• SaSa och så en till

Vem ska följa med dig på förlossningen?

Jag är i vecka 31+3 idag och nu börjar alla tankar om förlossningen gro. Min förra förlossning var hemsk. Jag sprack inget och mådde toppen efteråt, men jag blev mest chockad över smärtan och över hur dåligt jag hanterade den. Jag har minnesluckor, men minns att jag skrek för kung och fosterland. Jag skrek och bad om nåd. "jag kommer dö" etc. Kanske är vanligt? Vad vet jag. Jag blev helt enkelt överväldigad av allt. Hur som helst, slutet gott allting gott. Ut kom ju en fullt frisk liten kille och allt blev harmoniskt efteråt, så som det ska.

Mitt bekymmer denna gång, är inte bara att jag är rädd för smärtan igen. Jag kanske får föda ensam också!
    Min sambo har precis startat ett åkeri, där han själv är chaufför och gör långresor till de nordligaste delarna av Norge rätt ofta. Vi och våran ekonomi är beroende av att han kör själv och tar de här resorna. Självklart kan han säkert vara ledig en vecka i eller omkring bf, men 2 veckor innan och 2 veckor efteråt kan han ju inte bara sitta och vänta med mig! Då kursar företaget!
    Så jag sitter och funderar på hur man ska lägga upp själva förlossningsupplevelsen IFALL han inte hinner hem i tid.
    Har alla med sig sin sambo/pappan?
    Jag kan inte ha med min mamma (hon är alkoholist och ett sämre stöd än henne får man leta efter). Jag kan inte ha sambons mamma (hon ska passa våra två andra barn).
    Sedan har jag ju iofs två systrar, som visserligen bor en bra bit bort, men ändå inom skälig radie för att hinna komma (om det inte går tokfort alltså).
    Har inga kompisar i närheten som jag känner mig sååå trygg med heller.

Tips?
    Att söka upp en doula eller annan okänd (men "utbildad") människa käns inte alls bra! Hur har ni gjort? Tänkt? Vad har varit bra eller dåligt?
    Jag vet att mina systrar säkert skulle ställa upp, om de blev tillfrågade, men så kommer nästa (sjuka) tanke. VEM av dem ska jag fråga? Kan väl ändå inte ha med båda? Den ena kommer bli sur/avundsjuk om den andra blir tillfrågad och vice versa. Känns som om jag måste ha en bra förklaring till varför just den ena blev tillfrågad, men inte den andra...

• Svar på tråden Vem ska följa med dig på förlossningen?
  • znuttan79

Självklart kan du ha med båda dina systrar på förlossningen. Jag var nyligen med en vännina på hennes förlossning de va en vänninna till som va med oxå så vi va altså två + kvinnan som skulle föda ute i vänntrummet sat min vänninas man och min man. Det är ditt val om vem och hur många du vill ha me dej på din förlossning. Tycker absolut du ska fråga dina systrar om det är dom du känner dej mest trygg med förutom din man. Lycka till =)

Svar på tråden Vem ska följa med dig på förlossningen?