• Anonym (Funderar)

Otrygg-Ambivalen/Otrygg-Undvikande

Är det fler än jag som haft oturen att ha haft en otrygg uppväxt? Hur har ni märkt av det och vilka problem har det inneburit i relationer?

• Svar på tråden Otrygg-Ambivalen/Otrygg-Undvikande
  • Anonym (Funderar)

"puffar"

• Anonym (25-årig junkie)

Är alltid väldigt osäker och paranoid i förhållanden. Tror hela tiden att han ska göra slut och svänger kraftigt från att vara krävande och behövande till att nästan "hetsa" min partner att göra slut. Alltså, ena stunden är jag skitjobbig och måste hela tiden få bekräftelse och kärlek och höra att han älskar mig och i nästa stund så är jag jätteelak och sårar honom mer och mer bara för att testa om han stannar kvar eller inte.

Ofta är det jag som gör slut så fort jag tror att han inte är kär i mig längre bara för att slippa vara den som blir dumpad och sårad. Det kan handla om helt ologiska saker som att han är trött efter jobbet men direkt så tror jag att han inte älskar mig längre och börjar då gorma om att jag vill göra slut.

Har gått i så mycket terapi genom åren så det är inte sant men ändå så är jag fortfarande en elak bekräftelsejunkie. Vet att jag mår som bäst då jag är singel men eftersom jag hela tiden är i behov av kärlek och trygghet så inleder jag förhållanden i alla fall och ofta går det alldeles för fort fram.

• Anonym (Funderar)

Vad intressant läsa hur du har det.

Jag är oxå en bekräftelsemänniska,vill höra att jag är älskad väldigt ofta.

Minsta lilla grej kan få väldiga proportioner.
    Jag blir inte elak men har små "test" för att se om jag fortfarande är älskad.
    Ska min partner ut på krogen blir jag jätteorolig. 

Är rädd för förhållanden just för att det kan ta slut. Men oxå för att skona andra för såna som mig. Är livrädd att bli lämnad och ändå är det jag som orsakar att det blir så.

Är jobbigt vara så här och samtidigt vara medveten hur dumt det är.

• Anonym (petra)
    Anonym (25-årig junkie) skrev 2010-05-02 16:24:37 följande:
    Är alltid väldigt osäker och paranoid i förhållanden. Tror hela tiden att han ska göra slut och svänger kraftigt från att vara krävande och behövande till att nästan "hetsa" min partner att göra slut. Alltså, ena stunden är jag skitjobbig och måste hela tiden få bekräftelse och kärlek och höra att han älskar mig och i nästa stund så är jag jätteelak och sårar honom mer och mer bara för att testa om han stannar kvar eller inte. Ofta är det jag som gör slut så fort jag tror att han inte är kär i mig längre bara för att slippa vara den som blir dumpad och sårad. Det kan handla om helt ologiska saker som att han är trött efter jobbet men direkt så tror jag att han inte älskar mig längre och börjar då gorma om att jag vill göra slut. Har gått i så mycket terapi genom åren så det är inte sant men ändå så är jag fortfarande en elak bekräftelsejunkie. Vet att jag mår som bäst då jag är singel men eftersom jag hela tiden är i behov av kärlek och trygghet så inleder jag förhållanden i alla fall och ofta går det alldeles för fort fram.
    Precis så är jag också. Får man fråga om du har någon diagnos? Jag har borderline och det är ju typiskt beteende för det, men du har kanske inga problem i stil med borderline i övrigt. Du behöver inte svara om det är för personligt
  • Anonym (petra)

TS  det finns en jättebra bok om detta ämne, den heter "hemligheten", och handlar om anknytningsteorin. Jag kände igen mig i allt som stod, allt från barndomen som lett till den jag är, men även hur jag hanterar relationer i dagsläget. Jag tror inte sånt här löser sig av sig själv, man behöver hjälp och kämpa för att fungera "normalt". Alla har tyvärr inte samma förutsättningar som andra till att få lyckade relationer, så då får man kämpa lite hårdare.

Min uppväxt är präglad av noll uppmärksamhet och bekräftelse. Sökte jag den så blev jag ignorerad. Detta har gjort att jag har dålig självkänsla och kan inte ta emot kärlek från andra. Jag älskar inte mig själv så hur ska jag kunna lita på att andra ska älska mig? Jag är rädd för att bli lämnad och tror alltid att det bara är en tidsfråga innan de upptäcker mitt riktiga jag och då sticker. Jag sabbar ofta själv relationerna med min svartsjuka och pendlande känslor. Jag vill så gärna ha närhet men när jag får det så kan jag inte hantera det och gör allt för att slippa ångesten det framkallar.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (petra) skrev 2010-05-02 17:50:00 följande:
    TS  det finns en jättebra bok om detta ämne, den heter "hemligheten", och handlar om anknytningsteorin. Jag kände igen mig i allt som stod, allt från barndomen som lett till den jag är, men även hur jag hanterar relationer i dagsläget. Jag tror inte sånt här löser sig av sig själv, man behöver hjälp och kämpa för att fungera "normalt". Alla har tyvärr inte samma förutsättningar som andra till att få lyckade relationer, så då får man kämpa lite hårdare.Min uppväxt är präglad av noll uppmärksamhet och bekräftelse. Sökte jag den så blev jag ignorerad. Detta har gjort att jag har dålig självkänsla och kan inte ta emot kärlek från andra. Jag älskar inte mig själv så hur ska jag kunna lita på att andra ska älska mig? Jag är rädd för att bli lämnad och tror alltid att det bara är en tidsfråga innan de upptäcker mitt riktiga jag och då sticker. Jag sabbar ofta själv relationerna med min svartsjuka och pendlande känslor. Jag vill så gärna ha närhet men när jag får det så kan jag inte hantera det och gör allt för att slippa ångesten det framkallar.
    Jag har läst den,mycket bra bok. Rekomenderas till alla att läsa den,även ni utan problem.
    Att barndommen kan ställa till så mycket.
    Vissa saker du skriver stämmer helt klart in på mig,att alla efter ett tag kommer att se mitt riktiga jag och drar direkt tex.

Min uppväxt är präglad av en ambivalent psykiskt sjuk mor och en far som varit väldigt frånvarande. Jag har fått en blandning av stark ambivalens och undvikande.
  • Anonym (petra)
    Anonym (Funderar) skrev 2010-05-02 18:13:49 följande:
    Jag har läst den,mycket bra bok. Rekomenderas till alla att läsa den,även ni utan problem. Att barndommen kan ställa till så mycket. Vissa saker du skriver stämmer helt klart in på mig,att alla efter ett tag kommer att se mitt riktiga jag och drar direkt tex. Min uppväxt är präglad av en ambivalent psykiskt sjuk mor och en far som varit väldigt frånvarande. Jag har fått en blandning av stark ambivalens och undvikande.
    Det brukar vara känsligt att "skylla" på föräldrarna, men jag är lite bitter över den start i livet de gav mig. Även om jag vet att de hade sina egna problem och orsaker till varför de var som de var. Men de hade ingen rätt att göra mig känslomässigt förstörd och försvåra så otroligt mycket för mig att hitta lyckan och skaffa en egen familj. Jag kommer inte göra så mot mina egna barn, det har jag lovat mig själv redan som liten. Visst kan man bearbeta sina problem men det är så otroligt tufft, och trots flera års kämpande så har jag inte lyckats. Och det är orättvist att vissa ska behöva kämpa för dessa grundläggande saker som resten av världen får gratis.

Har du en relation nu TS?
  • Anonym (Funderar)

Vad dumt att man har skam och väljer att vara anonym för något man absolut inte rår för.

Lever ni i någon relation nu och hur klarar ni av det isåfall?

Känns så orättvist att ha så svårt med relationer.
    Jag fungerar jättebra så länge jag känner mig trygg,men det blir förmodligen jättejobbigt för min partner att hela tiden ge mig den stora dosen trygghet.

Jag tror att min undvikande sida vill verkligen ha kärlek men drar sig för att komma nära. Min ambivalenta sida tvekar hela tiden att någon kan älska mig fullt ut. Vill dessutom ha en evig bekräftelse på att den finns kvar.
    Så jag längtar efter kärlek men får svårt träffa någon och gör jag det så förstör jag för mig själv.

• Anonym (petra)
    Anonym (Funderar) skrev 2010-05-02 18:25:03 följande:
    Vad dumt att man har skam och väljer att vara anonym för något man absolut inte rår för. Lever ni i någon relation nu och hur klarar ni av det isåfall? Känns så orättvist att ha så svårt med relationer. Jag fungerar jättebra så länge jag känner mig trygg,men det blir förmodligen jättejobbigt för min partner att hela tiden ge mig den stora dosen trygghet. Jag tror att min undvikande sida vill verkligen ha kärlek men drar sig för att komma nära. Min ambivalenta sida tvekar hela tiden att någon kan älska mig fullt ut. Vill dessutom ha en evig bekräftelse på att den finns kvar. Så jag längtar efter kärlek men får svårt träffa någon och gör jag det så förstör jag för mig själv.
    För mig är det nog tvärtom, det fungerar så länge relationen är otrygg (även om jag mår dåligt av det också, men jag springer iallafall inte då), men så fort killen visar att han älskar mig, då får jag panik och gör allt för att skapa distans. Ganska omöjlig situation då. Så himla skumt egentligen, ibörjan går jag supersnabbt fram, tror genast att det är den rätte, och gör allt för att denna ska älska mig. Sen får jag som jag vill och då sticker jag. Killen blir helt förstörd.

Jag har ingen relation nu, har insett att jag mår så fruktansvärt dåligt i relationer att jag hellre är ensam.
  • Anonym (Funderar)

Nej,jag har ingen relation. Efter en otroligt jobbig separation där hela min tillvaro rasade har jag varit singel i flera år.

Svar på tråden Otrygg-Ambivalen/Otrygg-Undvikande