• Anonym (Velig)

Luna BMM eller Carina Barnmorska, Södertälje

Någon som gått/går på någon av dessa två som har lust att dela med sig?

• Svar på tråden Luna BMM eller Carina Barnmorska, Södertälje
  • Anonym (Velig)

Kan ingen ge mig råd?

• terese09

hej jag gick på luna mödravårdcentral... va jätte nöjd me att gå där... alla va jätte trevliga och tillmötesgående.. ja hade en barnmorska som hette Therese.. hon va underbar.. tycker absolut att du ska gå där

• Anonym (Velig)
    terese09 skrev 2010-05-03 12:31:25 följande:
    hej jag gick på luna mödravårdcentral... va jätte nöjd me att gå där... alla va jätte trevliga och tillmötesgående.. ja hade en barnmorska som hette Therese.. hon va underbar.. tycker absolut att du ska gå där
    Har de tillgång till läkare? Hur är det om man vill göra KUB eller FVP? Tillväxtultraljud? Vad har de för sorts föräldrautbildning? Har de profylaxkurs?
  • Anonym (Luna)
    Anonym (Velig) skrev 2010-05-03 12:43:58 följande:
    Har de tillgång till läkare? Hur är det om man vill göra KUB eller FVP? Tillväxtultraljud? Vad har de för sorts föräldrautbildning? Har de profylaxkurs?
    Hej,

Jag har gått på Luna under båda graviditeterna hos Therese. Allt har funkat jättebra trots att jag haft problemgraviditeter och de har väldigt bra tillgång till läkare samt kontakt med förlossning vid frågor de inte kan svara på. Jag fick göra KUB efter att ha tagit upp det först med Therese och sen med läkare på läkarbesök bara fem dagar efter inskrivningstiden. KUB:remissen skickades direkt efter läkarbesöket och allt gick väldigt bra. Med första barnet fick jag göra ett tillväxt-UL pga stort SF-mått och med sista barnet pga felvänt läge när det närmade sig förlossningen.

Som sagt, jag har haft alla möjliga problem under mina graviditeter och fått ett enormt stöd från Therese på Luna. så jag kan rekommendera henne varmt. Även de andra BM på Luna verkar väldigt trevliga och bra.

Jag har dock inte gått vare sig föräldrautbildning eller profylax under någon av graviditeterna.

Om du undrar något mer är det bara att fråga!
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Luna) skrev 2010-05-03 12:49:58 följande:
    Hej,Jag har gått på Luna under båda graviditeterna hos Therese. Allt har funkat jättebra trots att jag haft problemgraviditeter och de har väldigt bra tillgång till läkare samt kontakt med förlossning vid frågor de inte kan svara på. Jag fick göra KUB efter att ha tagit upp det först med Therese och sen med läkare på läkarbesök bara fem dagar efter inskrivningstiden. KUB:remissen skickades direkt efter läkarbesöket och allt gick väldigt bra. Med första barnet fick jag göra ett tillväxt-UL pga stort SF-mått och med sista barnet pga felvänt läge när det närmade sig förlossningen. Som sagt, jag har haft alla möjliga problem under mina graviditeter och fått ett enormt stöd från Therese på Luna. så jag kan rekommendera henne varmt. Även de andra BM på Luna verkar väldigt trevliga och bra.Jag har dock inte gått vare sig föräldrautbildning eller profylax under någon av graviditeterna.Om du undrar något mer är det bara att fråga!
    När du gjorde KUB, var gjordes det? Gick du inte nån föräldrautbildning alls? jag trodde alla blivande föräldrar gjorde det.
  • Anonym (Luna)
    Anonym (Velig) skrev 2010-05-03 12:52:38 följande:
    När du gjorde KUB, var gjordes det? Gick du inte nån föräldrautbildning alls? jag trodde alla blivande föräldrar gjorde det.
    KUB gjordes på Södertälje Sjukhus.

Angående föräldrautbildningen så blev det under min första graviditet strul med barnmorskan jag började gå hos och när jag sen bytte till Luna, som då låg på sjukhuset fick jag först en hel radda andra barnmorskor innan Therese började där. Så allt kom lite i kläm och jag hade dessutom svår foglossning vilket gjorde att jag helt enkelt prioriterade bort föräldrautbilningen. Under andra graviditeten var det aldrig aktuellt pga foglossningen.

Men de har föräldrautbildning i någon form, men den är ju frivillig. Har för mig att man får skriva upp sig på en lapp om man vill delta.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Luna) skrev 2010-05-03 12:57:31 följande:
    KUB gjordes på Södertälje Sjukhus.Angående föräldrautbildningen så blev det under min första graviditet strul med barnmorskan jag började gå hos och när jag sen bytte till Luna, som då låg på sjukhuset fick jag först en hel radda andra barnmorskor innan Therese började där. Så allt kom lite i kläm och jag hade dessutom svår foglossning vilket gjorde att jag helt enkelt prioriterade bort föräldrautbilningen. Under andra graviditeten var det aldrig aktuellt pga foglossningen.Men de har föräldrautbildning i någon form, men den är ju frivillig. Har för mig att man får skriva upp sig på en lapp om man vill delta.
    Jaha, låg den på sjukhuset förr, där ser man.

Jag tänkte mer på hur föräldrautbildningen var uppbyggd.

Om man går där måste man då även föda på sjukhuset närmast eller kan man ta ett annat?

Ingen som gått hos carina barnmorska?
  • Anonym (Luna)
    Anonym (Velig) skrev 2010-05-03 13:46:22 följande:
    Jaha, låg den på sjukhuset förr, där ser man.Jag tänkte mer på hur föräldrautbildningen var uppbyggd.Om man går där måste man då även föda på sjukhuset närmast eller kan man ta ett annat?Ingen som gått hos carina barnmorska?
    Ja, tyvärr vet jag ju inget om uppbyggnaden av utbildningen.

Jag tror inte att man måste föda på det sjukhus som ligger närmast. Jag har för mig att BM frågade vilket sjukhus jag hade tänkt föda på.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Luna) skrev 2010-05-03 15:00:46 följande:
    Ja, tyvärr vet jag ju inget om uppbyggnaden av utbildningen.Jag tror inte att man måste föda på det sjukhus som ligger närmast. Jag har för mig att BM frågade vilket sjukhus jag hade tänkt föda på.
    Ok, blir ju kanske lite bökigt om man måste gå på specialmvc  på ett annat ställe samt Luna och sen ska föda på ett annat än det som ligger närmast.

Ingen som gått föräldrautbildningen på Luna? Eller gått hos carinas?
  • terese09

jag gick föräldra utbildningen.. de va i samma byggnad... de e valfritt.. man får lära sig lite om hur förlossningen går till och sen pratar man om föräldralivet och så.. man e en grupp på typ tio st

• Anonym (Velig)
    terese09 skrev 2010-05-03 20:40:20 följande:
    jag gick föräldra utbildningen.. de va i samma byggnad... de e valfritt.. man får lära sig lite om hur förlossningen går till och sen pratar man om föräldralivet och så.. man e en grupp på typ tio st
    Tack för svar. Vet inte vad jag ska gå.

Har de hälsosamtal på Luna?
  • Anonym (mamma)

Jag Skulle garanterat gå hos privat än hos LUNA. Jag har själv gått hos Carina barnmorska och hon är bäst! Skulle jag bli gravid igen är hon den första jag ringer =)
    Hon är trevlig, förstående och man kan alltid ringa henne. Hennes lokaler är jättemysiga. Man kan dessutom få henne som bm på förlossningen om man föder på Södertälje sjukhus.

• Anonym (Velig)
    Anonym (mamma) skrev 2010-05-04 15:52:44 följande:
    Jag Skulle garanterat gå hos privat än hos LUNA. Jag har själv gått hos Carina barnmorska och hon är bäst! Skulle jag bli gravid igen är hon den första jag ringer =)Hon är trevlig, förstående och man kan alltid ringa henne. Hennes lokaler är jättemysiga. Man kan dessutom få henne som bm på förlossningen om man föder på Södertälje sjukhus.
    Varför privat än Luna? Jobbar carina själv på sin mottagning? Hur ser basprogrammet ut där och hur funkar det om ho är med på ens förlossning om andra har tid hos henne på mottagning samma dag för BM-besök?
Svar på tråden Luna BMM eller Carina Barnmorska, Södertälje