• Sussgirl

När ska man sluta med ersättning?

Hej!
    Min lilla är 10 månader nu och är inne på nan3 som hon får till mellanmål och tillgröt, späder vällingen med det på kvällen så hon blir mätt.
    Men hur länge ska man ge ersättning??
    och vad kan man ge istället som mellanmål? Blir dyrt om man ska ge köpta mellanmål bara..
    Hon väger bra så hon behöver kanske inte äta sånt men undrar vad ni hört?
    Ska man fortsätta el?

Mvh Susanne

• Svar på tråden När ska man sluta med ersättning?
  • Trollsländan

Det där med när man ska sluta ge ersättning får du nog lov att bestämma själv, har aldrig gett mina barn det ända till tio månader men det är det många som gör. Vad gäller mellanmål så kan man ex ge frukt, smörgås eller färdigköpta mellanmål.

• Shmone

Det finns inga "ska" tycker jag.. men jag hade nog fortsatt åtminstones till ett års ålder. Men det är nyttigt o bra för barnet att få ersättning även längre än så, gärna upp till flera års ålder. Men det är ju inte så att barnet blir sjukt av att sluta med det.

Annars till mellanmål kan du ge lite vad som.. yoghurt (mixa naturell yoghurt tillsammans med frukt så blir det osötad fruktyoghurt.. tex kiwi/banan), fil med havregryn, frukt, smörgås..

• tildabelle

Jag gav min son ersättning fram till 10 månader som mellanmål.
    Sen bytte vi ut mellanmålen mot vittbröd med leverpastej (eller liknande), frukt, naturellyoghurt, kex osv. Inte allt varje mellanmål såklart, utan vi varrierar bland dessa alternativ {#lang_emotions_wink}

Det gick jätte bra. Sen när han blev 11 ånader så slutade vi med vällingen också. Bytte till gröt innan läggdags och vatten. Han sover gott på det nu.

• Laire

Fast NAN3 är väl inte modersmjölksersättning utan mjölkersättning? Det ersätter mjölk från tetra (och används som måltidsdryck) och inte amning, så har jag förstått det. Eftersom små barn inte ska dricka vanlig mjölk så finns NAN3.

Så att hälla NAN3 i flaskan är ju då som att hälla vanlig mjölk i Ersättning (NAN2) kan du ge så länge du vill som sagt i tråden, precis som man kan amma så länge man vill. Ett bra riktmärke är att barnet ska äta max tre mjölmål om dagen (där faller välling in), så om du ger gröt ett mål ska barnet äta välling max två gånger till. Så om du ger välling morgon och kväll samt ett grötmål så kan du ge ersättning de övriga "flaskmatningarna".

Min son brukade äta macka och lite frukt/grönsaker då han var i den åldern. 

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • tildabelle
    Laire skrev 2010-05-03 09:22:51 följande:
    Fast NAN3 är väl inte modersmjölksersättning utan mjölkersättning? Det ersätter mjölk från tetra (och används som måltidsdryck) och inte amning, så har jag förstått det. Eftersom små barn inte ska dricka vanlig mjölk så finns NAN3.
    Njaa,, NAN3 är "tillskottsnäring". Så det är mycket mera än bara mjölk.
  • Mystic noblesse

Jag slutade med ersättning vid 6 månader och började med välling. Kommer göra likadant den här gången. Som mellanmål ger jag frukt eller en smörgås med pålägg. Sonen vill gärna ha banan som mellanmål.

• Laire
    tildabelle skrev 2010-05-03 09:24:49 följande:
    Njaa,, NAN3 är "tillskottsnäring". Så det är mycket mera än bara mjölk.
    NAN 3 innehåller det som är nyttigt i vanlig mjölk och dessutom extra järn och vitaminer. Av NAN 3 känner ditt barn sig mätt och får energi att utforska omgivningen. För små barn är NAN 3 är ett bra alternativ till vanlig mjölk.

http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=131&num=10&pci=6

Som jag tolkar det är det ett substitut för komjölk och inte "mammamjölk", men man gör ju som man vill. Jag menar med det inte att det skulle vara "enbart" komjölk näringsmässigt utan att det är ett substitut för det...  
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • tildabelle
    Laire skrev 2010-05-03 09:47:48 följande:
    NAN 3 innehåller det som är nyttigt i vanlig mjölk och dessutom extra järn och vitaminer. Av NAN 3 känner ditt barn sig mätt och får energi att utforska omgivningen. För små barn är NAN 3 är ett bra alternativ till vanlig mjölk.   www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products... Som jag tolkar det är det ett substitut för komjölk och inte "mammamjölk", men man gör ju som man vill. Jag menar med det inte att det skulle vara "enbart" komjölk näringsmässigt utan att det är ett substitut för det...  
    Som du själv skriver så är NAN3 altså mer än bara mjölk.
  • Multignutten

Vi slutade mer ersättning när vår son var 5,5 månad ca. Då åt han gröt till frukost, lagad mat till lunch, lagad mat till middag och välling på kvällen och till mellanmål fick han frukt, yoghurt, smörgås eller dylikt.

• Trynträ

Jag funderar också på att ge nan 3 som mellanmål. Ger nan 2 nu och då borde ju 3an innehålla mer än 2an kan man tycka. Eller är det bättre att ge 2an som mellanmål istället för 3an? Tycker det är så behändigt att ge i flaska istället för smörgås, yoghurt och liknande som man måste sitta och mata på ett annat sätt.

Svar på tråden När ska man sluta med ersättning?