• Probably the best    in the

När är det läge att anmäla...

legitimerad sjukvårdspersonal till Hälso och sjukvårdens anvarsnämnd (HSAN)?
    Vilka fel ska ha begått? Har patienten alltid rätt? Har läkaren alltid rätt?
    Vilka fler frågeställningar dyker upp?
    Lämnar ordet fritt!
    (men håll er till ämnet!)
    (inspirerad av annan tråd...)

• Svar på tråden När är det läge att anmäla...
    bakeacake skrev 2010-05-01 17:42:30 följande:
    Oj, det är en svår fråga. När det är uppenbart att fel begåtts?
    Ja, en fråga värd att diskutera tycker jag!
  • bakeacake
    Probably the best in the skrev 2010-05-01 17:53:58 följande:
    Ja, en fråga värd att diskutera tycker jag!
    Absolut..

Jag har ett case, vet inte om det är nått men ett spädbarn får alderless för mycket morfin så att barnet får hjärtstillestånd, och det berättas inte för föräldrarna utan de får läsa det några veckor senare i journalen.. va gör man då? Som förälder blir man ju störttokig..
  • Maggis

Rent spontant? Nej, patienten har inte alltid rätt. Det har inte läkaren eller sjuksköterskan heller utan det har med omständigheterna att göra. Och de utreds ju av HSAN.

Det finns gott om fel som kan anmälas. Feldoserade läkemedel, ignorans av ett sjukdomstillstånd, dåligt bemötande. Jag tror faktiskt att en stor del av anmälningarna som kommer in handlar om just bemötandet.

Som legitimerad sjuksköterska så har jag hamnat i situationer där ett hot om anmälan handlar om frustration inför hela situationen och där ilskan egentligen inte alls är riktad mot mig eller mina kollegor. Eller att man har en övertro på att vi kan "fixa" allt. I andra fall har det helt klart handlat om felaktigheter som orsakats av slarv eller hög arbetsbelastning.

Frågeställningar: Hur såg arbetspasset ut? Många överbeläggningar? Tunga patienter? Oklara ordinationer? Till exempel.

//Maggis
    bakeacake skrev 2010-05-01 17:55:34 följande:
    Absolut.. Jag har ett case, vet inte om det är nått men ett spädbarn får alderless för mycket morfin så att barnet får hjärtstillestånd, och det berättas inte för föräldrarna utan de får läsa det några veckor senare i journalen.. va gör man då? Som förälder blir man ju störttokig..
    Det var ju för uppenbart
    Kliniken ska ju anmäla sig själva i ett sånt fall. Men det finns ju väldigt mkt följdfrågor. Är det ett enkilt fel? Brist på rutiner? Brister i arbetsmiljön ov.
  • bakeacake
    Probably the best in the skrev 2010-05-01 18:03:23 följande:
    Det var ju för uppenbart Kliniken ska ju anmäla sig själva i ett sånt fall. Men det finns ju väldigt mkt följdfrågor. Är det ett enkilt fel? Brist på rutiner? Brister i arbetsmiljön ov.
    haha ja, visst var det de.. :) men de var inte de då för snart 14 år sen för min syster som var nyförlöst.. :)

Även om jag kan bli föbannad och kanske skälla ut sjuksköterskor titt som tätt när de gäller min mamma så har jag faktiskt förståelse innerst inne för vilket stressigt och påfrestande jobb ni har...
  • Starkast

Det är en väldigt svår fråga.

Som patient tycker jag när felbehandlingen har lett till koncekvenser för ex. livskvalitéen.

Som vårdpersonal tycker jag varje litet småfel fel borde anmälas. Det är nog enda sättet att få upp ögonen för politikerna hur deras arbetssituation faktiskt ser ut. Det finns inte en möjlighet att hålla en tillräckligt bra patientsäkerhet när pengar sparas/personal dras in där det inte ens är möjligt.

Bemötandeproblem borde ha en egen instans, utöver de som finns eftersom det är en så otroligt viktig sak i vården, men som inte borde ta tid från att utreda de rena felen. Det kan vara andra typer av åtgärder som behövs.

Starkast skrev 2010-05-01 20:28:56 följande:
    Det är en väldigt svår fråga.Som patient tycker jag när felbehandlingen har lett till koncekvenser för ex. livskvalitéen.Som vårdpersonal tycker jag varje litet småfel fel borde anmälas. Det är nog enda sättet att få upp ögonen för politikerna hur deras arbetssituation faktiskt ser ut. Det finns inte en möjlighet att hålla en tillräckligt bra patientsäkerhet när pengar sparas/personal dras in där det inte ens är möjligt.Bemötandeproblem borde ha en egen instans, utöver de som finns eftersom det är en så otroligt viktig sak i vården, men som inte borde ta tid från att utreda de rena felen. Det kan vara andra typer av åtgärder som behövs.
    Bemötabdeproblem handlägg i en del landsting av en patientombusman, men vad jag förstått är desa på väg att ratinaliseras bort.
    En god vän har insett att hon inte längre har tid att skriva avvikele på arbetstid, så jag har puschat henne att skriva en avvikele på det....
  • Sara62
    bakeacake skrev 2010-05-01 17:55:34 följande:
    Absolut.. Jag har ett case, vet inte om det är nått men ett spädbarn får alldeles för mycket morfin så att barnet får hjärtstillestånd, och det berättas inte för föräldrarna utan de får läsa det några veckor senare i journalen.. va gör man då? Som förälder blir man ju störttokig..
    Det där är ett Lex Maria-fall, dvs ett misstag som vårdenheten ska anmäla sig själv för.
  • Starkast
    Probably the best in the skrev 2010-05-01 20:36:17 följande:
    Bemötabdeproblem handlägg i en del landsting av en patientombusman, men vad jag förstått är desa på väg att ratinaliseras bort.En god vän har insett att hon inte längre har tid att skriva avvikele på arbetstid, så jag har puschat henne att skriva en avvikele på det....
    Men där blir det oftast prat mellan en handläggare och patienten. På sin höjd bokas ett möte tillsammans med vårdpersonalen.
    Det är inget som löser problemet så att säga. Vad jag menar är att ex. en läkare som bemöter en patient dåligt, bemöter garanterat väldigt många fler patienter på samma sett. Då är ett kort enskillt möte inget som löser problemet.

Jag tycker det borde finnas något eget som utreder de här frågorna, för att lösa ett problem så att säga.
Svar på tråden När är det läge att anmäla...