• Anonym

Kan jag äta pasta/kycklingsalladen dagen efter? gravid!

Jag gjorde en pasta sallad idag med kyckling som jag marinerade och stekte, hade även i knaperstekt bacon och en massa annat gott! fetaost, soltorkad tomat o coctailtomater, lök.

Nu undrar jag:
    det som blev kvar av salladen står nu i kylen, kan jag äta den imorn igen?? Är gravid och det är ju kall kyckling o bacon i den. Utvecklar den någon typ av farlig bakterier..? Jag kommer ju isf äta den kall, värmer ju inte upp en pastasallad!

• Svar på tråden Kan jag äta pasta/kycklingsalladen dagen efter? gravid!
  • Philippa

Men snälla nån... klart du kan äta den!

• längtan09

Som jag fattat det så är det bara köpta sallader och smörgåsar man ska äta innan det är nära utgångsdatumet så bara salladen är fräsch imorgon kan du äta den.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Anonym
    Philippa skrev 2010-05-01 18:45:39 följande:
    Men snälla nån... klart du kan äta den!
    Ja vad vet jag! när man lagar mat och ska ha den dagen efter, tex köttfärssås, så är det ju sååå viktigt att den blir upphättad o kokar för att man ska kunna äta den utan bekterier. borde ju vara så med denna salladen med kyckling o bacon i med ju!
  • Philippa
    Anonym skrev 2010-05-01 18:49:08 följande:
    Ja vad vet jag! när man lagar mat och ska ha den dagen efter, tex köttfärssås, så är det ju sååå viktigt att den blir upphättad o kokar för att man ska kunna äta den utan bekterier. borde ju vara så med denna salladen med kyckling o bacon i med ju!
    Men ät den inte då om du är så fruktansvärt nojjig......
  • Pappa G

Kycklingen och baconet håller säkert två veckor i kylskåp utan problem..

Det är salladen som blir dålig först.

Och du kan lugnt äta kall köttfärssås (om du skulle vilja det) dagen efter också, under förutsättning att den kylts snabbt efter tillagningen och förvarats i kylskåp.

• Anonym
    Vitsippa75 skrev 2010-05-01 18:58:01 följande:
    Jag tyckte det var en bra fråga. Tycker inte alls att du är nojjig.
    Nä precis   man vill ju vara säker, vill ju sitt ofödda barns bästa!
  • ThisIsMe
    Anonym skrev 2010-05-01 18:49:08 följande:
    Men snälla, varför skulle det var nödvändigt att värma köttfärssåsen så att den kokar? Man får väl använda sitt sunda förnuft. Om maten luktar ok, ser ok ut och smakar ok så äter man den.
  • Vitsippa75
    ThisIsMe skrev 2010-05-01 19:22:21 följande:
    Men snälla, varför skulle det var nödvändigt att värma köttfärssåsen så att den kokar? Man får väl använda sitt sunda förnuft. Om maten luktar ok, ser ok ut och smakar ok så äter man den.
    Man kan mycket väl få i sig bakerier även om maten luktar ok och smakar bra. Särskilt om man är gravid och/eller har nedsatt immunförsvar. 
  • Anonym

Ja OM jag inte är gravid så är jag inte sååå överdrivet noga med maten o datumen osv.... men nu som gravid vill jag inte skada barnet i magen. Därför ställs frågan, är det okey att äta denna kycklingsalladen med bacon KALL?

Svar på tråden Kan jag äta pasta/kycklingsalladen dagen efter? gravid!