• Gulletuss

bröd i stekpanna, med bakpulver.

Ja, jag är sugen på att fixa lite gott, nybakat "tunnbröd" till frukost i morgon.
    Helst ska det inte vara filmjölk heller (orkar inte gå och handla). Men vanlig mjölk har jag hemma!

Går det att byta ut filmjölk mot vanlig mjök i ett recept? *funderar*

• Svar på tråden bröd i stekpanna, med bakpulver.
  • SCSI

Med jäst istället för bakpulver, iofs: 

Marit Annes gáhkku (ca 14 st)

6 dl vatten
    50 gr jäst
    0,5 dl socker/råsocker
    2 tsk salt
    vetemjöl

Smält jästen i saltet. Tillsätt sockret och sedan vattnet. Låt sockret lösa upp sig. Tillsätt sedan vetemjölet tills det blir bra konsistens. Jag gissar på att det gick åt… 13-14 dl för mig.

Låt jäsa ca 30 min.

Dela degen i bitar så storleken på varje utkavlad kaka passar stekpannan.

Värm stekpannan.

Kavla tunt i storlek som passar stekpannan. (Mina två första var kanske 3 mm tjocka men när de gräddas jäser de till så det är för mkt, så efter det kavlade jag ut så tunt jag kunde på den tid det tog att grädda ena sidan av brödet. Jag gissar på 1-2 mm.)

• MBert

Hm. Man ska INTE lösa jäst i salt eller socker. Det försämrar jäskraften. Tvärtom ska salt tillsättas sist i degen när degen redan bearbetats en stund så glutenet frigjorts, det ser man på att den blir seg. Saltet ger ett fastare gluten så att degen jäser bättre (kan behålla luftblåsorna. Jämför med en ballong)

Tillbaka till huvudfrågan. Kan man byta ut filmjölk/yoghurt mot mjölk?
    Svar; Ja om du använder bakpulver går det bra. Men använder man enbart bikarbonat (bakpulver består av bikarbonat, syra och stärkelse) så måste man tillföra något syrligt för att det ska jäsa bra, t.ex. fil (eller lingonsylt ).

Ville du ha recept också eller? Sök på stompa eller stompabröd.

• Gulletuss

Tack båda två, för information om allt möjligt!

Jag har kollat på en himla massa recept på nätet och de flesta som jag fastnat för innehåller filmjölk. Men då kan jag ju byta ut den. Bra tips med lingonsylten förresten!

Jag viktväktar också, så jag måste ha exakta måttangivelser och veta exakt hur många bröd jag får ut på en sats. Då kan jag räkna ut pointsen på brödet!

Nu ska jag ge mej ut på webben och leta recept!

• Gulletuss

Ingredienser

5 dl vetemjöl 1 tsk salt 2-2 1/2 dl Solhavre ev 1 msk olja

Hittade ett recept här... dock utan bakpulver. Frågan är om de inte blir lite "platta" då? Kan man lägga till bakpulver, vad tror du MBert? Du verkar otroligt kunnig i ämnet!

• MBert
    Gulletuss skrev 2010-04-30 17:30:33 följande:
    Ingredienser 5 dl vetemjöl 1 tsk salt 2-2 1/2 dl Solhavre ev 1 msk olja Hittade ett recept här... dock utan bakpulver. Frågan är om de inte blir lite "platta" då? Kan man lägga till bakpulver, vad tror du MBert? Du verkar otroligt kunnig i ämnet!
    Visst kan du lägga till bakpulver för att få dem lite porösare!
  • Gulletuss
    MBert skrev 2010-04-30 17:42:33 följande:
    Visst kan du lägga till bakpulver för att få dem lite porösare!
    Ursäkta att jag trakasserar dej med min okunskap, men hur mycket bakpulver ska jag ta? {#lang_emotions_dreamer}
  • MBert
    Gulletuss skrev 2010-04-30 18:02:27 följande:
    Ursäkta att jag trakasserar dej med min okunskap, men hur mycket bakpulver ska jag ta?
    Oj, jag hann försvinna igår kväll innan du hann få svar på din fråga. Förlåt.

Jag hade tagit ca 2 tsk till 5 dl mjöl, men det är nog en "smaksak".
    Jag har läst en riktlinje om 1 msk (3 tsk) bakpulver per halvliter (5 dl) mjöl, men det tycker jag känns mycket i det här fallet. Kanske passar bättre till sockerkaka el. dyl...
  • MBert

Nja, vid närmare eftertanke är det kanske mycket för ett stompabröd. Men ta drygt 1 tsk bakpulver då.

Svar på tråden bröd i stekpanna, med bakpulver.