• Hhoney

Fodelsemarken/Storkbett

Bebis kommer om 7 veckor. Jag laser om ditten o datten, oroar mig och funderar pa en hel del.
    Laste precis om fodelsemarken och storkbett och att nastan varje bebis har ett storkbett, oftast i nacke, runt nasa/mun eller ena ogonlocket. Jag visste inte att det var sa vanligt.
    Har era bebisar storkbett?
    Har de det redan i magen eller ar det nat som komemr av forlossningen?

• Svar på tråden Fodelsemarken/Storkbett
  • TheMother

Min son hade ett storkbett i nacken när han föddes. Det satt kvar länge, men hurvida det är kvar nu (han är 19 mån) vet jag inte för jag har inte tänkt på det på länge.
    Jag är 99.9% säker att det kommer redan när barnet ligger i magen, har svårt att tro att det kommer i samband med förlossningen då det verkligen "sitter i huden".

Kan nämna att jag jobbar på försökola och träffar massor av olika barn på mitt jobb då jag åker runt på olika förkskolor. Är extremt få gånger jag träffat barn med storkbett på synliga ställen, dessutom försvinner de ju oftast med tiden, så det är absolut inget att oroa sig för.
    Och oavsett, om ditt barn så kommer ut med två huvuden och fyra armar så kommer du att älska hur det, du kommer inte bry dig om utseendet

Mamma till Anton 080920
  • Enniie

Båda mina söner hade storkbett i nacken när dem föddes. På den yngsta har det typ försvunnit, men på den älsta som snart fyller 5, anar man det i nacken. Det skall bli intressant och se nu om tredje pojken får storkbett...

• annah75

Båda min tjejer föddes med storkbett i panna och nacke... De bleknade ganska fort bort i pannan...vet inte hur det e med nacken..hur som helst så döljer håret det...

• MumOfThree

Son nr ett hade inget
    son nr har ett jätte stort födelsemärke som täcker hela ena skinkan,tur han e kille men utan det så hade det inte vart min pojke,
    syrrans unge hade storkbett på tån

• Sommarlöv

Min son har jättemycket storkbett. I nacken, mitt på huvudet, på näsan, överläppen och på en ögat. De som finns i ansiktet har blivit mycket ljusare, och jag tror att de kommer försvinna. Men de i nacken är fortfarade röda, och de kommer säkert vara kvar.

Varför får barn stokbett?

• toppzen

Min son hade ett på bröstet. Försvann väl när han var runt två år.

• Hhoney

Tack for era svar!
    Ar inget som direkt oroar mig men nat som jag borjat tanka pa. Sjalvklart kommer jag alska min lilla prinsessa oavsett storkbett (eller annat) lika mycket!!

Queenzie undrar varfor de har storkbett - undrar jag ocksa!
    Jag trodde nastan det var som blamarken fran fodseln men sa starka att de stannar kvar..typ..

Mitt marke i nacken ar fortfarande rott och jag ar 32 ar

• Lattjo

Sonen hade ett storkbett i nacken som växte bort, när minns jag inte.

Dottern är en stork hela hon :) Hon har ett i pannan, ett på höger ögonlock, ett i nacken, ett i bakhuvudet och ett på rumpan :) Dom brukar ju försvinna och jag hoppas verkligen att dom i ansiktet försvinner, dom andra spelar inte så stor roll men dom i ansiktet vill man ju helst att dom ska försvinna för hennes skull.

• Hhoney

Ja det ar sa jag tanker ocksa, om de ar i ansiktet att de forsvinner for hennes skull tills hon blir aldre.

Fortfarande forvanad over hur pass vanligt det ar med storkbett.. aldrig funderat pa det tidigare

Svar på tråden Fodelsemarken/Storkbett