• Anonym

Gravida! Äter ni sallad ute på restaurang?

Ja, äter ni sallader ute på restauranger när ni är gravida?

typ beställer en "grekisk sallad" eller äter av salladsbordet som dukas upp vid lunchen?

• Svar på tråden Gravida! Äter ni sallad ute på restaurang?
  • sangria

javisst, jag äter jätteofta sallader när jag äter ute. Likaså fisk och även en och annan mussla har slunkit ner....

• Anonym

men är det inte väldigt lätt att få i sig toxoplasmabakterier o smittas av det som gravid? i sallader....

• Meria

Yup. Det enda jag tar hårt på är nikotin och alkohol, saker i matväg är inte lika nojigt för min del. Sallader på restauranger har jag aldrig ens övervägt vara skadligt.

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • Michisen
    Anonym skrev 2010-05-02 21:06:49 följande:
    men är det inte väldigt lätt att få i sig toxoplasmabakterier o smittas av det som gravid? i sallader....
    Nä.
    I så fall skulle livsmedelsverket ha med det som varning - "Ät inte sallader på restaurang när du är gravid."
  • Anonym

Sånna baciller blir man väl sjuk av även som ickegravid och jag har då aldrig hört talas om det så varför skulle det hända när man är gravid??

• Michisen

Toxoplasmos är för övrigt mest förekommande i kattbajs typ.
    Jag förutsätter att salladen sköljs på restauranger och att man inte rullar maten i kattbajs innan den serveras.

• Pumpkin
    Michisen skrev 2010-05-03 09:12:16 följande:
    Toxoplasmos är för övrigt mest förekommande i kattbajs typ. Jag förutsätter att salladen sköljs på restauranger och att man inte rullar maten i kattbajs innan den serveras.
    Fniss, det förutsätter jag med
  • MumOfThree

Förmodligen fick du i dej bakterinen som barn när du var nära katt så det är ingen fara har ätit båda graviditeterna

• skorpionen80
    Michisen skrev 2010-05-03 09:12:16 följande:
    Toxoplasmos är för övrigt mest förekommande i kattbajs typ. Jag förutsätter att salladen sköljs på restauranger och att man inte rullar maten i kattbajs innan den serveras.
    Nja, det är mycket vanligare och lättare att få det genom jord, sandlåda etc än genom kattlådan där hemma.

"Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad. En gravid kvinna kan smitta sitt foster via moderkakan (placenta), annars smittar inte sjukdomen från människa till människa.
    (..)
    En gravid kvinna bör alltså inte befatta sig med katträck, och hon bör undvika kontakt med sandlådor som katter kan ha förorenat. En gravid kvinna bör också undvika att äta rått kött, och hon ska inte smaka på köttfärsen. Parasiten dör vid djupfrysning till - 20°C (obs att hela köttbiten måste vara genomfryst)."

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos
  • Michisen
    skorpionen80 skrev 2010-05-03 09:47:54 följande:
    Nja, det är mycket vanligare och lättare att få det genom jord, sandlåda etc än genom kattlådan där hemma. "Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad. En gravid kvinna kan smitta sitt foster via moderkakan (placenta), annars smittar inte sjukdomen från människa till människa. (..) En gravid kvinna bör alltså inte befatta sig med katträck, och hon bör undvika kontakt med sandlådor som katter kan ha förorenat. En gravid kvinna bör också undvika att äta rått kött, och hon ska inte smaka på köttfärsen. Parasiten dör vid djupfrysning till - 20°C (obs att hela köttbiten måste vara genomfryst)."www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxopl...
    Jo, absolut - men med en god handhygien efter jord och kattlåda så är det nog inte några större bekymmer.
    Jag vidhåller att jag förutsätter att salladen sköljs av på restaurangerna och att de inte rullar maten i jord, sand eller kattbajs innan den serveras.

Bättre så?
  • anouk86

Men jaaaa. Man skulle ju bli tokig om man gick och nojjade sig för allt man inte skulle kuna äta för "tänk om"-tänket.

Och som några nämner- Chansen att få i sig det från sallad är nog mkt liten. Tror också de flesta restauranger sköljer sin sallad.

Jag tar inte kattlådan. Men jag tänker då bannemig äta sallad.

Svar på tråden Gravida! Äter ni sallad ute på restaurang?