• Cherry Cupcake

Får man sjukersättning som timvikarie?

Jag jobbar som timvikarie, har vissa tider schemalagda, andra där jag hoppar in för andra som är lediga/sjuka.
    Har funderat på vad som händer om jag blir sjuk och måste vara hemma från jobbet.
    Får jag ersättning för de tider jag har på schema eller alla tider jag blivit lovad och missar eller står jag helt utan ersättning?
    (jag jobbar för kommunen, omvårdnad)

• Svar på tråden Får man sjukersättning som timvikarie?
  • Mummy

Självklart får du det! De första två veckorna betalar arbetsgivaren de dagar du skulle  ha jobbat. Är du arbetslös de andra dagarna och har akassa betalar FK de dagar du inte hade jobb

• Cherry Cupcake
    Mummy skrev 2010-05-02 10:16:21 följande:
    Självklart får du det! De första två veckorna betalar arbetsgivaren de dagar du skulle  ha jobbat. Är du arbetslös de andra dagarna och har akassa betalar FK de dagar du inte hade jobb
    jaha! vad skönt att höra! trodde inte jag skulle få ett öre. men de dagar jag inte jobbar, hur mycket ersättning får jag då? jag är med i akassan men stämplar inte alltså.
  • Mummy

Du får ju ersättning från din arbetsgivare, en karensdag och sen 80% av din lön. Det du ev får av FK är baserat på din SGi om du har jobbat upp en sån

• Cherry Cupcake
    Mummy skrev 2010-05-02 18:58:32 följande:
    Du får ju ersättning från din arbetsgivare, en karensdag och sen 80% av din lön. Det du ev får av FK är baserat på din SGi om du har jobbat upp en sån
    ok :) tack så mycket!
  • Momalicious

De dagar där du bara hoppar in för andra får du inga pengar, är du däremot schemalagd så får du ersättning.

• Mummy
    Momalicious skrev 2010-05-03 09:50:13 följande:
    De dagar där du bara hoppar in för andra får du inga pengar, är du däremot schemalagd så får du ersättning.
    Manbehöver inte ha ett schema, det räcker med att man skulle ha jobbat den dagen
  • nilla 1972

jo visst men vi åker på dubbla karensdagar från arbetsgivaren och a-kassan...