasyster när man är liten.