• hannis

Ni som ammar liggande i sömnen

Jag har läst i flera trådar att många ammar sina bebisar i sängen och att barnet själv suger sig fast vid bröstet medan mamman knappt vaknar. Jag blir jättenyfiken på hur det fungerar för jag skulle inte alls kunna få till det så.

För det första så måste jag ligga på sidan på ett väldigt obekvämt sätt för att min son skall nå fram till mitt bröst över huvud taget. För det andra måste jag alltid ha BB på mig, dygnet runt, för att det inte skall läcka massor med mjölk och då förstår jag inte hur bebisen själv skall kunna hitta bröstet.

Jag undrar också hur ni gör när ni skall byta bröst, lyfter ni över bebisen till andra sidan då coh hur kan ni komma ihåg att göra det i sömnen?

Till sist, rapning efter maten, hur löser ni det när ni sover?

• Svar på tråden Ni som ammar liggande i sömnen
  • Saaaraa

I början kändes det trixigt och bökigt, men det blev som en vana... nu gör jag det i sömnen. Har bh och linne på mig och det fixar jag sovanes... tror man kommer in i det efter ett tag. öva på att amma liggandes när du är vaken.

rapar inte honom på nätterna, han verkar inte behöva det då ändå.
  • Saaaraa

Ja ammar från båda brösten utan att byta sida förrsten. Det som är "högst upp" om jag ligger på sidan mot honom kan jag ju inte mata från sidn. Det gör ag när jag ligger på MAGE sjukt, absolut I början var det som sagt svårt, men det blir lättare.

Bebisen hittar inte själv, utan man plockar fram maten i sömnen (iaf jag :-P)
  • Jonsi

Jag sover i amnings-BH och knäpper upp den som vanligt vid amning. Trots allt vaknar jag ju till när hon gnyr och vill äta, det är inte så att hon bara börjar utan att jag märker det. Och ja, man får ligga lite obekvämt, men är man trött så funkar det. Sen har man förstås konstant en rätt taskig rygg... Nej, jag lyfter inte över bebisen till andra sidan, i så fall skulle hon hamna ytterst i sängen och kunna rulla ur den. Hon ligger på min arm när hon äter från mitt vänstra bröst (jag ligger på sängens vänstra sida och hon i mitten) och när jag byter till höger  bröst ligger jag på nåt konstigt "framsstupa" sätt snett över henne med höger armen, så att hon kommer åt. Låter kanske konstigt, men det är faktiskt bekvämare än när hon ligger på armen.

• Avelyn

Jag ammar på natten halvsovandes. Lägger bebisen till bröstet. Han ammar till sömns. Jag somnar före sonen. Han kan inte ta bröstet själv, men släppa det själv när han är nöjd. Han rapas inte efter måltiden. Han somnar när han är mätt. Om han skulle vilja ha andra bröstet väcks jag av att han inte är så glad. Då byter vi läge till andra sidan, både jag och bebisen. Sedan ammar han och jag halvsover. När jag vaknar nästa gång sover sonen nöjd. Hur länge han ammat vet jag ej. Inte heller spelar det så stor roll för mig att veta. Är han nöjd mår han ju gott. Han kan dock inte finna bröstet själv som sagt.

• norgesessan

Jag sov inte direkt, men somnade ofta innan hon var klar. Vi hade vår säng i ett hörn, med spjälsängen brevid. (Den hade vår säng som stöd på ena sidan, och väggen på andra, framsidan av spjälsängen var borttagen). Jag bytte altså sida.
    Jag ammade på sidan (min favoritställning att sova...varvad med mage).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Meria

Som jag minns det ammade jag först honom till sömns, sen bytte jag sida så jag låg på andra sidan om honom. Där la jag mig redo för när han skulle vakna nästa gång. När han gnydde, knäppte jag upp BH:n och han åt medan jag somnade om. När han vaknade nästa gång bytte jag sida, han började äta och jag somnade.

Var lite bökigt i början med att byta sida, men det gick automatiskt tillslut. Och ibland struntade jag i att byta och då var andra bröstet som en kloss på morgonen Lite senare i amningen gick det bra att amma på ett bröst under natten och ta det andra på morgonen, berodde på hur ofta han vaknade och hur mycket han åt under dagen.

Jag låg med armen böjd under huvudkudden. Då fick han plats perfekt och la oftast en arm och ben över mig.

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • norgesessan

Hon låg inte på min arm häller, jag hade nog min arm under mitt huvud, om jag kommer ihåg rätt.

Behövde häller inte att rapa på natten.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Ulle75

Jag sover gärna på sidan och har armen ovanför Julia lite böjd. Mina bröst läcker inte så jag har ingen amninsbh när jag sover, och rapa behöver hon inte på natten. Hon är nöjd med att äta på ett bröst på natten. 
    Så för mig funkar det väldigt bra att amma i sömnen, har gjort det med alla mina fyra barn.

• Gaytjej

Lillen brukar sova i egen säng fram till det är dags för för första nattmålet (ca kl 03).

Jag pallar upp kudden ordentligt så det blir bekvämt att ligga med den undre armen rakt utåt/framåt under kudden så att säga. Drar in täcket i svanken så att det stöttar ryggen lite lagom, så jag inte behöver balansera på sidan. Sedan 'angör' lillen och jag tvärsomnar. Är jag vaken lite längre så brukar jag vrida mig lite så gott det går utan att han tappar taget.
    Sedan sover vi tillsammans tills det är dags för nattmål nr 2 (3-4 timmar senare). Vaknar av att han gnyr och då byter jag sida och somnar sedan igen. Han äter bara från ena bröstet i taget på natten.
    Är jag vaken nog lyfter jag tillbaka honom i hans säng eller så kasar jag åt sidan så att jag kan få rulla ihop mig till en boll.. Det händer tyvärr inte så ofta, vilket gör att jag är ganska stel på morgonen.
    Någon rapning på natten blir det aldrig, verkar inte behövas.
    Läcker lite, ligger på ett lakan som jag vikt flera ggr och som jag byter varje natt. Har provat engångslakan, men tycker det blir så svettigt.
  • k girl

Jag lade ner det där med att sova i BH trots att jag läckte mängder. Sov på en handduk och tvättade ofta istället... Sonen har kunnat hitta bröstet själv väldigt länge (sedan jag lagt oss tillrätta en gång redan, dvs då vi båda somnat under amningen), det hände i början att maken vaknade av att lillen låg och sög och jag sov.

Amma från båda brösten har han inte behövt, vi har ammat växelvis. Numera vaknar jag till när han börjar söka bröstet och lyfter över honom på andra sidan.

• Flisan79
    Meria skrev 2010-05-02 22:07:58 följande:
    Som jag minns det ammade jag först honom till sömns, sen bytte jag sida så jag låg på andra sidan om honom. Där la jag mig redo för när han skulle vakna nästa gång. När han gnydde, knäppte jag upp BH:n och han åt medan jag somnade om. När han vaknade nästa gång bytte jag sida, han började äta och jag somnade. Var lite bökigt i början med att byta sida, men det gick automatiskt tillslut. Och ibland struntade jag i att byta och då var andra bröstet som en kloss på morgonen Lite senare i amningen gick det bra att amma på ett bröst under natten och ta det andra på morgonen, berodde på hur ofta han vaknade och hur mycket han åt under dagen. Jag låg med armen böjd under huvudkudden. Då fick han plats perfekt och la oftast en arm och ben över mig.
    Precis så gör/gjorde jag med

Man vaknar ju till just när man ger tutten men sonar om så fort hon fått tag. Sen släpper hon själv och rullar tillbaka på rygg.
    Ingen av mina barn har behövt rapa på natten.
  • Lorelei

Jag ammade båda mina barn liggandes i sängen och i "sömnen". Man vaknar ju som sagt till när de börjar böka runt och gny. Men så fort tutten var på plats somnade jag om. Sov i amningslinne. Hade tur för jag läckte inte mer än första veckan, sedan var det inga problem. Låg på sidan. Vi varvade med att enbart amma från höger bröst på nätterna till att maken och jag bytte sida under natten. Berodde alldeles på hur mycket han/hon åt under natten och hur ont i kroppen jag hade av att ligga i samma ställning hela tiden Vaknade med spännt bröst ett par gånger men inget som inte var hanterbart och gick att amma bort med första morgonamningen.

• Ragnar

Första barnet tog det någon månad att få till det att amma liggandes. Med andra gick det från dag ett. Fast i början fick jag hålla en hand bakom hennes rygg så att hon inte tappade taget och rullade över på rygg.
    Jag har sovit med bh första 4 månaderna och då har jag vaknat till lite för att hjälpa barnet att ta rätt tag men somnat igen så fort barnet börjat amma. Efter det är det bara utdrivningsreflexen på det bröstet som inte ammas som det läckt lite. Har en liten tvättlapp som jag lägger över det bröstet som inte ammas. Jag brukar vakna till 1-2 gånger under natten och flytta barnet till andra sidan. På så sätt ammas båda sidor rätt så jämt under natten.
    Annars så sover jag på sidan även då jag inte ammar så sovställningen är inget som jag har haft problem med.

• Litenkatt

intressant tråd, kul å läsa om hur ni andra gör på natten :)
    jag nattammar, brukar byta sida varje gång, men ska testa att inte byta så ofta.

undrar om det är någon som har en lika sprattligt bebis som jag har?

förutom att han vill amma varannan timme så väcks jag av detta ben och armsprattel ofta. för ofta. bebisen är fyra månader. ibland så pruttar han på natten och när han vaknar så sätter jag han i mitt knä så kommer en riktigt stor bajs å massa prutt direkt.

• 25April2010

En fråga, ni som ammar i "sömnen", måste ni inte gå upp och byta blöja efter varje amning? Jag är helt ny men en veckas gammal pojke och går uppp och byter de två gånger han äter på natten. kan man låta honom sova i blöt blöja, eller hur funkar det för er andra?

• Cocco
    25April2010 skrev 2010-05-17 15:22:50 följande:
    En fråga, ni som ammar i "sömnen", måste ni inte gå upp och byta blöja efter varje amning? Jag är helt ny men en veckas gammal pojke och går uppp och byter de två gånger han äter på natten. kan man låta honom sova i blöt blöja, eller hur funkar det för er andra?
    Är det bara kiss i den och det är en engångsblöja så behöver man inte byta.
    Om jag ska vara ärlig så har jag upplevt det smidigast att byta före amningen eftersom jag oftast söver med bröstet och mina barn har vaknat när jag byter blöja.
  • Marlene
    25April2010 skrev 2010-05-17 15:22:50 följande:
    Bajsblöjor byts alltid, men om inte barnet har känslig hud eller så behöver man inte byta pinkblöjor på natten om det inte läcker eller man själv känner att man absolut vill.
  • Pickeli

Jag halvsov med amningsbh, när han gnydde så la jag honom till rätta. Det blir en vana och tillslut så kommer man knappt ihåg att man ammat på natten för man är i något zombieliknande tillstånd.

Vi har en ganska stor säng och sonen låg i mitten så jag bara flyttade över mig till andra sidan medans han låg kvar.

Vår kille har aldrig "rapats" manuellt. Har aldrig mig haft några problem med magen heller.

Svar på tråden Ni som ammar liggande i sömnen