Chaktio skrev 2010-05-03 07:15:02 följande:
Står inför att mot min vilja tvingas till planerat snitt pga bebis i felläge.Det finns fortfarande flera veckor kvar som det kan rätta till sig på, men bara risken gör mig så ledsen att jag väljer att förbereda mig på "det värsta" redan
nu.Ni som gjort planerat snitt, vad önskar ni att ni tänkt på innan? Vad hade kunnat göras på ett annat sätt för en bättre upplevelse?Jag är väldigt inne på att jag skulle vilja ha en så naturlig födsel som det bara går, hur kan man få en känsla av naturlighet vid ett snitt? Hatar tanken på att mitt barns födelse kommer att vara förknippat med en operationssal, starka lysen och gröna dukar....
Jag står inför samma sak. Mitt fjärde barn har lagt sig i säte - precis som trean gjorde och jag hade hoppats så att slippa snitt den här gången - men känner nu att det är lika bra att skriva ihop ett förlossningsbrev för att få snittet lite mer naturligt och som JAG vill ha det.
Förra gången lät jag allt liksom bara ske - och jag tycker
inte att det blev någon positiv förlossningserfarenhet (isynnerhet jämfört med mina två hemfödslar).
Saker jag kommer att ta upp är att jag önskar sen avnavling och minimal avtorkning av bebis (förra gången tog de bort allt hudfett och BADADE honom!!). Bebin ska självklart ligga hos mig direkt efter, och i princip stanna hos mig hela tiden.
Jag kommer (OM det blir aktuellt den här gången, hoppet finns ju att det blir en vanlig födsel) att se till att snittas på ett sjukhus där man får ha bebisen och mannen hos sig på uppvaket. Amningen är viktig - och för mig kinkade det rejält med amningen pga smärtan och bristen på smärtlindring. Jag kommer den här gången att ännu mer betona att jag verkligen vill amma, och att smärtlindringen därför är extremt viktig för mig (pga tidigare erfarenheten).
Sedan är jag mer beredd på sorgen den här gången. Sorgen att inte få föda naturligt. Det var så mysko att komma hem med en bebis och fortfarande liksom gå och vänta på värkar och förlossning. Det som hjälpte var att bada tillsammans med bebisen, när jag väl var så pass läkt att det gick. Då plötsligt fick jag den där känslan av att jag fött barn och det var en så skön känsla att hålla min bebis i famnen och känna att "ja, så HÄR skulle det ha varit".