• FCBJ

Hur fort växer fötterna?

Min dotter är 8,5 mån och jag var i en skoaffär och mätte hennes fötter. Hon skulle ha str 18, men den minsta str var 20. (vet att det finns mindre str i andra affärer, men det är inte det som är min fråga)
    Min fråga är hur snabbt växer fötterna i den här åldern? Hon behöver inte skor precis just nu, men kanske om en månad. Vill dock gärna köpa skor nu för att testa och undrar om de isåfall blir för små till sommaren om jag köper stl 18? (Det är ju inte precis billigt att köpa skor)

• Svar på tråden Hur fort växer fötterna?
  • kobebis

oj  vad olika det är. från storlek 18 tills min son kunde ha storlek 20 tog det väl i alla fall drygt 6 månader. Är nu 20 månader och har nu storlek 21.

Om jag vore dig så hade jag letat efter andra skor i mindre storlek. Går hon? om hon inte börjatän så finns det ju mjuka små skor till billig peng på ex h&m.

• FCBJ

Min dotter älskar att gå, men gör det inte själv utan vi måste hålla henne i händerna. Funderar mest på om jag ska köpa storlek 18 som hon eligt affären har nu eller om jag ska satsa på en storlek större dvs stl 19.

• Sessilou

om jag vore dig skulle jag köpa billiga skor på H&M eller Åhléns nu om ni bara vill testa.

tycker ni att det e bra med skor, så vänta nån månad till sommaren o köp "riktiga" då.

Jag var inne i en skoaffär med min 8 månaders och den expediten rekomenderade inte skor till barn under 1 år=)

Less is more=)
  • Snart vår tur

Innetofflor & finskor: ca 1 cm
    Höst/vinter skor: 1.5 - 2 cm
    Vår/sommar skor: 1 - 1.5 cm

Ett barns fot växer per år ca

●  1 - 2 år ca 20 mm
    ●  2 - 3 år ca 15 mm
    ●  3 - 5 år ca 10 mm

Lägg alltid på lite extra

Storleksguide

●  4 - 9 månader stl 16 - 18
    ●  .. - 1 år stl 19 - 21
    ●  1 - 2 år stl 22 - 24
    ●  2 - 4 år stl 25 - 27
    ●  4 - 6 år stl 28 - 30
    ●  6 - 7 år stl 31 - 33
    ●  7 - 8 år stl 34 - 36

Dessa uppgifter är från vincentshoestore.com
  • Snart vår tur

..vad konstigt det blev..'lägg alltid på lite extra' är överskriften.

• FCBJ

Tack för svaren. Lutar nu åt att jag köper några billiga skor i str 18 och sen lite dyrare när det visar sig behövas bättre skor.

• kobebis
    Sessilou skrev 2010-05-03 22:34:02 följande:
    om jag vore dig skulle jag köpa billiga skor på H&M eller Åhléns nu om ni bara vill testa. tycker ni att det e bra med skor, så vänta nån månad till sommaren o köp "riktiga" då. Jag var inne i en skoaffär med min 8 månaders och den expediten rekomenderade inte skor till barn under 1 år=)
    nja kan inte riktigt hålla med expediten. Min ena son gick vid 9 månaders ålder skulle han då gått barfota? Men går de så finns det ingen anledning att köpa "riktiga" skor.
    FCBJ skrev 2010-05-04 10:18:30 följande:
    Tack för svaren. Lutar nu åt att jag köper några billiga skor i str 18 och sen lite dyrare när det visar sig behövas bättre skor.
    Låter som en bra lösning. Ingen ide att köpa för stora skor som de ska "växa i". Det blir aldrig bra.
  • kobebis

he he nu blev det ju snurrigt. Menar ju så klart att om de INTE går så är det ju ingen ide att köpa "riktiga" skor.

• mamma31

Jag köpte ett par kavat skor i stolek 19. innemåttet på dom var 12cm. hans fot är nu ca 10,5. han kommer att bli runt 9 månader när det blir dax att andvända dom. Tycker att det är bra med en varm och bra sko även om han inte kommer att " GÅ " just då. I affären sa dom att han kommer klara sig på dom hela våren. Pris 599.

Svar på tråden Hur fort växer fötterna?