• sheeba

Vilket tycker ni är bäst mellan, halsband och sele?

Jag är lite inne på att köpa sele till våran hund.
    Hund drar inte så jätte mycket, men jag tycker nog att sele skulle vara bättre.
    Nu har hon vanligt läderhalsband, men det är lite litet så jag tänkte köpa nytt.

Hon är 6 månader och blir nog inte större än vad hon är nu, för hon har inte vuxit något på 2 månader ca.

Vilka erfarenheter har ni om sele? Eller tycker ni att det vanliga halsbandet är bättre?

• Svar på tråden Vilket tycker ni är bäst mellan, halsband och sele?
  • Peppa

Så här har vi det i alla fall:

Sele har man när man ska spåra och halsband på promenad samt stryp när man tränar.
    Men visst händer det att vi har en sele när vi går lite längre men hunden får inte dra i en sele heller. I selen får man bara ligga på när man spårar.
    Skulle nog rekomendera ett halvstryp.

• sheeba

Ok, vi är mycket i skogen och går, fast vi spårar inte då.
    Men det kanske är bätte med halvstryp ändå kanske?

Vi hade dte på vår förra och han dror mycket mer än vad hon gör så det gjorde inte så mycket hjälp där men det funkar kanske på henne.

• giz
    oj det måste man känna på hunden för att avgöra.
    risken med sele är att hunden drar mera eftersom den får mer dragkraft med en sele, hunden blir alltså välldigt stark.
    fördelen är att du sparar på hundens hals om den drar.
    halsband ger mindre dragkraft men förstör halsen om hunden drar.
    jag har kört både och på samma hund samtidigt, selen för att hålla imot (utan koppel i) sen när han gått fint så har jag släppt selen, för att när han velat dra tagit tag i selen.
    jag skulle nog rekomendera ett halvstryp, fodrat. men testa dej fram..... ok en riktigt bra sele som är bra för hunden ligger över 500kr så det kostar lite för att bara testa. se till att selen är fodrad över bröstet, är det läder, kolla så det inte blir isbitar när det blir kallt, vissa läderselar blir vidriga i kyla, se till att selen provas ut på just din hund i butiken och framför allt, din hund växer så räkna med att få köpa en ny när den är fullstor.
  • sheeba

Okej, Jag väntar nog och ser hur det ser ut när hon är runt året.
    Mycket kan ju hända på 6 mån

• giz

oja massor händer på 6 mån, men testa ett halvstryp..... dom är ju billigare och inte nå komplecerat att köpa finns hel läckra på no fears dog design med valfritt fleecefoder å färg å namn broderier å bla bla bla me like

• Mammanseko

Här hemma nvänder vi mest vanliga läderhalsband men åker vi in til lstan åker stryphalsbanden på direkt (jag har dålig nacke).

Sele använder jag ibland på tiken. Hon drar mindre med den.

Tycker du ska prova dig fram till vad som känns bäst för judt DIG och DIN hund!

Lycka till!

• cicci85

Min hund drar inte så mycket, oftast inte alls men jag gillar selen bättre, har den alltid om vi går längre prommisar. det märks på hunden att hon gillar selen bäst! vissa hundar gillar kanske den inte alls och drar mer... Om de drar... De kanske kan låna en sele och prova?

• Brollie

Har både och, syr egna själv!
    Gillar sele eftersom det spar lite på hundens hals. Min hund funkar dessutom så att han drar mer om han känner att jag drar - alltså gäller löst koppel o prata vart man ska för oss.
    Har aldrig haft halv stryp, ni som har det tycker det är bra? För oss borde det isåfall passa som tränings halsband? Och när töserna löper härom kring!
    Många stora hundar som jag känner har både halsband o sele samtidigt för att få stopp på hunden (med selen) o för att gå fint (med halsband)

• Cecilia1983

Jag har en liten hund och har sele....tycker det är bäst..funka inte så bra med halsband tyckte jag

• Toddo

Jag har sele på min hund. Har mycket bättre kontroll över honom. Han drar ingenting och det känns mycket snällare mot honom. Sen har han också en riktig dragsele som vi har på honom när vi cyklar, åker skidor eller spark. I den selen vet han att han ska dra

• Nattsaga

Vi varierar, våran hund drar rätt mycket men ibland är de smidigare med halsband än sele endå, beror helt på vad man gör.

• Tikka

Många har redan gett dig massor med svar men så här uppfattar jag det: En sele är bra till att spåra med men alla hundar vi haft som inte dragit så mycket i kopplet har blivit värre när vi provat med sele. Då kan de använda hela kroppen att dra med.
    Med ett halsband begränsar man deras muskelkapacitet något.

Ett stryphalsband av läder är det bästa för hundens päls (om man är noga med det) det slits inte av på samma sätt som vid ett stryphalsband av kedja.

Sen är det otroligt viktigt att man sätter ett strypkoppel åt rätt håll annars försinner funktionen med det och dessutom måste man vara försiktigt med hur mycket man rycker och sliter i hunden. Det är ganska många hundar som haft strypkopple som kommit till veterinären men utslitna halsmuskler.

Vi har halvstryp till våra och det fungerar jättebra, men smaken är som baken.

Sen står det inte vad det är för hund du har. Även om den inte växer så mycket mer kanske den kommer att växa om sig. Vi har nu en tik på 8 månader som redan är större än sin mor, fast de är renrasig. Hon kommer heller kanske inte bli så mycket större/högre, men hon kommer definitivt bli grövre och maskulinare. Håll ut och se vad som händer med er hund! Lycka till!

• sheeba

Detta är en blandras, border collie, labbe och dobermann.
    Jag trodde hon skulle bli lite större än vad hon är nu.

Hon är under mitt knä, så ca 50 cm hög. Svårt att säga har inte mätt riktigt

Men jag trodde att dobermannen skulle ta över lite för det är den hon har mäst i sig, men det är ju olika.

• Lillfrun

Jag har alltid kört med vanligt lite bredare halsband, för att skona den långa pälsen. Och jag är jättenöjd. Provade en liten stund med halvstryp, men den kändes inge bra.

Testa sig fram är nog vad som gäller.

• Ankan 77

Jag har alltid haft helstryp på mina golden tjejer.
    De drar alldrig när man promenerar. Ibland gör de ett ryck om vi möter någon kompis och då får de skylla sjig själva om de får sig ett ryck. De ska ju inte dra och slita. Tycker inte att pälsen slits så mcyket. Fast jag ställer inte ut dom så om det bli lite slitet så spelar det ju ingen roll. Egentligen skulle jag kunna ha ett läderhalsband. Men eftersom de inte drar så dras ju ändå inte kedjan ihop pch då har de ju inte ont av det. Om det skulle hända något och de skulle börja dra för fullt av någon anledning så har man bättre chans att kunna håll dom.
    Dom flesta hundra som jag har sett som har sele brukar dra som galningar. Fast självklart så finns det undantag. Unghundar brukar ju vara lite mer benägna att dra tills dom har vuxit till sig lite. Ett halvstyp funkar väll iofs lika bra som ett helstryp. Bara blev så att jag skaffade helstryp (kedja).

• sheeba

Tack för ni delar med er av vad ni tycker, har bestämt att vänta lite och se hur det blir.
    Hon drar inte så mycket _om_ hon inte ser någon annan hund eller människa.
    Men nyfikenheten på människor växer bort lite ( gjorde det på förra allafall).
    Sedan får man ju träna med det andra.
    Men innan dess så blir det antingen likadant kopel vi har nu fast lite större Eller halvstryp. Strypkoppel på en 6 månaders känns som det är lite för tidigt att prova.

• Ankan 77

Jo jag hade ju faktiskt också läderhalsband på mina när dom var bebisar.
    I och med att jag ställde ut dom när dom var små så fick dom ändra träna på att visa upp sig i strypkoppel. På utställningar har man ju ett koppel som bara är en lina med en ring i som man gör en ögla av. Ibland fick dom sig ett fnatt i det och då fick dom sig ett ryck (inte för att jag ryckte till utan för att jag inte släppte kopplet när dom drog iväg). Efter det blev de hur lydiga som helst och gick jättefint
    I varjefall ett tag.
    När jag gick på kurs med mina när dom var unghundar så tränade vi så att om hunden inte var riktigtgt med och började visa tendens till att dra så stannade man bara, och då fick den ju sig ett ryck (blev ju denns eget fel). Då lärde den sig att ha bättre koll på soin förare så att den stannade innan kopplet tog slut nästa gång. Var det en hund som var för jäklig med att dra så vände man tvärt och gick åt andra hållet. Efter några gånger så lärde den sig att inte dra. Det är ju bättre att visa direkt vad det är som gäller istället för att hålla på och smådra under en längre tid.
    Inte för att jag tror att du har några direkta problem med att dinhund drar eller så alltå. Kom bara på hur vi gjorde. Mina hundar är gamla nu (9 och 12) och 12 åringen får man mest dra efter sig när hon ska gå i slowmotion och nosa. Fast när hon får vara lös så skuttar hon fortfarande iväg

• lena ekman

Selen är gjord för att inspirera hunden att dra (och för att den inte ska skadas när den gör det). Lär hunden att gå i koppel utan att dra och använd halsband. Eftersom jag inte anser att man ska rycka och slita i kopplet så är ju det en smaksak vilket halsband som är bäst men vid ryck och slit är stryp att föredra eftersom den ger ett jämt tryck runt hela halsen i stället för att bara trycka mot strupen som ett läderhalsband gör.
    Kom i håg att ryck i kopplet kan ge nackskador.

• ICanDoIt

har inte läst andra inlägg.. men min erfarenhet är att sele är super bra på många sätt. Hade en hund som drog väldigt mycket men slutade med sele. Funderar på att köpa sele till min lilla tik.

Men jag skulle inte använda nån form av stryp på hunden om den bara är 6 månader. Det kan skada nacken.

Svar på tråden Vilket tycker ni är bäst mellan, halsband och sele?