• Drom

Vilken bärsjal är bäst för en nyfödd?

Vi väntar vårt andra barn i sommar och jag skulle vilja bära den minsta i en mjuk tygsjal från start (vi har en BabyBjörn men den är inte så bra från början) och jag behöver råd!

1. Vilken sjal är bäst för en nyfödd tycker ni?
    2. Kan man ha bebisen i sjalen utan att behöva hålla i huvudet (frågade i en affär och de sa att man måste räkna med att stötta huvudet - men det kanske inte gäller alla sjalar)? 
    3. Kan jag räkna med att bära minstingen i bärsjal hela tiden eller behöver man varva med liggvagnen?
    4. Riskerar det att bli för varmt inne i sjalen för bebisen, om den föds enligt plan i mitten av juli..?

Väldigt tacksam för era tips och råd!

• Svar på tråden Vilken bärsjal är bäst för en nyfödd?
  • Disela

Jag har en Mysak 5.5 meter. Kanonsjal! man kan dra över ena sidan för aatt ge stöd åt huvudet, funkar alldeles utmärkt. Jag köpte min på Tradera, de går från runt 200-400, alltså MYCKET billigare än i affär!

• Flickan och kråkan

Till en nyfödd är en vanlig lång trikåsjal det mysigaste och enklast att knyta om man är ny på det hela. Vilken man väljer är mest en smaksak. Välj en du tycker är snygg . Riktigt bra trikåsjalar är sino (looma), Mam:s eco och wbs. Tycker jag, ska väl inflikas .

Du behöver absolut inte stödja huvudet. Jag har krälat runt på golvet och knutit storebrors skor och klättrat i klätterställningar m.m. med lillebror i sjalen. Inga problem alls. Sitter jättestadigt.

Vi har två barn och inget av dem har åkt i vagn förrän de varit en bra bit efter året, så ja, du kan bära enbart. Det är ju en smaksak det med .

Visst blir det varmt på sommaren eftersom man är så kroppsnära, men man kanske inte måste bege sig ut i värsta hettan i gassande sol . Solskydd bör man dock tänka på om det är sommar och sol.

• Drom

Tack för era råd! Jag har nu kollat på Sino Looma och tycker den ser både fin och ganska lätt ut att använda. Jag tar gärna emot fler tips och råd!

• Stora Havet
    Machapuchare skrev 2010-05-01 19:32:53 följande:
    Trikåsjal är toppen till nyfödd. Sino Looma tex..
    Håller helt med detta. Jag hade en Looma Sino - toppen. Det kändes så säkert att bära bebisen där. Jag hade den mest inomhus, när jag behövde göra annat och sonen ville vara nära. Men min kompis (med 2 barn) använde sjalen utomhus och väldigt mkt.

Kolla Blocket/Tradera, där finns det.
  • majasmamma

Jag har en ekologisk trikåsjal ifrån minimundus.se. Den finns i ett antal färger och finns i två olika längder. Den funkar kanon att bära med från början. Ett stort plus är att den inte är så dyr, jag betalade 520kr (inkl. frakt) för den längsta och tog tog det tre dagar att få hem den.

Mamma till Maja 9/3-10
  • LillaMiss Piggy

Jag har använd en rinsjal enda sen min dotter föddes fast den rekommenderas för större barn. ME LÖÖÖÖV. Jag som har dålig rygg har inte känt av den alls. ANvänder den fortfarande. Dottern fyller 2 i Juni

Svar på tråden Vilken bärsjal är bäst för en nyfödd?