• Moonis

Galler, gallerbur eller sele i bil?

Måste köpa något av det till våran hund men är lite velig vilket som blir bäst.
    Nu stannar hon inte i bakluckan utan hoppar direkt till baksätet mellan barnen.
    Frågan är om det fungerar bra med en sele som kopplas i bältet eller ska man ha galler/gallerbur?

• Svar på tråden Galler, gallerbur eller sele i bil?
  • DuBBeeL

En bur är det bästa tycker jag. Både ur säkerhetssynpunkt och så är det väldigt praktiskt också. Man kan ha bakluckan öppen helt utan att bekymra sig om att någon smiter ut när man packar in/ut saker.
    Ibland om vi är iväg hem till någon så bär vi in buren så får hon(hunden) vara med fast hon inte får springa lös i hela huset.

• Sannalouise87

Beror sig ju på hur stor hund ni har. Vi har en Rottis-hane (!!!!döda) som har blivit förstor för sin bur, så just nu har vi bara ett lastgaller så han inte kan hoppa fram. Dock ska vi snart ha in en barnvagn där bak, och kommer därför även köpa ett avdelningsgaller, så att han inte kommer åt barnvagnen. Då får vagnen ungefär 60% av bagageutrymmet, och hunde 40%.

Men precis som Dubbel skriver så är bur det absolut säkraste, och dessutom kan man ha bakluckan öppen!

• Sannalouise87

Selen har jag ingen erfarenhet av, men det jag tänker på är att om man får göra en kraftig inbromsning, alternativt kör och krokar, så känns det som att selen kommer "slita sönder" hunden...

• hannis

En ordentlig, gärna krocksäker, bur är det bästa. Observera att de tunna gallerburarna man köper i zooaffärerna INTE är avsedda för bil.

Kolla på Jeppe, Mim eller Robust för att se exempel på bra bilburar.  

• Grodan82

Vi köpte hundbälte till våran hund,,, pga att vi inte hade någon kombi då vi skaffade henne,, nu avskyr hon att åka bil så hon åker endast bil vid nöd fall.
    Men självklart är en bur säkrare,,, spceilt när du har barn jämte hunden i baksätet.
    Är olyckan framme så ska väll hunden "sitta" fast på ett eller annat sätt för att inte kunna vara till fara för ev. rädningspersonal om inte jag har helt fel för mig.

• MalinNiklasHarryBebis

vi har bur och sele, men buren känns bättre när man åker ifall man skulle krocka så vet man att inte de kommer en skrämd hund å biter någon annan som ska hjälpa oss.

• Joico

En riktig hundbur - absolut, inget snack om saken!
    Att köra runt med en hund lös i bilen är helt oansvarligt, mot hunden, mot medpassagerare och mot medtrafikanter. Du kan tvingas till hastiga manövrar som kan orsaka skador på både hund, passagerare och medtrafikanter. 

Köp en riktig bur som ni sätter fast med t.ex spännband. Ingen bur á la kompostgaller http://www.zoovaruhus.se/res/Hundburar/box75.jpg utan nåt sånthär http://195.149.144.149/images/45/4570631741.jpg.

hundburen.se jeppe.com pmek.se robusthundburar.se stellaburen.se stilburen.se kulltorpspressgjuteri.se
  • Mamma 35
    Sannalouise87 skrev 2010-05-02 14:44:30 följande:
    Selen har jag ingen erfarenhet av, men det jag tänker på är att om man får göra en kraftig inbromsning, alternativt kör och krokar, så känns det som att selen kommer "slita sönder" hunden...
    Ska köpa valp, jag unddrar om det finns selar för
    valpar, då man inte har plats för bur i sin bil?
  • tamate
    Mamma 35 skrev 2010-05-02 20:51:06 följande:
    Ska köpa valp, jag unddrar om det finns selar för valpar, då man inte har plats för bur i sin bil?
    du behöver ju inte ha plats för bur då man kan sätta upp lastgaller, lastgaller är juinte bara bra för hunden utan den stoppar ju allting annat du kan ha bak i bagaget =)
    om du tvunget ändå vill ha sele så kika in på en djuraffär och koll vad dom har. har dom inte brukar dom kunna hänvisa eller beställa in.
Svar på tråden Galler, gallerbur eller sele i bil?