Det känns som om jag tappat bort mig själv på vägen...
Hej
Jag ska fylla 25 i år är gift och har en egen dotter som är 8 och en bonusson som fyller 10. Jag var ensamstående när jag fick min dotter vid 16 års ålder och flyttade hemifrån och tog hand om henne själv tills jag träffade min nuvarande man när dottern var ca 1 år. Jag började plugga på gymnasiet då och efter gymnasiet flyttade vi från min hemstad till Stockholm pga av min mans jobb samt att jag skulle börja plugga på Stockholms Universitet. Efter att gått utan jobb största delen av första sommarlovet bestämde jag mig för att ta ett kontinuerligt extrajobb där jag kunde vara säker på att få sommarjobb i fortsättningen. Jag jobbade ca 16 timmar i veckan samtidigt som studierna och det har gått relativt bra även om det har varit stressiga vardagar och långa dagar för dottern på dagis och skola. Nu börjar jag närma mig min examen jag har nämligen bara den här terminen och nästa kvar innan jag är klar och jag tror att jag har ångest inför det.
De senaste åren har jag byggt upp mitt liv kring att vara mamma/fru/student/arbetare och har egentligen inte haft tid att skaffa några riktiga vänner här eftersom jag inte har tid att umgås med dem på fritiden pga jobb och skola. När jag är klar med skolan kommer jag ju ha en massa tid över och istället för att känna lättnad inför det är jag rädd att jag istället kommer att känna att mitt egna personliga liv är tomt eftersom jag inte har några vänner att umgås med eller fritidsintressen att syssla med. Jag bryter ihop minst en gång i veckan när jag tänker så här och behöver hjälp med hur jag ska hantera de här tankarna och tänka positivt istället. Lite av min "ångest" bottnar nog också i dåligt samvete för att min dotter har fått vara så mycket på dagis och fritids och jag känner att det sätt som jag försöker uppfostra henne på undermineras av att hon är så mycket på fritids. Hon har förändrats så mycket framförallt det senaste året och hon hamnar i konflikter i skolan och lyssnar inte på lärarna, medan jag i princip aldrig har haft sådana problem med henne hemma. Jag gick regelbundet hos en terapeut när min dotter var liten och jag saknar den kontakten med någon som kan vara bollplank och stötta mig när jag behöver prata av mig.
Två av mina systrar genomgår ganska jobbiga perioder just nu och jag fungerar som bollplank och stöttepelare åt dem men har ingen att vända mig till själv vilket är mycket jobbigt. När jag försöker prata med mina systrar mår de dåligt över sina egna problem eller har inte tid att prata med mig och detta stjäl väldigt mycket energi från mig då jag självklart vill finna där för dem men vill ju även att de ska finnas där för mig när jag behöver prata med någon.