• Förälskad

Orkeslös katt, äter dåligt och sover hela dagarna...

Våran katt var ute under Valborgsnatten, alltså fredag till lördag. När hon kom in majoade hon mycket men ingenting konstigt med det. Hon gick upp och la sig på sin bädd och sov väldigt länge, ett dygn ungefär, fram tills idag på dan.. Hon äter dåligt, hon kan inte hoppa så som hon gjort tidigare utan har ingen ork i benen. Hon kommer inte fram till oss och gosar som hon alltid gjort.
    Hon haltar inte!
    Hon se hängig ut och jag är orolig för henne.

Vad är det som kan ha hänt tror ni? Jag har bara haft katten i 1 år och är ingen van kattmänniska.
    Under Valborgskvällen sköts det mycket fyrverkerier ute, kan hon ha blivit skrämd utav de att hon mår dåligt nu?
    Kan katter blir sjuka som oss människor, alltså få feber motsv.?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Orkeslös katt, äter dåligt och sover hela dagarna...
  • Jezamine

Kontakta en veterinär

Avstängd tills vidare
  • JellyBean

JA oj oj jag hade åkt in det första i morgon bitt!!!!!!!!!!!!!!

Katter är hejare på att dölja när dom är sjuka och när man väl upptäcker att det inte är som det är...Då är det VERKLIGEN NÅGOT PÅ TOK!!!

Säger detta för att min katt...fan...när jag fattade att någott var fel var det för sent..Såg det på torsdagen och på Lördagen var vi tvugna att låta henne gå till katthimmlen. Det gick för fort, fattade inget...
    Så snälla åkt till Vetrninären direkt i morgon bitt!!

• rosyposy

Säger som övriga: ring veterinären omgående i morgon bitti, det låter inte alls som om din katt mår speciellt bra.

• Förälskad
    JellyBean skrev 2010-05-02 21:30:15 följande:
    JA oj oj jag hade åkt in det första i morgon bitt!!!!!!!!!!!!!!Katter är hejare på att dölja när dom är sjuka och när man väl upptäcker att det inte är som det är...Då är det VERKLIGEN NÅGOT PÅ TOK!!!Säger detta för att min katt...fan...när jag fattade att någott var fel var det för sent..Såg det på torsdagen och på Lördagen var vi tvugna att låta henne gå till katthimmlen. Det gick för fort, fattade inget...Så snälla åkt till Vetrninären direkt i morgon bitt!!
    Jezamine skrev 2010-05-02 21:26:24 följande:
    Kontakta en veterinär
    Jag kontaktar veterinären i morgon om hon inte blir piggare. Jag skulle så gärna göra någonting för henne nu, man får ont i magen.
  • rosyposy

Ändrade mig, om du har möjlighet så bör du nog ta in katten akut nu, det kan så att den är skadad (typ påkörd) och därför inte orkar röra sig.

• Förälskad
    rosyposy skrev 2010-05-02 21:32:05 följande:
    Säger som övriga: ring veterinären omgående i morgon bitti, det låter inte alls som om din katt mår speciellt bra.
    Nej, jag vet, hon mår inte bra.

Jag undrar så vad som kan ha hänt. Ovisheten är så förbannat irriterande. Hade jag vetat vad som hade hänt eller vart hon hade hon så kunde jag kanske hjälpa henne nu. Usch..
  • Förälskad
    rosyposy skrev 2010-05-02 21:33:31 följande:
    Ändrade mig, om du har möjlighet så bör du nog ta in katten akut nu, det kan så att den är skadad (typ påkörd) och därför inte orkar röra sig.
    Men hon haltar inte..Jag har försökt ta henne på kroppen och se om hon reagerar och får ont men hon är bara slö..
  • Jezamine

Vår vovve fick undan och gömde sig,åt inte drack inte...hon levde ett dygn till

Avstängd tills vidare
  • morgis

Vi fick avliva våran katt med liknande symptom, troligen på körd med inre blödningar som följd och han haltade inte.
    Har du möjlighet så åk med katten till veterinär redan ikväll. Antingen för att eventuellt kunna rädda den eller att avsluta ett lidande. Distriktsveterinärerna brukar ta emot smådjur och även om dom inte kan göra så mycket så kan du få en bedömning om katten. Då kan dom avliva den direkt så den slipper lida (om den inte går att rädda).

• Lakino

hoppas du varit inne med katten!!

• honsomheterlinn

Jag undrar också hur de har gått? Min katt var också så som du beskrivit, han blev så i lördags och i måndags åkte vi in med han till veterinären och de visade sig att diafragman var sönder och en tarm stack ut eller nåt liknande, dom kunde inte göra något för att rädda honom. Jag saknar han så jävla mycket, världens sämsta valborg. Hoppas att din katt mår bra!

• PumpkinQueen

Jag tror att katten har blivit påkörd. Den kan ha inre blödningar, vilket kan leda till döden om den inte får vård. Det går inte över av sig självt.

Ett generellt tips när det gäller katter och djur i allmänhet: Om de verkar må dåligt: TA DEM TILL VETERINÄREN. Eller ring i alla fall närmsta djurklinik och hör efter vad de tycker.

• Familjen01
    Hur har det gått för katten?
    OBS!!! GRAFT SYNFEL!!! RESPEKTERA!!!
Svar på tråden Orkeslös katt, äter dåligt och sover hela dagarna...