• MissBambi

Bruna små skalbaggar

Hej,

Kan någon hjälpa mig. Har hittat fler mörkbruna skalbagar i vårt sovrumsfönster. De har ingen teckning utan är bara mörkbruna och små runda. Någon som vet? Tycker det är extremt äckligt och är rädd för att få skadedjur.

• Svar på tråden Bruna små skalbaggar
  • MissBambi

Ingen som kan lugna mig?

• Menhir

Jag har ingen aning, tyvärr.

För ett antal år sedan hittade vi flera (döda) skalbaggar i köket, de såg ut som stora mjölbaggar och vi rev ut och skurade hela skafferiet. Anticimex meddelade att vid den här tiden "flög skalbaggarna i skymningen" och kunde ta sig in i huset både här och där. Det lät poetiskt men vi tyckte det var lite äckligt eftersom det var i köket. Vi hade det så framåt vårkanten i ett par år och sedan försvann de. Ingen aning om hur och var men nu är det 8-9 år sedan vi hittade skalbaggarna.

Ring Anticimex o fråga, kanske är det skalbaggsår i år?

• optimisten

För det fick vi för flera år sedan och de såg ut som små bruna rapsbaggar. De hade kommit från torkade eterneller som jag hade hemma och gillar alltså torkade blommor osv. Vi fick lov att ta hem Anticimex för att bli av med dem...

• MissBambi

Hur ser de ut? Hittar inga vettiga bilder på rapsbaggar

• MissBambi

Har inga torkade blommor i sovrummet heller :/

• MissBambi

Finns det bruna rapsbaggar?? Är de mörkbruna då?? För när man söker på nätet e de ju svart gröna

• MissBambi

Har också tänkt på dem men ej hittat någon ännu. Och varför flyger de upp på ovanvåningen och inte stanna i köket där det också finns fönster? :/

• MissBambi

Hur ser bröd och tobaksbaggarnas larver ut? Kan inte hita bild.

• MissBambi

Men de e bara bruna. Ingen teckning alls. Och jag har oxå panik för pälsängrar men det stämmer ju inte då de inte ser ut så. De har ingen teckning.

• optimisten

Ja det var brödbaggar som vi hade...=(. Tyvärr tycker jag att det låter som det som du också har...de kan föröka sig snabbt så kontakta Anticimex redan imorgon. De var små runda i formen och hade inga teckningar alls.

• MissBambi

Det stämmer inte med bröd och tobaksbaggar. Det är säkert pälsängrar utan teckning :( för vi ser dem i sovrummet på ovanvåningen verenda dag nu och idag kom en utklättrande i taket från listen. Fy faen vad äckligt och har panik. inte sett några laver ännu. bara dessa baggar. De e som sagt mörk bruna/nästan svarta.

• MissBambi

Det är musieängrar!! URK! De tappar lätt sin teckning. Vi har hittat med teckning och utan och de e små. Så nu vet vi. Nu ska bara anticimex få tummarna ur röven. Hoppas vi blir av med dem. Någon som har erfarenhet?? Går det?? Just nu känns det som man vill flytta.

• MissBambi

Ingen som vet något om dessa som skiljer sig?? Kan man få lite hjälp. Står inte mycket på nätet.

Svar på tråden Bruna små skalbaggar