• Eldila

Gävle - vilket område är bäst?

Hej!
    Jag, min man och våran pojk som är född i januari har i tankarna på att flytta till Gävle till hösten om han kommer in på sin utbildning.
    Vi skulle gärna vilja höra några tankar om områden man borde akta sig för eller områden som är bra :)
    Eftersom vi aldrig varit i Gävle vore det kul att höra åsikter från personer som bott eller bor i Gävle, vart en relativt nybliven småbarns-familj skulle kunna tänkas bo.

Har kollar runt lite på internet... Bomhus verkar vara billigt att bo i. Vi är vana vid att bo 1 mil utanför stan så det spelar ingen roll.

Oehört tacksam för svar! :)

/Eldila

• Svar på tråden Gävle - vilket område är bäst?
  • jinxy

Hur hade ni tänkt bo? Köpa hyra? Radhus, villa eller lägenhet?
    Många av de stadsdelar som man absolut inte ska bo i om man hyr allmännyttig lägenhet har jättefina villa- och radhusområden tex.

• Eldila

Vi vill ha hyresrätt. Antar lägenhet föär det finns väll inte så många hyresradhus.

• Eisa

Sätra har dåligt rykte men det stämmer inte riktigt. Den delen av Sätra som anses stökig är så liten del av Sätra (sicksackvägen, glimmervägen, gråstensvägen). Hyreslägenheter i lugna fastigheter nära skog, skola, dagis och ICA finns på Ulvsätersvägen och Norrbågen.

Bomhus vet jag att det bor många barnfamiljer i.

Brynäs har ett bra rykte, fast det är ganska sunkigt. Men det finns bra ställen där med. Undvik Riggargatan bara.

Andersberg är riktigt tråkigt och har mycket dåligt rykte också, även om de jag träffat som bor där trivs. Men det läggs ner grejer där och lägenheterna och området är tråkigt tycker jag... Mycket ensamma människor som ligger och dör i sina lägenheter utan att nån märker förrän lukten kommer typ.

Sen finns det ju mer centralt såklart, söder t.ex. Och det är väl bra.

Jag skulle kunna skriva mer men då orkar du nog inte läsa.

• Eldila

Åh, tack! Du får skriva hur mycket du vill :P
    Eftersom man aldrig varit i stan är det skönt att höra andras åsikter.

• Pepa77

Varför är Riggargatan dåligt??? Vi bodde där 01-02 o trivdes bra. Kanske ändrat sig sen dess???
    Gråsten i Sätra var rena mardrömmen för oss. Men har släkt i Bomhus, fast villaområden då.
    Bor inte i Gävle längre, men trivdes väldigt bra där. Mysig stad.
    Lycka till!

• Satiin

Som tidigare skrev har ju vissa ställen dåligt rykte etc.
    Sätras "andra sida" som rävpasset etc, bärvägarna och så är väldigt lugna områden.

Har bott i a-berg, vilket aldrig kommer hända igen.

Ett tips är att kolla gavlegardarna.se 05.45 då de släpper direkt lägenheter :) då behöver man inte ha samlat poäng i 7 år utan det är först till kvarn som gäller! så fick vi vårat radhus i sätra och har det såå bra här!

• jinxy

Mysiga lägenheter och en skön gata om man vill bo lite närmare stan är antingen Hagtornsgatan på Brynäs och batterigatan på Söder. Gavlegårdarna är det som har lägenheterna där och det brukar komma ut lite då och då.

Adresser att passa sig lite för tycker jag är de flesta Tvärgator på Brynäs samt Ladugatan. Den del av Nygatan som ligger på Öster samt Stora Esplanadgatan och Köpmangatan (tror jag det är) som ligger på Nordost. Det är överlag ganska stora otrevliga områden med dåligt rykte.

• jinxy

Överlag kan man väl säga att de områden där det finns väldigt många lägenheter med samma adress är väl områden jag inte skulle rekomendera om ma säger så.

Jag har bott mycket hos Gavlegårdarna, som ju är Gävles allmännytta. Jag har alltid trivts jättebra och det är en bra hyresvärd.

• sataya

jag bodde i anderberg ett tag och trivdes men jag skulle nog inte gå ut själv på kvällen där...
    bodde en sväng på brynäs med och det rekomenderar jag mer:)

sätra hade jag inget emot, inte söder heller.. men östra ville jag inte sätta min fot i...

Svar på tråden Gävle - vilket område är bäst?