• HelenaK

Min katt har blivit "galen"

Vår honkatt kastrerades för sju, åtta veckor sedan och hon är precis tokig nu. Hon vaktar på mig och morrar och fräser åt folk som kommer för nära, inte familjemedlemmar dock. Idag gick det för långt, hon flög på grannen som skulle svara i en mobiltelefon som ringde. Telefonen låg i en jacka brevid mig. katten flög på hennes arm och bet och rev henne tom igenom fleecejackan.
    Någon som har några idéer? Är hon "hormonig" efter kastreringen eller vaktar hon på mig pga att jag är gravid? Hon kommer även hem med möss till mig och det har hon aldrig gjort förr.

• Svar på tråden Min katt har blivit "galen"
  • HelenaK

Ingen? Jag får ringa veterinären imorgon och fråga om det finns lyckopiller för katter

• Lady Gaga
    HelenaK skrev 2010-05-02 22:50:55 följande:
    Ingen? Jag får ringa veterinären imorgon och fråga om det finns lyckopiller för katter
    eller kanske höra om det finns tvångströjor spec för katter.
    I used to be Hikaru before I got run over.
  • MerTe

Hur gammal är hon och har hon några andra symtom? Äter normalt/mer/mindre? Överdrivet aktiv i övrigt, eller tvärtom slö? Hur ser kastrationssåret ut? Veterinären är i vilket fall en god idé för en allmänkoll, - kan hon ha ont någonstans? Djur reagerar många gånger på smärta med beteendeförändringar. (Men det kan naturligtvis vara någonting helt annat också.)

• HelenaK
    Lady Gaga skrev 2010-05-02 22:52:42 följande:
    eller kanske höra om det finns tvångströjor spec för katter.
    Ha,ha. En idé så god som någon. Jag kanske skulle sätta på henne TRATTEN igen .....
  • Kinya

Det låter som om hon behöver en veterinärundersökning snarast. Hon har kanske ont någonstans!

• HelenaK

MerTe
    Hon är fyra år och har inte ont längre, såret är helt läkt och hon äter och dricker som hon ska. Så länge det är jag eller min sambo eller i viss mån barnen som klappar och håller på med henne kurrar hon. Jag kan till och med klia henne på magen så därför vet jag att hon inte har ont. Vi har varit på ett återbesök hos veterinären efter ingreppet.
    Jag har verkligen ingen aning, klimakteriekossa?? förlåt katt.

• HelenaK

ja, jag ska ringa veterinären och kolla. Hon kan ha ont inuti någonstans, det kan bara veterinären ta reda på. Men jag upplever inte som att det skulle vara något sånt.

• MerTe

Du tycker inte att hon blivit mer aktiv/busig i övrigt på sistone? Eller ätit ovanligt mycket? Ingenting annat som är annorlunda?

• MerTe

Kikade runt lite på nätet, och du verkar i vilket fall inte vara ensam om att katten börjar bete sig annorlunda då matte är gravid. Fast har inte hittat någon fler som fått en attack-katt plötsligt. =) Men många skriver att katten blivit betydligt keligare mot matte.

• JellyBean

Det är ju för att du är gravid! Hon skyddar dig!! och tydligen matar dig oxå :P
    Åh gud så himmla gulligt, kanske inte för dom som blir rivna, men det är bara till att varna dom!

du vet en såndär skylt: Varning för hunden.
    Du får skaffa en sådan fast : Varning för katten.

Massa kramar på dig och din underbara katt!

• HelenaK

Jo, hon ÄR underbar, mot mig Jag pratade med veterinären och hon hade aldrig hört om ett sådant beteende efter kastrering iallafall, de brukar ju bli lugnare.
    Hon tyckte jag kunde prova något lugnande,  men hon är ju lugn så länge ingen annan är här.
    Har även mailat en kvinna som ska vara bra på katters olika beteenden, få se om jag får något vettigt svar.
     Lite tråkigt att mina vänner ska behöva vara rädd för min katt. Hade det varit en hund hade det varit avlivning som gällde, inge snack om saken, lite knepigare nu.

Svar på tråden Min katt har blivit "galen"