Gravida! Äter ni sallad ute på restaurang?
Ja, äter ni sallader ute på restauranger när ni är gravida?
typ beställer en "grekisk sallad" eller äter av salladsbordet som dukas upp vid lunchen?
Ja, äter ni sallader ute på restauranger när ni är gravida?
typ beställer en "grekisk sallad" eller äter av salladsbordet som dukas upp vid lunchen?
Ja.
javisst, jag äter jätteofta sallader när jag äter ute. Likaså fisk och även en och annan mussla har slunkit ner....
men är det inte väldigt lätt att få i sig toxoplasmabakterier o smittas av det som gravid? i sallader....
Yup. Det enda jag tar hårt på är nikotin och alkohol, saker i matväg är inte lika nojigt för min del. Sallader på restauranger har jag aldrig ens övervägt vara skadligt.
Sånna baciller blir man väl sjuk av även som ickegravid och jag har då aldrig hört talas om det så varför skulle det hända när man är gravid??
Självklart!
Hade det funnits någon reell risk med det så skulle som sagt SLV avråda.
Toxoplasmos är för övrigt mest förekommande i kattbajs typ.
Jag förutsätter att salladen sköljs på restauranger och att man inte rullar maten i kattbajs innan den serveras.
Förmodligen fick du i dej bakterinen som barn när du var nära katt så det är ingen fara har ätit båda graviditeterna
Men jaaaa. Man skulle ju bli tokig om man gick och nojjade sig för allt man inte skulle kuna äta för "tänk om"-tänket.
Och som några nämner- Chansen att få i sig det från sallad är nog mkt liten. Tror också de flesta restauranger sköljer sin sallad.
Jag tar inte kattlådan. Men jag tänker då bannemig äta sallad.