• Anonym (M. Nilsson)

Akademiska yrken kvällstid, finns d?

Jag vill börja jobba eftermiddag/kväll igen efter några år med kontorstider. Detta dels pga mina sömnproblem, men även pga att vi fått tvillingar och makens arbetstider.

Problemet är att jag påbörjat samhällsvetenskapliga studier. Har aldrig hört att samhällsvetare får jobba kvällstid??

Är det bara sjuksköterska (vård) som gäller om jag vill skaffa mig ett yrke men kunna jobba kvällar i framtiden??

Behöver verkligen alla råd jag kan få, pga min sömn har blivit rent kaos av dessa år med morgonjobb, trivs inte med tiderna alls!!

• Svar på tråden Akademiska yrken kvällstid, finns d?
  • biologic

Bli doktorand (forskare)? Då kan du jobba vilka tider du vill i princip. Sedan blir du doktor, och kan du få en professorstjänst är det också väldigt fritt.

• Anonym (Finns Flera)

Nej då, det är inte bara sjuksköterskor som jobbar obekväma arbetstider! T ex socionomer kan också göra (i olika former, t ex kuratorer, fältsekreterare etc).

På många arbetsplatser finns det möjlighet till flextid, det kanske underlättar lite för dig?

• Anonym (Doktorand)
    biologic skrev 2010-05-01 21:32:01 följande:
    Bli doktorand (forskare)? Då kan du jobba vilka tider du vill i princip. Sedan blir du doktor, och kan du få en professorstjänst är det också väldigt fritt.
    Precis vad jag tänkte skriva . Dock kryllar det ju inte av doktorandtjänster inom alla samhällsvetenskapliga ämnen och lönen är oftast sämre än i de naturvetenskapliga men oftast är de iaf mkt flexibla (inga labbar att passa el. likn.- dock kan du ju vilja göra intervjuer och får då anpassa dig delvis såklart).
  • Anova

Kan tänka mig att t.ex. socionomer/beteendevetare kan jobba en hel del kvällstid. Känner en del fältassistenter och de jobbar ibland kväll/natt. Då är samhällskunskap bra att ha.

Har du lust att omskola dig på kort tid? Inom industrin kan du få jobba nattskift, och då behövs ofta en kortare KY-utbildning (t.ex. CNC-operatör). Dessutom verkar det inte vara allt för svårt att få jobb inom industrin om man bor "rätt till".

Blir du egen företagare kan du jobba mycket kvällstid, och känner du för det, kan du ta kunderna på eftermiddagen så då behöver du sällan arbeta tidiga morgonar.

• Anonym (M. Nilsson)

Jag kan absolut tänka mig att omskola mig, det viktigaste är att jag kan få jobba även kväll och inte bara 8-17 som fram tills nu.

Doktorander, inom vilka områden finns det "jobb" för dom, skiljer det sig mkt inom de olika ämnena inom samh.vetenskapen? Är det bara en tillfällig tjänst eller kan man ha den längre tid?

Forska är nog också jättekul tror jag, men finns det jobb? Det hade jag gärna gjort!

Anova: Ky är inte heller fel. Måste ta reda på lite mer vilka yrken som finns inom industrin i så fall, har ingen koll på vad de innebär mer exakt. Jobbar du inom det området?

• Anova

Nej, jag jobbar inte direkt inom industrin (är lite insatt ändå), men har många vänner som gör det.
    De flesta har en CNC-utbildning eller en produktionsteknisk utbildning.

• Anonym

Inom kriminalvården finns många akademiker på olika tjänster. Arbetar man på anstalt ska det bemannas dygnet runt.

• Anonym (M. Nilsson)

Förresten, vad gör socionomer och liknande kvällstid??

• Anonym (Finns Flera)
    Anonym (M. Nilsson) skrev 2010-05-02 22:32:19 följande:
    Förresten, vad gör socionomer och liknande kvällstid??
    Det beror ju på vad socionomen är anställda som. En kurator t ex arbetar med olika typer av samtal på sjukhus (finns även kuratorer på skolor, men tror inte de jobbar kvällar).

Fältsekreterare kan jobba uppsökande med barn och ungdomar.

En person med socionomexamen kan också jobba uppsökande med t ex hemlösa.

En socionom kan arbeta inom väldigt många olika fält, därför är det svårt att beskriva vad en "typisk" socionom gör.
  • Joleen

Puffar upp, undrar också!

Inlägg 10: Kan man jobba kväll som lärare?

• Poena

Jag har ett par vänner som är civilekonomi/företagsekonomi på högskola och jobbar kvällar/helger på telefonbank. Numera har ju de flesta storbanker telefonbank dygnet runt vilket kräver kvalificerad personal i deras call centers.  Det gäller väl bara att det finns något sådant call center i närheten där man bor..

Även journalister har ju bemanning kvällar/helger, åtminstone webbredaktionerna. Inom IT finns det flera företag som har övervakning/jour kväll/natt/helg. 

Svar på tråden Akademiska yrken kvällstid, finns d?