-
Jag har lidit av ångest/panikångest pga turbulent tid tidigare, men ätit medicin och mått bra igen. Graviditeten har varit i princip helt ångestfri.Jag födde mitt andra barn den 1:a mars, och första dygnet var allt "normalt". Storasyster kom och sov tillsammans med oss på BB, och nästa dag skulle vi åka hem. Redan i bilen hem kände jag lite stress/ångestkänslor, men tänkte att man är ju uppe i varv de första dygnen efter man fött. På kvällen fick vi besök av de närmsta, och redan då i soffan fick jag en obehaglig stark ångestattack och tänkte; tänk om jag blir galen och gör illa bebisen på nåt sätt. Väldigt obehagligt, och jag blev rädd bara av att jag tänkt tanken. Första veckan hade jag ganska svårt att sova, även när bebin sov, vaknade med ryck flera gånger per natt. Även fast vi skulle prova att pappan matade en natt så kunde jag inte somna trots att jag låg i ett annat rum. Superstressad och ångestfylld. 5 dagar efter födseln fick jag nästa riktigt starka ångestattack, återigen med samma olustiga tankar att jag skulle göra något galet.Efter 10 dagar uppsökte jag husläkaren och kom i kontakt med NoAteamet som är ett mobilt "psyk-team". Fick försöka sova med lite lugnande i några dagar, men blev under tiden mer nerstämd, och sömnen var fortfarande knackig.Började äta antidepressiva efter en månad ungefär (Sertralin), de har funkat någorlunda mot nedstämdheten, men tycker inte de har hjälpt nämnvärt mot ångesten. Pratar även med en terapeut 2 gånger i veckan.Jag känner inte igen mig själv, och det är läskigt. Vem är jag/har jag blivit? Varför kan jag inte glädjas åt vår nya familj? I början kunde jag få ångest av att ligga i sängen bredvid barnen, allt kändes så fel. Nu får jag inte ångest av det längre, men jag känner mig så jävla tom. Jag försöker jaga känslor av kärlek, men allt jag känner är ångest ångest ångest. Det känns som att jag lever i någon slags dimma, nästan "utanför" mig själv på något sätt, och så känner jag mig så ensam i min egen familj. Bara av att tänka på hur jag mått och mår så drar ångesten igång, både psykiskt och fysiskt. Jag blir så rädd!!! Kommer det alltid kännas såhär?Jag går omkring med en ständig ångest, och känner bara för att grina och att någon ska krama mig hårt. Jag är så rädd! Jag vet ju någonstans att jag älskar mitt nya barn, men varför kan jag inte känna något?
-
Svar på tråden Ångest och depression efter förlossning, kan någon snälla förklara vad som pågår!?
-
Det är ju för att du har en förlossningsdepression. Ta det lugnt, ta hand om dig och vänta ut depressionen, du gör ju allt du kan, dvs medicinerar och går i terapi. Du behöver inte pressa dig själv att känna saker, det kommer av sig självt när depressionen läker ut. Det är precis som att ha ett brutet ben, då ska man inte gå på det i början.
-
herregud, jag känner igen mig i VARTENDA ord du skriver.. fick mitt barn den 6:e mars. Pratar gärna med dig privat om du vill.... ?
-
Anonym skrev 2010-04-30 20:32:21 följande:herregud, jag känner igen mig i VARTENDA ord du skriver.. fick mitt barn den 6:e mars. Pratar gärna med dig privat om du vill.... ?Ja, jag pratar GÄRNA med dig! Skulle vara guld värt att höra att man inte är ensam om dessa vidriga känslor.
-
Men det här är ju helt normalt vid depression. Det är svårt/omöjligt att känna kärlek när man mår såhär dåligt. Var inte orolig det kommer att lösa sej av sej själv när depressionen lättar.
-
Men jag är också så orolig över att inte "känna mig som mig själv". Det känns nästan som att jag är har blivit någon annan än jag själv på något sätt. Svårt att förklara. Känns många gånger som att jag ska bli galen på riktigt :( Hittar man tillbaka till sig själv till slut?
-
Ts har känt exakt som du med mitt första barn. Det blev bättre. Det tog ett tag men det blev bättre. Har nu fått mitt andra barn men har inte fått samma ångest eller obehagskänsla som med första.
Det är en hemsk känsla och att tänka vissa tankar är fruktansvärt. Såg att det var en till som kände likadant. Prata med varandra för det hjälper, man känner sig inte lika ensam. Fortsätt att gå till psykologen och det finns mediciner som är mer ångestdämpande än sertalin. Fråga din doktor.
Lycka till! -
Du kommer hitta tillbaka till dig själv, det du beskriver är "normalt" vid depression, ja, fast det är ju lika otäckt för det. Och du blir inte galen. Försök bara hålla ut tills du börjar må bättre, se det som ett brutet ben, som sagt. Det tar tid för att läka. Under tiden får du bete dig "som om" du kände normalt, dvs du vet ju med förnuftet hur du känner när du är frisk. Men var inte rädd och skuldbelägg inte dig själv för att du inte känner så just nu, det kommer tillbaka, bara vänta ut det, ta medicin och fortsätt gå i terapi. Styrkekram!Ett steg i taget skrev 2010-04-30 22:23:36 följande:Men jag är också så orolig över att inte "känna mig som mig själv". Det känns nästan som att jag är har blivit någon annan än jag själv på något sätt. Svårt att förklara. Känns många gånger som att jag ska bli galen på riktigt :( Hittar man tillbaka till sig själv till slut?
-
Här är en till. Hur mår ni nu?