• Anonym

Vad äter ni för fisk ni gravida?

Hallåj!

Vad äter ni för fisk? Jag äter inte så mycket, men vill äta oftare!

Äter mest fiskpinnar o torskpinnar.. lax kan hända.. vad äter ni för lax då?
    Ska man äta odlad lax från Norge? tex de här portionsförpackningarna från Ica?
    Läste någonstans att de innehåller miljögifter eller nåt..
    //anonyma jag

• Svar på tråden Vad äter ni för fisk ni gravida?
  • anouk86

Jag äter mkt tonfisk på burk. Gör röror till pasta, har i sallader och på smörgåsar.
    Samma med makrill i tomatsås. Yum

Lax brukar jag steka eller in i ugnen. Men mer fisk än så blir det inte=/

• Hannathu

Förstår inte alls varför du är anonym för det här är en fråga som måååånga ställer sig.

Jag äter i princip all fisk, när det gäller fisk är en gång ingen gång. Rekommendationerna som finns gäller för alla som är i fertil ålder och bjuder ngn mig på hälleflundra så tackar jag och tar emot för det är flera år sen jag åt det senast.

Vill man vara lite duktigare så väljer man kravmärkt och/eller MSCmärkt fisk för att inte påverka miljön så mkt. Den kravmärkta laxen är enl mig godare oxå, blekare men godare.

Här är lite tips
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m52216882.html

Kolla in Arla, tasteline, allt om mat mm för att hitta bra recept.

• Anonym

Okej, tack för att ni svarade..

Tycker det är svårt det här med fisk...... har som mål att äta det 3 ggr i veckan, men det är så svårt, då jag inte vill äta fel fisk..

• Hannathu

ska försöka minska lite på oron.

När det gäller fisk är det miljögifter man oroar sig för.

Tänker man att de anrikas i näringskedjan så är det stoooora gamla rovfiskar som man bör äta sällan. De fiskarna är dessutom ofta dyra och anses som delikatesser (tonfisk, hälleflundra, haj mfl)

Är man normalt sett väldigt dålig på att äta fisk har man en ganska rejäl kvot kvar att äta de fiskarna. Eftersom råden egentligen vänder sig till alla kvinnor i fertil ålder (13-40 år)

Sveriges insjöar blir renare och renare så om jag fattat rätt är de råden snart förändrade.

Om jag minns rätt från min utbildning så finns det många studier som inte visar ngn som helst negativ effekt av att äta fisk 3 dagar i veckan oavsett sort, tvärtom finns ngn norsk studie som visar mkt positiva effekter av all fet fisk.
    Den svenska studie som finns på det här som visat några som helst negativa effekter är gjord i början av 80talet på östkusten när utsläppsproblemen var stora. De som åt fisk från östersjön näst intill dagligen visade en ngt förhöjd risk för låg födelsevikt på barnen.

• Anonym

Ok tack.. Ni är ju för rara!

Brukar stå i affären och titta på fisk, men kommer sällan hem med något annat än lax i portionsförpackningar och fiskpinnar.. vill ju inte äta fel fisk

Svar på tråden Vad äter ni för fisk ni gravida?