• Anonym (Polisanmäla?)

Hennes hund bet våran - på vår tomt!

Blir arg varje gång jag tänker på det här... det hände för ett bra tag sen nu, men jag har svårt att släppa det.

Mina föräldrars hund springer lös inne på tomten (bor på landet) och hon brukar stanna på tomten. Ibland springer hon ut till vägen om det går förbi någon, men hon har aldrig sprungit hela vägen fram till någon eller ut i körbanan.

En granne som har hundar och brukar gå förbi har en gång skrikit till oss att "ta in hunden, han biter ihjäl henne!". Då hade mina föräldrars hund gått fram till vägkanten när hon kom med sina hundar/sin hund. Men inte gått fram! Hon var alltså fortfarande inne på tomten.

Så kommer hon då en dag med den hunden hon vet biter andra hundar, vår hund är lös och springer denna gången fram till dem. Och hennes hund biter! Det resulterade i en skadad tass och medtagen hund i två-tre veckor framåt. (Stooor storleksskillnad på dem, ska tilläggas.)
        Hennes kommentarer till det hela är att vi ska ha hunden bunden och inte lös i trädgården.  

Men inte faan är det hon som bits! {#lang_emotions_yell}

Min poäng i det hela är - borde hon inte ha munkorg på hundkräket när hon är fullt medveten om att han biter andra hundar? Hon till och med ropade detta en tidigare gång! Och är då klart medveten om att det bor andra hundar på deras promenadsträckor...  

Får hon ha kvar en hund som biter andra hundar? Eller är det endast om hunden biter människor den ska avlivas?
    Borde vi polisanmäla henne?
    Tror att hon har någon form av likartad anmälning på sig tidigare, ifråga om hennes hundar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-30 12:58
    Nu tror jag att ämnet är så gott som löst - det borde ha funnits staket så att föräldrarnas hund inte kunde springa ut!
    Inget ansvar till den bitande hundens ägare.
    Feel free att fortsätta diskutera, men jag lämnar tråden nöjd nu! Tack för alla svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-30 12:59
    .... jag blir så löjlig när det gäller våra kära husdjur

• Svar på tråden Hennes hund bet våran - på vår tomt!
  • Lillefotan

Dina föräldrar kanske ska sätta staket runt sin tomt så att deras hund inte KAN lämna tomten. Både för sin och andras skull!

• Anonym (hmm)

Staket runt tomten kanske är ett tips

• Anonym (Polisanmäla?)
    Lillefotan skrev 2010-04-30 12:24:13 följande:
    Dina föräldrar kanske ska sätta staket runt sin tomt så att deras hund inte KAN lämna tomten. Både för sin och andras skull!
    Jo självklart... men skadan är ju redan skedd. Det är också första gången (och sista!) hon sprungit ända ut.
  • Jezamine

Det är lika mycket dina föräldrars sak att ha sin hund under uppsikt.

Avstängd tills vidare
  • Anonym (hmm)

Jag tycker att har man sin hund lös och den springer fram till en hund som är kopplad och den kopplade hunden biter den lösa så får man lite skylla sig själv om man har sin hund lös.

• Lillefotan

Ja, skadan är redan skedd. Men jag tror inte att det finns någon möjlighet att den andra huden ska avlivas när dina föräldrars hund lämnade tomten och sprang fram till den andra hunden. Vad säger att det är den sista gången det händer?! om de inte sätter upp staket då vill säga.

• sahara sahara

Man har alltid strikt hundägaransvar, och hon ska åtminstone betala dina veterinärkostnader.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Jezamine
    Anonym (Polisanmäla?) skrev 2010-04-30 12:25:59 följande:
    Jo självklart... men skadan är ju redan skedd. Det är också första gången (och sista!) hon sprungit ända ut.
    Ja då får de lära av detta hoppas jag.
    Avstängd tills vidare
  • annie 77
    Man kan tycka att en hund som har lätt för att bita och gör det borde ha munkorg...
    Men samtidigt så varnar ju hon andra hundägare att inte komma fram med deras hundar!

Jag anser att är en hund benägen till att sticka så ska den ha koppel, ert eget fel måste jag säga!
    När ni vet att denne hund biter men ändå har er hund lös, som ni vet sticker...

Polisanmälan kommer ändå att falla till den andres favör då hennes hund var kopplad!

Sorry..
  • Anna o Leia

Om man har en aggresiv (lös)hund så måste man ha munkorg på. Men hon hade ju den i koppel..
    Om din/dina föräldrars hund kan springa ut från tomten så blir det lite knivigare.. Kanske ett staket hade varit på sin plats?
    Min hund var hanilsken när vi tog hand om honom och ibland har det kommit fram lösa hundar som då har börjat slåss med min hund. Vems är felet? jo den som har hunden lös.
    Nu är det svårt o se hur ni bor men jag har svårt att tro att grannen var tvungen att gå just där.. Men om hon måste korsa den vägen så tror jag att det är ert ansvar att hålla hunden INNE på tomten. Men ni måste absolut INTE koppla den om det finns staket. sorry om jag skriver lite rörigt..

Svar på tråden Hennes hund bet våran - på vår tomt!