• Vante

alkohol i maten

Hej!

Det här känns som en dum fråga... men nu ställer jag den ändå eftersom jag faktiskt inte vet.
    Alkohol får man ju såklart inte dricka under graviditeten, men hur är det med mat som är marinerad i alkohol? Åt jordgubbar som tydligen var marinerad i cointreau, är det OK? Det tjatas ju alltid om att även en liten mängd alkohol kan vara skadligt för barnet... men en sån liten mängd kan väl inte ska spela någon roll?

Ja, det är en seriös fråga...

• Svar på tråden alkohol i maten
  • Haligh

marinering i starksprit är nog lite tveksamt, fast det blir förmodligen så små mängder, men spriten är ju "obehandlad" (fast jordgubbar är å andra sidan så vattenrika så tveksam om de absorberar så mycket). Däremot flambering eller vin i såser o dyl. kan ju inte spela nån roll, där har den hettats upp och alkoholen försvinner vid 70 grader. Jag skulle inte vara orolig om jag var du, nu är det ju redan gjort! Vad jag vet finns det inga vetenskapliga belägg för att pyttelite alkohol skulle vara skadligt vid enstaka tillfälle heller.

• 0fia

Jag har ätit mat som haft alkohol men då har den varit upphettad. Vad jag förstått försvinner inte alla alkohol. Men jag drak även lättgögg som det ju är lite alkohol i. Inga stora mängder förstås men så gjorde jag...

• Milletti

I såna fall borde det väl vara förbjudet att köra bil efter att ha ätit baileysglass, marinerade bär och rödvinssås =) Man måste ju tänka på mängderna, det är ju inte så att du äter en liter marinerade bär, det handlat ju om så små mänger! Ät på, njut och oroa dig inte så mycket =)

Svar på tråden alkohol i maten