• Daphne85

Min dotters "speldosa" börjar spela o snurra?!

Min dotter fick i doppresent en "fotospeldosa". Den är i stål och ser ut som en karusell med fotoramar, nallar och en karusellhäst (köpt i en smyckesbutik). Man skruvar på den och den spelar "Blinka lilla stjärna" och snurrar sakta. Den står i fönstret i hennes rum (som för närvarande är lekrum/datarum tills dottern blir stor nog att sova själv. Hon är snart 1,5 år). Här om dagen så, på morgonen, så börjar den helt plötsligt spela och snurra av sig självt! Jag, min son på 6 år och dottern ser detta. Jag satt på datastolen och barnen var på golvet ett par meter ifrån. Så ingen rörde den. Den har stått där orörd länge och helt plötsligt börjar den spela och snurra?! Ett par andra gånger när min dotter sover och sonen är på dagis och jag sitter själv framför datorn i samma rum så har jag hört som barn leka ute men jag har kollat ut och det har inte varit nån där. Det låter som om nån drar nånting ute men det finns inget där ute eller i närheten. Vad är detta? Huset vi bor i har varit ett dagis i flera, flera år! Huset är byggt -76. Vi flyttade in i slutet av nov. -09.

• Svar på tråden Min dotters "speldosa" börjar spela o snurra?!
  • pixietails

Bor ni nära en järnväg som används? Eller en vanlig bilväg? När jag var mindre flyttade mina leksaker på sig flera centimeter, en docka började skratta fast vi var i rummet bredvid.(kommer inte ihåg vad dockorna heter nu men en sån som börjar skratta/prata när man tar upp den)  Vi ville ju gärna tro att det spökade, men det var vibrationer från tåg och bilar. Vi bodde kanske 70-100 meter från en järnväg.

• Mamaiia
    Daphne85 skrev 2010-04-30 10:26:44 följande:
    Min dotter fick i doppresent en "fotospeldosa". Den är i stål och ser ut som en karusell med fotoramar, nallar och en karusellhäst (köpt i en smyckesbutik). Man skruvar på den och den spelar "Blinka lilla stjärna" och snurrar sakta. Den står i fönstret i hennes rum (som för närvarande är lekrum/datarum tills dottern blir stor nog att sova själv. Hon är snart 1,5 år). Här om dagen så, på morgonen, så börjar den helt plötsligt spela och snurra av sig självt! Jag, min son på 6 år och dottern ser detta. Jag satt på datastolen och barnen var på golvet ett par meter ifrån. Så ingen rörde den. Den har stått där orörd länge och helt plötsligt börjar den spela och snurra?! Ett par andra gånger när min dotter sover och sonen är på dagis och jag sitter själv framför datorn i samma rum så har jag hört som barn leka ute men jag har kollat ut och det har inte varit nån där. Det låter som om nån drar nånting ute men det finns inget där ute eller i närheten. Vad är detta? Huset vi bor i har varit ett dagis i flera, flera år! Huset är byggt -76. Vi flyttade in i slutet av nov. -09.
    Min dotter har en likadan speldosa!
    Den plingar också av sig själv utan vidare, fast ingen av oss rört den.
    ♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • Daphne85
    pixietails skrev 2010-04-30 11:33:11 följande:
    Bor ni nära en järnväg som används? Eller en vanlig bilväg? När jag var mindre flyttade mina leksaker på sig flera centimeter, en docka började skratta fast vi var i rummet bredvid.(kommer inte ihåg vad dockorna heter nu men en sån som börjar skratta/prata när man tar upp den)  Vi ville ju gärna tro att det spökade, men det var vibrationer från tåg och bilar. Vi bodde kanske 70-100 meter från en järnväg.
    Ja, vi bor nära bilväg och järnväg som det körs tåg på nästan var och varannan timme! Men den har aldrig spelat av sig själv förut och inte efter detta heller. Vi bor kanske 400 meter från järnvägen.
  • Daphne85
    Maaaaa skrev 2010-04-30 11:36:02 följande:
    Min dotter har en likadan speldosa!Den plingar också av sig själv utan vidare, fast ingen av oss rört den.
    Okej. Kanske känslig.
  • Mamaiia
    Daphne85 skrev 2010-04-30 11:44:20 följande:
    Okej. Kanske känslig.
    Första gångerna var det riiiktigt creepy, det var några kvällar min sambo jobbade sent och jag var ensam här hemma med lillan.

Barnleksaker som lever eget liv har alltid givit mig lite kalla kårar..

Fast nu har det hänt vid flera tillfällen, börjar tro att det rör sig om något fabrikationsfel {#lang_emotions_tongue_out}
    ♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • Daphne85
    Maaaaa skrev 2010-04-30 11:49:07 följande:
    Första gångerna var det riiiktigt creepy, det var några kvällar min sambo jobbade sent och jag var ensam här hemma med lillan.Barnleksaker som lever eget liv har alltid givit mig lite kalla kårar..Fast nu har det hänt vid flera tillfällen, börjar tro att det rör sig om något fabrikationsfel
    Ok.

Det lustiga är att om man hoppar och stampar bredvid den eller slår lite på den så spelar den inte =/ Men jag vill ju hoppas såklart det har en logisk förklaring som det ju säkert har!
  • killershrew

Jag antar att ni haft den ett par år? När fjädern börjar bli dålig kan speldosor uppföra sig ganska mysko. Hemma hos mina föräldrar finns en gammal smurfkarusell som drivs på samma vis. När man dragit upp den kan det ta allt mellan 1 sekund och 5 timmar innan den börjar snurra. Ibland tar den små pauser i snurrandet/spelandet.

• Daphne85
    killershrew skrev 2010-04-30 14:06:07 följande:
    Jag antar att ni haft den ett par år? När fjädern börjar bli dålig kan speldosor uppföra sig ganska mysko. Hemma hos mina föräldrar finns en gammal smurfkarusell som drivs på samma vis. När man dragit upp den kan det ta allt mellan 1 sekund och 5 timmar innan den börjar snurra. Ibland tar den små pauser i snurrandet/spelandet.
    Nej, den är knappt 1 år gammal. Hon fick den i maj förra året.
  • Koloraturell

Speldosor hakar ju upp sig oftare än de fungerar som de ska. De hakar sig i ett visst läge och kan, när trycket blir för tufft för dom, börja spela. 

• Daphne85
    Koloraturell skrev 2010-05-01 21:02:51 följande:
    Speldosor hakar ju upp sig oftare än de fungerar som de ska. De hakar sig i ett visst läge och kan, när trycket blir för tufft för dom, börja spela. 
    Jo, är väl så!
Svar på tråden Min dotters "speldosa" börjar spela o snurra?!