• mellieB

Varför alltid vakna 4.30-5 oavsett läggtid??

Gäsp,, Dagen idag börja 4.30.. Min son är 7mån,, han har de senaste veckorna alltid velat vakna kl 5 ibland 30min tidigare och ibland 30min senare men runt 5..

I början somna han vid 19 så de kunde ja förstå de.. men sen 1v tillbaka har han somnat runt 20 och igår kl 21 men han skulle upp 4.30 idag ändå.. Jag vet att de e små o att de vaknar tidigt men 4.30?? De e inte morgon hehe de e natt..
    Är detta nån av alla dessa berömmda faser? ELler e min son en piggelin helt enkelt?.. Finns de nåt man kan göra?
    Ja har försökt somna om han genom,, nappen, låta han ligga och tjöta av sig,, Vagga,, och ge flaskan men nej nej han ska upp,, kanske somnar 5min men sen går de inte mera.. Ja vill i alla fall sova till kl 6 kanske skulle kännas mer mänskligt hehe
  • Svar på tråden Varför alltid vakna 4.30-5 oavsett läggtid??
  • KramKalas

hur sover han på dagarna? nu e iof min son bara 4 månader men om han sover bra på dagen så får vi bra nattsömn.

• mellieB

jo så e de här med kan man säga,, men han sover bra 1-2tim på förmiddan och 1-2 på eftermiddan,, dock funderar ja på om han sover försent på eftermiddagarna han brukar sova till typ 16.30-17...

• Kazeer

Så gör min son också ... fortfarande. Han är tre år. Han vaknar förvisso inte förrän 5.30-6.00, vilket är ganska okej för min del. Men det spelar ingen roll om han lägger sig tidigt eller sent. Han vaknar vid den tiden ändå. Och nu sover han inget dagtid.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Sandra N

här har vi vaknat 04,50 verkar vara standard numer för min snart 1åriga son. Jag har oxå försökt allt för att få honom att somna om men han e helt enkelt pigg o vill upp o leka. Fick tipset igår att försöka få honom att bara sova 1gång/dag så kanske han e mer trött på natten men vi får se, jag ska försöka prova iaf. Det kanske ifs inte fungerar för er då din son e ganska liten. Kanske bara att acceptera att de e morgonpigga? ;)

• Shmone

Min grabb vaknade 4.30-5 från att han var bebis tills han var 3,5-4 år.
    Även om man försökte lägga honom 2 timmar senare på kvällen under 3 veckors tid - så fortsatte han vakna lika tidigt. Så vi gav upp försöken efter ett tag.

• mellieB

Mm e väl kanske bara accepetar då,, men han e fortfarande trött,, hade han vart glad och pigg så hade de ju hjälpt lite men han e glad i 15min sen börjar han kinka och gnugga ögonen,, men att somna han då funkar inte heller,, utan han e vaken och kinkig i 3-4 tim sen efter förmiddags sovningen då blir han glad hehe,, Vi vill ju att han ska somna kl 19 som han alltid gjort men helt plötsligt från ingenstans e han för pigg vid 19 så de e tidigast 20 som börjat gälla=(

• Matanza

det flesta barn är morgonpigga så det är bara att stå ut!

Min dotter hade en fas när hon vaknade i ottan men numera så sover hon 19-07 eller rättare sagt hon lägger sig 19 men ligger och snackar för sig själv tills hon somnar vilket hon kan göra ibland i över en timme.

Min son vaknar ALLTID mellan 05-06 aldrig att han vill ligga i sängen efter kl 6! Men det är bara att stå ut.

vi får sova senare i livet!

Jag skulle inte försöka få din son att bara sova en gång per dag, han är för liten ännu! Det är först runt året dom brukar vara redo för det! Kanske att du flyttar hans eftermiddagslur så han sover tidigare och då får lite mer vaken tid innan det är dags att lägga sig för natten!

Sonen min är 11 mån och han sover 1 timme på fm mellan 9-10 och sen 13-14 och sen lägger han sig för natten kl 18.30-19 och sover fram till 05-06

• mellieB

MM Mio brukar sova 9-11 och sen kan de variera men ca 15-16.30 ska försöka somna han tidigare idag runt 14,, men de e svårt e han pigg så går de inte haha

• knäppisen

Han är ju fortfarande ganska liten och barns sovmönster förändras många många gånger de första åren. Så fort man tror man fått in en lunk så händer något och allt står på ände. Man gör allt man kan för att komma tillbaka till de gamla välkända vanorna men det går bara inte. Dagarna går ut på att räkna timmar, väcka barn, söva barn. Frustrationen stiger för att det inte blir som man vill. Försök hänga med barnet istället. Sov när barnet sover, eller var en tröttis. Det varar inte för evigt. Jag lovar.

Men visst, före 5 är natt. Synd bara att inte alla barn förstår det
  • mellieB
    knäppisen skrev 2010-05-03 08:52:08 följande:
    Han är ju fortfarande ganska liten och barns sovmönster förändras många många gånger de första åren. Så fort man tror man fått in en lunk så händer något och allt står på ände. Man gör allt man kan för att komma tillbaka till de gamla välkända vanorna men det går bara inte. Dagarna går ut på att räkna timmar, väcka barn, söva barn. Frustrationen stiger för att det inte blir som man vill. Försök hänga med barnet istället. Sov när barnet sover, eller var en tröttis. Det varar inte för evigt. Jag lovar. Men visst, före 5 är natt. Synd bara att inte alla barn förstår det
    haha ja så e de verkligen haha,, Jaja bara att dra på den glada masken då=) hehe,, Men nu sov han 1tim tidigare än vanligt på förmiddan så han kanske sover tidigare ikväll då,, för somnar han kl 19 så sover han till 5 med och som sagt igår somna han 21-4.30 så han blir ju gladare om han får 2tim till
  • MalinEddie

Har ni det riktigt mörkt i hans rum? Vi fick mörklägga mer nu när det var ljusare. Jag skulle låta honom sova max tre timmar dagtid och inte efter 15.00 om ni vill att han ska sova 19.00.
    Det kan ju kanske bero på att han är på väg in i separationsfasen också.

• mellieB

Vi ska köpa en mörkläggande gardin jusst nu har vi en filt över de e ju mörkt men inte kolsvart,, 

Kan va seperationsfasen också men han e inte gnällig på dagarna mer än på morgonen då,, men alla reagarer la olika hans sätt e väl då att vakna tidigt haha
Svar på tråden Varför alltid vakna 4.30-5 oavsett läggtid??