• Anonym (EKG)

EKG-svar

Jag gjorde ett EKG här för ett tag sen och i veckan fick jag svaret av min läkare. Han sa att det såg bra ut men att jag hade sämre signal från vänster sida av hjärtat. Det var ingenting man gjorde nåt åt och det var inget konstigt. Han visade mig kurvan och man såg att det var lite längre mellanrum, eller vad man ska säga med jämna mellanrum, hjärtat slog dock jämnt och fint. Jag nöjde mig med det svaret då men nu har jag börjat fundera lite. Varför har man sämre signal från ena sidan ? Är det nåt som kan ha betydelse för framtiden ? Vad är det som orsakar det hela ? Någon som vet nåt om sånt här ?

• Svar på tråden EKG-svar
  • Starkast
    Anonym (EKG) skrev 2010-05-01 21:26:19 följande:
    Jag gjorde ett EKG här för ett tag sen och i veckan fick jag svaret av min läkare. Han sa att det såg bra ut men att jag hade sämre signal från vänster sida av hjärtat. Det var ingenting man gjorde nåt åt och det var inget konstigt. Han visade mig kurvan och man såg att det var lite längre mellanrum, eller vad man ska säga med jämna mellanrum, hjärtat slog dock jämnt och fint. Jag nöjde mig med det svaret då men nu har jag börjat fundera lite. Varför har man sämre signal från ena sidan ? Är det nåt som kan ha betydelse för framtiden ? Vad är det som orsakar det hela ? Någon som vet nåt om sånt här ?
    Boka en ny tid med din läkare.
    Frågorna kommer ofta efteråt.
  • Anonym (?????)

Har tagit säkert flera tusen EKG på olika pat. men kan inte riktgt förstå vad du menar? Sämre signal? Qué?

• Anonym (EKG)
    Anonym (?????) skrev 2010-05-01 21:28:58 följande:
    Har tagit säkert flera tusen EKG på olika pat. men kan inte riktgt förstå vad du menar? Sämre signal? Qué?
    Det var ungefär så han uttryckte det, jag vet inte heller hur han menar. Han visade dock två kurvor, en där jag fick se att hjärtat slog jämnt och fint, sen en annan som såg lite annorlunda ut, det var liksom högre toppar lite då och då och det var längre mellanrum mellan vissa. Jösses vad dålig jag är på att förklara när jag inte har en aning om vad jag pratar om.
  • Amazina

Kan det vara ett vänstersidigt skänkelblock?

• Amazina

Det du beskriver låter som ventrikulära extraslag, VES, men det har inget med "svag signal från vänstersidan" att göra...

• Anonym (?????)

Ja, det låter som VES. Extrasalg som utlöses från vänster kammaren. Har själv sånna ibland..

• Amazina

Får jag fråga varför du skulle bli utredd med ekg? då kanske det är lättare att lista ut vad du menar. Är IVAsjuksköterska och har jobbat med hjärtintensivvård i flera år så jag hoppas jag kan hjälpa dig om jag bara kan lista ut vad det är...

• Anonym (EKG)
    Amazina skrev 2010-05-01 21:39:38 följande:
    Får jag fråga varför du skulle bli utredd med ekg? då kanske det är lättare att lista ut vad du menar. Är IVAsjuksköterska och har jobbat med hjärtintensivvård i flera år så jag hoppas jag kan hjälpa dig om jag bara kan lista ut vad det är...
    Jag får ganska ofta dubbelslag så dörför ville han kolla med ekg, det var dock inget som syntes på kurvan just då.
  • Anonym (EKG)

Jag hittade en bild (bilden har nåt med fiskar att göra men det kanske funkar ändå ) som kanske kan förklara lite mer. Det läkaren visade mig (som jag fattade det iaf) var att mellanrummet mellan Q och S var längre på vänster sida eller nåt sånt. Men det kan kanske vara jag som har fattat det hela helt fel också.

http://vivaldi.zool.gu.se/Fiskfysiologi_2001/Course_material/Circulation/Images/ECG-human_teleost_elasmobranch.gif

• Amazina

Ok. Med tanke på att han inte tyckte det var allvarligt kan det knappast varit ett vänstersidigt skänkelblock, för då skulle han vilja kolla upp det. möjligtvis är det ett vänstersidigt fascikelblock... Det förklarar dock inte att det skulle vara "höga toppar med jämna mellanrum"... Och om du inte såg dina extraslag på det ekget du skrev så kan det inte heller vara VES. Om du har problem med extraslag tycker jag att du ska be om ett 24 timmars bandspelarekg. Det är enda sättet man kan diagnostisera det på om du inte har det hela tiden.
    Lycka till!

• Amazina
    Anonym (EKG) skrev 2010-05-01 21:48:13 följande:
    Jag hittade en bild (bilden har nåt med fiskar att göra men det kanske funkar ändå ) som kanske kan förklara lite mer. Det läkaren visade mig (som jag fattade det iaf) var att mellanrummet mellan Q och S var längre på vänster sida eller nåt sånt. Men det kan kanske vara jag som har fattat det hela helt fel också. vivaldi.zool.gu.se/Fiskfysiologi_2001/Course_...
    Aah... Men ett breddökat QRSkomplex stämmer i så fall in på antingen ett vänstersidigt skänkelblock eller ett fascikelblock. Men om du har det förstnämnda ska man nog kolla upp det...
  • Anonym (EKG)

Jag utgår från att det är den mindre allvarliga varianten. Varför får man sånt och har det nån betydelse för framtiden ? Man börjar ju fundera lite när både min farmor och min morfar haft upprepade hjärtinfakter och sen dött i hjärtinfarkt och min mormor har haft ett par stycken.

• HäxanSurtant3

så länge din släkt inte dött i hjärtinfarkt innan 60 års ålder så kan man inte kalla det heriditet, dvs ärftlig belastning.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Amazina

TS: Retledningssystemet (dvs de strömbanor som för impulsen vidare så att hjärtat kan kontraheras) är uppdelade i olika banor. Det går en bana från sinusknutan (uppe i hjärtats högra förmak) ner genom AV-noden i mitten av hjärtat och sedan ut på höger och vänster sida. När hjärtmuskeln träffas av den signalen som skickas kontraheras den. Det innebär att förmaken kontraheras först eftersom de träffas först och efter det kontraheras höger och vänster kammare. På vänster sida (i vänster kammare)  finns det två banor eftersom den delen av hjärtat är större och i höger kammare finns det en bana eftersom den är ganska liten. Om hjärtat blir skadat på något sätt, det kan vara en hjärtmuskelinflammation, ett trauma, en hjärtinfarkt mm så kan en eller flera av banorna "gå av" och kan inte sprida impulsen vidare. Den muskeldel som just den banan försörjde måste då försörjas av en av de andra banorna. Impulsen måste dock då ta en omväg och det är det som gör att ekget blir förändrat. Eget mäter ju just den impulsen och QRS-et är just kamrarnas repolarisation. Om repolarisationen tar längre tid så blir också QRS-et bredare. Beroende på vilken del av hjärtat (vilken/vilka av de tre banorna) som är drabbat kommer ekgförändringarna på olika ställen på ekget. Ett komplett vänstersidigt skänkelblock (båda de vänstra skänklarna) är väl inte farligt i sig men kan ställa till problem man man har otur. DELS innebär ju det att man bara har en skänkel (bana) kvar och om man skulle drabbas av någonting som skadar den har man ju inget vettigt retledningssystem alls kvar i kamrarna och då får man lita på att hjärtmuskeln själv kan skapa impulser tills man fått en pacemaker, DET kan vara farligt. och DELS innebär ett ekg med vänstersidigt skänkelblock att man inte längre kan diagnostisera ekget när det gäller syrebrist i hjärtat. Det innebär att om du någon gång skulle få en hjärtinfarkt eller kärlkramp så kommer man inte kunna se det på ekget utan man får lita till andra hjälpmedel till diagnosen. Om enbart en av skänklarna på vänstra sidan (vanligtvis den främre skänkeln) går av så har man ju fortfarande en vänstersidig kvar som kan försörja den vänstra sidan. Ekgtolkningen blir dock även här svårare om man skulle behöva ställa en infarktdiagnos.

Om du har många ventrikulära extraslag är det förmodligen en grupp celler i ventriklarna som själva producerar signaler och utlöser impulser. Det har många men om man har det ofta kan det vara obehagligt. Så länge de går över vid ansträngning brukar man säga att det är ofarligt. Om man har problem med retledningssystemet och samtidigt extraslag kan jag dock tänka mig en diagnos som kan komma ifråga. det finns ett syndrom som heter WPW eller Woff Parkinson White. Det innebär att QRSkomplexet blir lite breddökat (pga en sk deltavåg) precis som du beskriver och vid WPW har man även mycket extraslag. WPW innebär att man har en extra retledningsbana som går som i en loop i väggen mellan förmak och kammare. Signalen tar en genväg därigenom och kan ibland slå knut på sig själv och ge extraslag. WPW kan man behandla genom att man tar bort den extra ledningsbanan.

Jag hoppas att mitt inlägg inte var för komplicerat och att du förstår mina luddiga beskrivningar. hör av dig om du har frågor!

Svar på tråden EKG-svar