• Linda1976

Trasig frys för 3:e gången, vad gäller?

Har en frys som är inköpt 2007 (av tidigare ägaren till lgh). Alla garanti/försäkringspapper är överskrivna på mig. 

Detta är 3e gången inom 1 år som frysen går sönder på samma sätt. Först byttes en slang, och när inte det hjälpte (höll 3 mån) så byttes ytterligare nåt. Nu är det likadant igen, tappar kyla sakta men säkert.
    Vad gäller? Har jag som konsument rätt att kräva en ny frys? Försäkringen gäller t o m 2012. Är det efter 2 rep.försök man kan kräva nytt? För att slänga mat för 100tals kronor är INTE roligt. Å på söndag ska vi ha kalas för dottern, hur fan ska det gå utan frys? Kalas utan glass liksom... MORR!!!
    Nån som vet? Tack på förhand!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Svar på tråden Trasig frys för 3:e gången, vad gäller?
  • Linda1976
    bakeacake skrev 2010-05-02 10:08:39 följande:
    Enligt lag så har tillverkaren rätt att försöka avhjälpa felet 3 gånger innan utbyte skall ske.
    Ja, men nu är det inte tillverkaren. Det är försäkringsbolaget som skickar reparatör från extern firma. Gäller samma då tror du? 
  • bakeacake
    Linda1976 skrev 2010-05-02 10:21:15 följande:
    Ja, men nu är det inte tillverkaren. Det är försäkringsbolaget som skickar reparatör från extern firma. Gäller samma då tror du? 
    Jo det gäller samma sak, men det kan ju bara försäkringsbolaget svara på eg, alla bolag kör med olika saker. Men det är enligt lag 3 gånger, byter som ut den tidigare är det för att vara snäll mot kunden..
  • Linda1976

Ok, tack för hjälpen... Får väl ge dem en 3e chans då!

• bakeacake

Och för att svara på kalas utan glass, Jag visste inte att det var obligatoriskt med glass.. :) man kan väl ha andra mumsiga saker.. ;)

men jag förstår att det är tråkigt, får ni tillbaka pengarna för den slängda maten..? de fick vi när våran pajade och kontaktade försäkringsbolaget..

• Linda1976

För min 5åring är det obligatoriskt.. Hon har pratat om glasståg i ½ år Får väl springa över till Hemköp 3 min innan det ska serveras...

Jag vet inte om vi får tillbaka pengarna... Jag orkar inte mecka med det också. Skänkte bort till svärföräldrar och svåger igår....
  • sommar2001

Antar att ni reklamerat felet hos försäljare/leverantör och att den avslogs så att det är därför som försäkringsbolaget är inblandat.
    Om skåpet tappar kylan bör det antingen vara ett termostatfel eller gasläckage, är det gasläckage kan det vara svårt att laga.
    Vad är det för märke på frysen?

Kan inte svara för villkoren på din försäkring men de försäkringar som vi säljer där jag jobbar har inget antal repatarioner som maxantal. Det hela är en fråga om vad som är billigast och bäst.
    Normalt lagas en produkt med samma fel max 3 gånger sen får kunden en ny motsvarande vara.
    Är det ett "billigt struntfel" brukar dock försäkringsbolaget vilja laga fler gånger. Är det ok med kunden så bryr vi oss inte men om det är av betydelse för kunden byter vi ut varan mot en ny. Good will, vi står för kostnaden och försäkringsbolaget blir inte inblandade.
    Samma sak gäller under reklamationstiden om kundens reklamation blir avslagen hos leverantör men det inte finns några tvivel om att kunden själv kan ha orsakat felet.

• Linda1976

Det hade gått över 1 år, och då tog inte OnOff/Whirlpool det, utan hänvisade det till försäkringen.

Det var tydligen nåt standardfel som inte var så avancerat, men inte vet jag Först byttes bara en slang (för det brukar räcka), sen hjälpte ju inte det utan den gick sönder efter 3-4 mån igen, och så byttes "resten". Nu hjälpte inte det heller, utan den pendlar mellan -7 och -12....
    Jag vill ju helst ha den lagad, för ska hela frysen bytas, så vill jag ju byta (på egen bekostnad förstås) kyl, så att det är 2 likadana.
    Forts följer... ska ringa F-bolaget imorgon...
Svar på tråden Trasig frys för 3:e gången, vad gäller?