• Anonym (snusfri?)

Jag bestämt mig för att sluta snusa!! Men hur???

Är trött på missfärgade tänder, ständig oro att inte ha tillräckligt med snus till dagen efter, trött på att släpa ut dottern i ösregn bara för att JAG vill ha snus, trött på att det går 1000-tals kronor om året till denna helt meningslösa syssla!!

Tips och råd behövs!!!

• Svar på tråden Jag bestämt mig för att sluta snusa!! Men hur???
  • Mr Jim

Kommer du på ett bra sätt som inte involverar Apoteket för mycket, hör av dig!

• Anonym (snusfri?)

Choice kanske hjälper på dig? Mig funkar det inte på... Jag måste verkligen bryta helt och hållet och inget som ersätter snusningen.

• Abbe babbe

Jag slutade snusa för tre månader sedan (efter 14 år).
    Personligen använde jag inte något nikotinsubstitut som plåster eller tuggummi.

Däremot använder jag "Choise" (det finns andra märken)- små kryddpåsar som man lägger under läppen. Dessa påsar tar faktiskt bort ca 50 % av suget. Det är mest vanan av att ha någonting under läppen som är svår att komma ifrån.

Viktigast av allt tror jag dock är att du är riktigt motiverad (vilket du verkar) för annars går det inte!

Lycka till!

• Anonym (snusfri?)

Abbe babbe:
    Trappade du ner ditt vanliga snus innan du började med choice eller slutade du tvärt?
    Hur länge använde du choice?

Håller med om att vanan att ha något under läppen är ju skitsvårt att bli av med!

• Anonym

Skitbra att du tänker sluta.

Jag var verkligen beroende av själva nikotinet och kicken. Slutade med hjälp av nikotintuggummin. Tuggade dem i någon månad sedan gick jag över till vanliga tuggummin. Nikotintuggummin är nog dyrare än snuset. Det här var några år sedan innan nikotinfritt snus fanns men jag tror att jag behövde trappa ner nikitinintaget innan jag kunde sluta.

Stort lycka till!

• Abbe babbe

Jag bara slutade med snus.
    För mig skulle det inte ha funkat med att "dra ner".

Jag använder fortfarande (efter tre månader) choice ibland. Typ vid första koppen kaffe på morgonen eller efter maten.

Jag känner ju fortfarande nikotinsuget men tröstar mig med att jag får börja snusa igen när jag går i pension...

• Anonym (snusfri?)

nån mer?

• Abbe babbe

Undvik alkohol första månaden. Det blir så lätt att man trillar dit...

• Anonym (snusfri?)

Abbe babbe:
    Jo, det kan jag tänka mig! Det var så jag trillade dit när jag började. Det var så gott med lakrits-catch (minisnuset) när man drack öl.. Trodde aldrig jag skulle fastna! Men det är väl så!

Svar på tråden Jag bestämt mig för att sluta snusa!! Men hur???