• pindile

Att drömma om katter?????

Har en vän som är gravid. Hon har det senaste haft så konstiga drömmar. Har försökt leta i mina drömlexikon, men tycker det finns så dålig information däri.

Den första drömmen handlade om en svart katt som just hade fött och hon satt och åt upp sin egen moderkaka och navelsträngen.

Den andra drömmen var om en brun katt med vita fläckar. Den höll på och föda sina ungar och såg ut att lida. Känslan var att hon tyckte så synd om katten att hon ville hjälpa den . Just när katten skulle föda kom en tjej in i rummet. Hon var helt okänd men presenterade sig som hennes svägerska. Och hon sökte min väns svåger.

Finns det nån här som kan hjälpa oss att tyda dessadrömmar

• Svar på tråden Att drömma om katter?????
  • pindile

oj, men va konstigt för i de böcker jag har hemma, bla sibyllans hemligheter står det att katter betyder tur, bara vita katter bringar otur....
    sen läste jag nåt annat i en annan bok, som var typ tvärtom.

men att någon vill henne illa då? gäller det alla sorters katter och drömmar som innehåler katter?

• Buttelina
    KATT: Katten anses symbolisera falskhet men också huslig lycka. Det finns många tolkningar av kattdrömmar   och här följer några. Se svart: hotande fara. Se vit eller randig: trivsel i hemmet. Höra jama: du är otillfredsställd. Bli klöst av: din vän är svartsjuk av sig
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Buttelina

Du kanske har känt en massa kärlek från en katt, och så associerar det med sensuell, eller till och med sexuell njutning. Det kan också representera ditt behov att ta hand om någon eller tas om hand, att ha nära fysisk kontakt. För vissa människor en katt är ett substitut barn, kan det därför skildra starka mödrars känslor och önskningar. Eller en manlig katt kan representera manlig sexuell lust. Termen "Catty" avser en elak kvinna. Så om katten i din dröm är arg man kan skildra själv om kvinnlig, eller en känsla av en kvinnlig vän. Eftersom katter är självständiga och ofta ensamma, kan de representerar den hemliga delen av dig själv, eller självständighet. See: Kitten, Animal; större post i Cat.

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Lindreas

Snubblade över den här tråden... Jag drömmer sällan mardrömmar, men under alla år så har jag haft återkommande tema när jag väl drömt dem... Det är en katt (oftast svart) som jagar efter mig, griper tag runt mina ben och biter och biter och biter... Det hjälper inte att gömma sig, många gånger har jag försökt komma undan genom att springa in i en hiss eller liknande, men katten har hela tiden följt efter.

I det normala livet har jag inget emot katter, förutom att de inte alltid är så sociala... Men vad sjutton betyder det?

• pindile
    Buttelina skrev 2010-05-05 22:55:30 följande:
    Du kanske har känt en massa kärlek från en katt, och så associerar det med sensuell, eller till och med sexuell njutning. Det kan också representera ditt behov att ta hand om någon eller tas om hand, att ha nära fysisk kontakt. För vissa människor en katt är ett substitut barn, kan det därför skildra starka mödrars känslor och önskningar. Eller en manlig katt kan representera manlig sexuell lust. Termen "Catty" avser en elak kvinna. Så om katten i din dröm är arg man kan skildra själv om kvinnlig, eller en känsla av en kvinnlig vän. Eftersom katter är självständiga och ofta ensamma, kan de representerar den hemliga delen av dig själv, eller självständighet. See: Kitten, Animal; större post i Cat.
    nu är det ju min svägerska som drömt dessa kattdrömmar(själv drömmer jag mest om spindlar...:), och jag tror inte hon gör dom kopplingarna till en katt. Hon är inte från sverige och i hennes hemland har man inte katter på det sättet som här i sverige, Ingen har en katt för att gosa med och ha som innekatt såsom här i sverige.
    Hon är ju gravid nu, så jag undrar om hennes drömmar har med hennes stundande förlossning att göra då hon ju drömmer att en katt föder ena gången och att den äter upp sin moderkaka andra gången?
  • pindile
    Buttelina skrev 2010-05-05 22:54:06 följande:
    KATT: Katten anses symbolisera falskhet men också huslig lycka. Det finns många tolkningar av kattdrömmar   och här följer några. Se svart: hotande fara. Se vit eller randig: trivsel i hemmet. Höra jama: du är otillfredsställd. Bli klöst av: din vän är svartsjuk av sig
    det var ju just det....i sibyllans hemmlighete(en gammal bok jag har hemma) står det nästan exakt motsatsen till detta: att en svart katt betyder framgång och lycka, att en vit katt betyder olycka. Sen när jag sökte på nätet hittade jag helt tvärtom info...därför undrar jag ju hur d et egentligen borde vara?
  • Lycklig med Grodd

Jag vet inte vad det betyder att drömma om katter, men eftersom jag tycker om katter väldigt mycket kan jag inte tro att de kan betyder nagot ont.
    Spontana känslan är att mer lita pa sibyllan än alla dessa nya böcker som poppar upp som svampar ur jorden.
    Vem som helst kan skriva en bok om vad som helst och folk tar det för den enda verkliga sanningen...
    Jag litar hellre till de gamla, kunniga. De som fortfarande var nära naturen och det andliga och övernaturliga.

Det verkar i alla fall finnas en del drömkunniga här. Kan ni hjälpa mig att tyda min dröm också?
    TS:) Hoppas det inte gör något om jag lånar din tråd lite?

www.familjeliv.se/Forum-5-164/m50977419.html

• MikaelaEriksson

många gravida kvinnor drömmer om katter. att man föder en katt eller nå sånt

• MiIou

När man är gravid är det ganska vanligt att man drömmer helt galet. Jag drömde mycket mardrömmar, riktigt obehagliga sådana, men även en där jag låg på bb och hade fött mitt barn, men det visade sig vara en hundvalp och jag var såååå besviken. Alla gratulerade mig och visst var den söt, men jag ville ju ha en baby som alla andra .

När jag var i tonåren mådde jag inte så bra och jag hade väldigt mycket mardrömmar (får ofta det när jag är stressad eller orolig). Jag drömde i princip alltid om katter, det var katter överallt! Barn som förvandlades till katter, ofta var katterna jätte jätte små och kom i tusental och i drömmen så grät jag för om jag tog ett steg så trampade jag ihjäl dem och jag försökte samla up dem i mina händer och skydda dem. Jag måste ha haft över hundra drömmar om katter. Men jag tolkar det som att det hade med mig själv och göra och hur jag mådde, de små katterna som jag försökte skydda hade nog någon slags koppling till att jag mådde dåligt och behövde tröstas.

Ibland tror jag att drömmarna är symboliska för något som händer i ens liv och hur man mår, men ibland tror jag även att de är rent nonsens. Jag har även drömt mycket om vatten, men samma där, jag tror att vattnet dels har symboliserat att jag känt mig "kvävd" i det verkliga livet och ibland att det rena vattnet syboliserat hur jag vill känna mig och må - ren och fri.

• Gleamglow

Om man drömmer om en röd/orange katt som jamar vad betyder det då ? Varför måste katter betyda negativt? jag ser katter som nått positivt.

• Siilje

Man kan inte gå efter ett lexikon vad drömmar betyder katter o färger etc. Vad en katt i hennes drömmar betyder måste tolkas utifrån hennes uppfattning om katter är. Vad betyder katter för henne? Trygghet? Kärlek? Hat? Ogillande? Det är hennes undermedvetna som skapar hennes drömmar och svaren finns hos henne.

• Basooti

Hej

Jag drömde om små katt ungar som jag vill inte ha dom ochså en eller två små svarta att jag lämnade dom i ett rum men dom fik smiga under dåren den svarta små katt unge vad betider den drömmen med flera små katt ungar ?? Jag vet att under naten det betider nonting men under mårgon vet ej!!

• Frank Banner

En suggestion för kroppens tillstånd. Är man stressad, eller har feber så sover man dåligt. Men det finns inga belägg att vad man drömmer om, kan användas till att ställa en diagnos. Enligt skrock ska katter ge huslig lycka. Vilket ungefär är lika "sant" som tidningarnas horoskop. 

• Frank Banner
    Lindreas skrev 2010-05-05 22:58:35 följande:

Snubblade över den här tråden... Jag drömmer sällan mardrömmar, men under alla år så har jag haft återkommande tema när jag väl drömt dem... Det är en katt (oftast svart) som jagar efter mig, griper tag runt mina ben och biter och biter och biter... Det hjälper inte att gömma sig, många gånger har jag försökt komma undan genom att springa in i en hiss eller liknande, men katten har hela tiden följt efter.

I det normala livet har jag inget emot katter, förutom att de inte alltid är så sociala... Men vad sjutton betyder det?

Men om du tänker efter när dessa drömmar infaller, så tror jag att det är dom gånger något som du inte kan kontrollera över påverkar din vardag
Svar på tråden Att drömma om katter?????