• Edalia

Livrädd för nässugen?!

min son är 8 månader och har varit kanon förkyld några gånger. har använt den där nässugen från apoteket på honom när han haft jobbigt med att andas.

Men han är helt livrädd när man ska använda den. blir helt hysterisk bara man tar fram den

Någon som haft samma? vet inte vad jag ska göra annars, alla andra prislovar dessa nässugar men jag får sån ångest så fort han behöver den. klarar inte av det . han skriker och vrider sig fruktansvärt.

Men vad ska jag göra annars?

• Svar på tråden Livrädd för nässugen?!
  • Malawi

Vi använder koksaltslösningsspray till vår dotter. Hon hatar nässug och näsdroppar men sprayen tycker hon är rolig! Så vi spolar rent och så kommer snoret ut. Kommer även mkt snor när hon badar och plaskar så hon får vatten i näsan...

• Cakemaker

Min dotter gillar den inte heller. Hon skriker sig röd när det där dags. Hon kopplade till och med att rulla upp toapapper (som man torkade näsan med) till nässugen och började gallskrika bara man skulle torka näsan. Men man kan ju inte göra något. Hellre att dom är ledsna i någon/några minuter och kan andas ordentligt än att låta dom snora och snora känner jag. Det känns ju hämskt när dom gråter så där men det är ju det bästa för dom i slutändan...

• SaramedM

Har du provat den på dig själv? den är precis på gränsen att utlösa kräkreflexen och är rent vidrig faktiskt
    jag förstår att de inte gillar den

Sluta och ge honom näsdroppar istället

• Tate

Nässugen använde vi bara en gång, sedan fick vi samma reaktion. Det gör rätt ont att använda en sådan. Prova på er själva, och tänk sedan på hur mycket mindre och känsligare bebisnäsor är.

Tyvärr har jag inget bättre tips heller. Koksalt och nässpray har vi kört med.

• Edalia
    SaramedM skrev 2010-04-30 19:40:26 följande:
    Har du provat den på dig själv? den är precis på gränsen att utlösa kräkreflexen och är rent vidrig faktiskt jag förstår att de inte gillar den Sluta och ge honom näsdroppar istället
    Nsdropparna hjälper inte ett skit. har försökt sen han föddes med dom, utan resultat
  • Tow2Mater

Har aldrig fått in vare sig koksaltlösning eller nässug de få ggr jag försökt. Har hållit mig till att torka näsan med mjuk pappersnäsduk, har funkat bra. Nu vid 1.5 år torkar han ofta själv.

• SaramedM
    Edalia skrev 2010-04-30 19:50:36 följande:
    Nsdropparna hjälper inte ett skit. har försökt sen han föddes med dom, utan resultatVad ger d
    Vad ger du? Koksalt hjälper inte så mycket
Svar på tråden Livrädd för nässugen?!