• maya29

Tips vid anhörig ÄD

Funderar på att donerar ägg till min syster. Har ännu inte bestämt mig men vill inte göra korsdonation och om det blir av blir det en gång.

Skulle vilja veta lite mer om hur det har gått för er som har gjort anhörig donation. Gärna lite tips om vad vi skulle behöva tänka igenom innan. Ex berätta för barnet innan 18 år, juridik, känslor, problem som kan uppstå, mm.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips vid anhörig ÄD
  • Okara

Vi genomförde aldrig en anhörig donation då vi lyckades bli gravida via IVF - men både vi och min barndomskompis (som skulle vara känd donator) genomgick utredningen och hade klartecken att börja.

Jag tror det viktigaste är att alla parter är insatta i problematiken och att ni kan prata öppet om det. Enligt svenska lag har barnet rätt att så tidigt som möjligt få veta att han/hon kommit till genom äggdonation och vid 18 års ålder få veta vem donatorn är. Vid anhörigdonation finns det ju ofta fler som vet om vem som är donator (ex. far- morföräldrar) och då kan det nog vara klokt att berätta även för barnet tidigare så han/hon inte får reda på det av "misstag".

Andra funderingar kan vara vad din egen omgivning känner/tycker. Har du parter och egna barn. Vad tycker de i så fall om att du donerar ägg?

Skriv gärna och berätta hur det går eftersom vi fortfarande planerar äggdonation med känd donator inför syskonförsök.

Svar på tråden Tips vid anhörig ÄD