• refreshed

har min katt ringorm?

Nu behöver jag eran hjälp där ute!

För ca 5 dagar sedan upptäckte jag en skorpa på sidan av min katts nacke. Det var när jag kelade med henne, den stod ut lite, var oval, torr i kanterna och så växte det hår på den. Tänkte att jag skulle vänta och se om den skulle försvinna eller växa och bli större i ett par dagar.

Men ingenting hände förrän igår. Då såg jag att pälsen satt löst där skorpan satt. Behövde bara ta tag i den lilla tussen så lossnade pälsen och skorpan satt liksom fast i pälsen om ni förstår vad jag menar? Den var knappt en cm stor.

Nu är det alltså kalt på den lilla fläcken och det vätskar lite med en röd prick i mitten.

Kan det vara Ringorm, Skabb eller vad tusan är det?
    Ska självklart ringa vet. på måndag men jag vill så gärna veta vad det är.

Tackssm för svar!

• Svar på tråden har min katt ringorm?
  • refreshed

Ingen som kan hjälpa mig?

• dezibel

Precis så får min katt om han har haft en fästing. Blir inflammerat och skorpigt. Tror ringorm är rätt ovanligt på katt...
    Skulle det nu vara det så borde väl katten ha på fler ställen eftersom det sprids och är smittsamt.

• refreshed

Ja, jag tror också att det är ovanligt, men man är ju ingen expert:)
    Men en fästing låter inte heller helt riktigt..finns det redan? Hon är dessutom innekatt. Har kollat igenom båda katterna mina och hittar inget mer. Det ska visst kunna smittas till människor också, och varken jag eller min sambo har några liknande symtom.

Nu är det iallafall torrt på den lilla fläcken. Om det skulle läka ihop fint och jag inte hittar något mer på katterna antar att det inte är något att oroa sig för? Man tror ju alltid det värsta:)

dezibel skrev 2010-05-01 12:41:26 följande:
    Precis så får min katt om han har haft en fästing. Blir inflammerat och skorpigt. Tror ringorm är rätt ovanligt på katt... Skulle det nu vara det så borde väl katten ha på fler ställen eftersom det sprids och är smittsamt.
  • dezibel

Jodå, fästingarna har vaknat och är riktigt på hugget :(

Om du har innekatter så låter det helt orimligt att dom skulle ha ringorm.
    Så din katt har säkert nåt helt ofarlig :)

• refreshed

Usch för fästingar alltså!
    Men jag eller min sambo kan väl vara smittbärarna till ringormen, eller?:)
    Äh, får vänta och se..ser ju iallafall bättre ut nu.
    En grej jag kom på var att katterna brukar ju brottas ganska mycket och kanske har det gått vilt till när vi inte varit hemma. Hon är minst av dom två så det kan ju lika gärna vara det.

Tack för svaren!:)

dezibel skrev 2010-05-01 21:45:35 följande:
    Jodå, fästingarna har vaknat och är riktigt på hugget :( Om du har innekatter så låter det helt orimligt att dom skulle ha ringorm. Så din katt har säkert nåt helt ofarlig :)
  • JBC

Har ingen dirket erfarenht av ringorm på katt, men på människa sprider det sig inte så att det är ringorm över hela kroppen, det är oftast bara på ett ställe, eller ett par. Är den torr så är den på väg att försvinna. Vätska brukar det mig veterligen inte göra. Tror det är nåt annat, fästing känns mer troligt.

• lennartsdotter

Ta katten till veterinär om du är osäkert. Ringorm kan det vara och beroende på om du har fler djur i hushållet kan det bli besvärligt. Det är mycket, mycket, mycket svårt att sanera sitt hem från ringorm men har man bara en eller två sällskapsdjur spelar det mindre roll eftersom de ofta läker ut infektionerna på egen hand. Dock är det bra att veta om det är ringorm eftersom det 1) kan smitta till människor 2) är det ringorm bör ni informera alla pälsdjursägare ni känner om det så de kan minska risken för att dra med sig smittan hem till sina djur efter de hälsat på er.

Svar på tråden har min katt ringorm?