• Anonym

En flaska vin..!?

Kanske helt fel att sätta tråden här.
    Men jag vill helst vara anonym.

Kan jag köra till mitt jobb idag kl 13, om jag drack 5 glas (en flaska) vitt vin igår,
    8 procentigt....?

Det känns så onödigt att jag dricker ibland. Men jag kan inte vara avslappnad och ha kul på middagsbjudning eller fest om jag inte kan dricka...
    Vad säger ni om det? Bör jag vara orolig? Känns lixom inte rätt, man ska kunna ha roligt ändå!

Var gravid och fick ett MA, under de 14 veckorna drack jag inget och var ändå med och hade kul.. men ....när man ändå kan dricka så kör jag all in...

Så vad tror ni, bussen eller bilen?
    Ska säga att vinflaskan var uppdrucken innan kl 23

• Svar på tråden En flaska vin..!?
  • Bevabus

Jag skulle absolut ta bussen. Det tar ungefär ett dygn innan alkoholen har lämnat blodet och du drack rätt sent. Bättre att inte ta några onödiga risker Man är alltid lite dåsig dagen efter att man har druckit överhuvudtaget.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Lugnt)

Man förbränner ca 3 cl på timmar. Ett glas vin är ca 3 cl starksprit så då förbränner du ett glas per två timmar. 5 glas=10 timmar. Alltså kan du köra bil ca kl 9.00 så kl. 13.00 är det absolut inga problem.

• Anonym

Ja, tanken kvar ju att jag skulle kunna köra till jobbet, därav köpte jag "lättvin".
    Mår prima idag, känner inte av att jag druckit.

Men vad tycker ni om min syn på alkohol, att jag "måste" dricka för att ha kul? Normalt eller missbruksvarning!?
    Dricker dock BARA på fest, och det kanske blir 1-3 gånger i månaden...
    Men kan jag inte dricka av någon anledning så stannar jag hellre hemma.
    Osunt? Kanske har det med min dåliga självkänsla att göra.....

• Bevabus
    Anonym skrev 2010-05-01 09:49:34 följande:
    Ja, tanken kvar ju att jag skulle kunna köra till jobbet, därav köpte jag "lättvin".Mår prima idag, känner inte av att jag druckit.Men vad tycker ni om min syn på alkohol, att jag "måste" dricka för att ha kul? Normalt eller missbruksvarning!?Dricker dock BARA på fest, och det kanske blir 1-3 gånger i månaden...Men kan jag inte dricka av någon anledning så stannar jag hellre hemma.Osunt? Kanske har det med min dåliga självkänsla att göra.....
    Det är inget missbruk ännu, men att du är medveten om när du dricker så kommer du nog att förstå om det går för långt. Utmana dig själv på någon fest och drick inte. Om du blir lite blygare och inte lika festsugen som alla andra så är det okej kom ihåg det!
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Blåsa)

Jag hade varit på fest. Och den spårade ur när vi kom hem då jag lära tillkalla polisen. Jag ville va säker på att jag skulle kunna köra, om den jag fruktade skulle komma hem. Så polisen var snäll och lät mig blåsa. (Inte tillåtet egentligen) Kl fyra på morgonen, efter ca 5 cider, sista intogs vid elva, så blåste jag utan anmärkning. Men jag kände mig inte riktigt klar i huvudet, men kan ha berott på den hysteriska stämmningen som varit. Så alkoholen har nog åkt ur, men sen beror det ju på hur du själv känner dig. Kan tillägga att jag är liten i min kroppsbyggnad.

• DreamBitch
    Anonym (Lugnt) skrev 2010-05-01 09:45:03 följande:
    Man förbränner ca 3 cl på timmar. Ett glas vin är ca 3 cl starksprit så då förbränner du ett glas per två timmar. 5 glas=10 timmar. Alltså kan du köra bil ca kl 9.00 så kl. 13.00 är det absolut inga problem.
    Man förbränner 2cl i timmen. Inget annat.
  • Anonym (samma här)

2cl starksprit/h om man är man och väger 70kg är det väl? Och man brukar säga 12h på en flaska vin med 11% alkohol?

Jag är likadan vad gäller att dricka på fest. Fick också ett MA härom året. Var nykter och hade hur kul som helst på fest som gravid, men som ickegravid - aldrig. Jag låser mig gärna och blir nervös när jag är nykter. Jag tror det är jättevanligt att vara som vi. Tyvärr. Vet inte vad man ska säga om saken. Men många alkoholister berättar om hur det började med liknande.

Svar på tråden En flaska vin..!?