• Tuula

Förebygga och bota halsbränna?

Usch, de senaste dagarna har jag haft en fruktansvärd halsbränna och sura uppstötningar på kvällarna. Är i vecka 16+1, och misstänker att det inte kommer att bli bättre längre fram i graviditeten heller... Någon som har tips på dels hur man förebygger halsbränna, alltså vad man ska undvika att äta och dricka, och vad man kan göra åt den när den kommer?
    Jag har hört att sötmandel ska hjälpa, kanske får köpa hem det.

• Svar på tråden Förebygga och bota halsbränna?
  • johandra

undvik fet, stark mat...drick mineralvatten, det brukar hjälpa..

För min del har det blivit värre när jag ätit banan och äter för feta produkter. Juice e inte heller nån hit tyvärr...

Jag köpte tabletter på apoteket o det lindrar rätt bra, men frågan e ju hur det blir framövre sen..
    Sötningsmedel har jag aldrig hört talas om...men det kanske funkar vad vet jag

Lycka till!!

• Tuula

Ah, mineralvatten, det ska jag köpa hem imorgon då. Hoppas att det hjälper lite.

Fet mat och banan blir inga problem att undvika, gillar inte något av det nu under graviditeten. Värre med juice! Det är ju jättegott! Hur ska jag kunna vara utan det? Misstänker att citrusfrukter överhuvudtaget inte är så bra då?
    Hm... blir nog en sväng till Apoteket imorgon och köpa medicin också, bra att ha hemma om det blir värre!

• AnnaGBG

Sötmandel ska vara bra ja. ( läste du fel lillalillajag... eller... )

Du ska undvika ( förutom det som redan nämnts ) råa tomater. Livsfarligt för magen...
    För min del kan jag inte äta fibrer alls för det gör jättont. Men det gör jag ju ändå coh Gaviscon har varit räddningen. ( Köp den flytande för tabletterna är rent vidriga )

• johandra

Jag har inte provat några citrusfrukter än, e dock grymt sugen på apelsiner men jag kan aldrig tänka mig att dom e nån hit tyvärr...men ibland kan man ju lyxa till det och sen stå ut med brännan kanske

men ja, tabletter e nog ingen dum idé att inskaffa..dom hjälper rätt bra faktiskt

• johandra

haha ja och som jag läste fel då!! Tyckte väl att det lät konstigt med sötningsmedel..*asg*

Ja men sötmandel ja, det har jag ju faktiskt hört ska vara bra nu när ni säger det...haha...

• lindalinda

Samarin e super bra mot halsbränna!

• Tuula

*skrattar* Jag förstod inte ens varför du pratade om sötningsmedel! Men nuuu förstår jag ju!

Tack för tipsen, hoppas på fler!

• Neko

Att dricka iskallt vatten hjälper en del för mej när jag har halsbränna, samt att somna - även om jag vaknar bara en minut senare så brukar det vara borta då. Men jag har iofs "vanlig" halsbränna, är inte gravid :P

• Linnpinn

Tycker också att en lite tupplur ofta kan hjälpa. Annars är mitt bästa tips att tugga tuggummi. När jag känner att det börjar svida lite i halsen så tar jag ett starkt minttuggummi. Även om det inte gör så att halsbrännan försvinner jämt så skjuts den i allafall upp så länge som jag tuggar

• terran

Novalucol... Det äter jag. Fungerar rätt så bra

Terese

Svar på tråden Förebygga och bota halsbränna?