• Anonym

Hormonella bristningar... Säket!

Jag blir så irriterad på alla som skriver att bristningar BARA är hormonella. Man kan inte göra någonting alls för att minska risken att få dom.

Kan ni då snälla svara på..
    Varför kommer bristningarna oftast på slutet av graviditeten när huden börjar bli spänd? Det är ju 9 månader av hormonstorm.. inte bara på slutet.
    Varför kommer bristningarna bara på ställen där huden sträcks ut. Typ magen, rumpan brösten. Påverkar bara hormonerna där eller?
    Varför får man bristnigar när man går upp mycket i vikt utan att vara gravid?
    Varför får killar bristningar. Min kille fick det över axlarna när han tränade mycket.. Och det va inga preparat eller sånt med i bilden. Gravid hormoner där med eller??
  • Svar på tråden Hormonella bristningar... Säket!
  • Mamaiia

Nej, de är inte BARA hormonellt betingade.

Man måste lära sig att FL-sanningar inte alltid överensstämmer med verkligheten ser du, TS

Här på FL är var och varenda kotte självutnämnda experter i medicin/mödravård/förlossningsvård etc. Alldeles självlärda dessutom, med hjälp av Google, Wikipedia eller Aftonbladet.

{#lang_emotions_djavulsk}

♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • Anonym

Ja precis.

Bara för att man har snubblat över en viss infomation så borde man inte snöa in på det helt och hållet och tjurigt trycka ner alla andra som inte är av samma åsikt.
  • pessl
    Maaaaa skrev 2010-05-03 14:35:09 följande:
    Nej, de är inte BARA hormonellt betingade. Man måste lära sig att FL-sanningar inte alltid överensstämmer med verkligheten ser du, TS Här på FL är var och varenda kotte självutnämnda experter i medicin/mödravård/förlossningsvård etc. Alldeles självlärda dessutom, med hjälp av Google, Wikipedia eller Aftonbladet.
    Men inte är det en FL-sanning utan något som ofta framförs av barnmorskor och gynekologer?
  • Nillinsimim

Nu är inte jag expert som många andra men borde det inte vara tvärt om, bristningarna minskar när man är gravid, de bristningar som uppstår gör det vid spända områden där hormonenar inte lykats göra så att huden blivit mer elastisk? Det är ju det hormonerna gör, ser till att magen kan växa utan att vi ska lida av det (inte spricka upp och spilla ut inälvor osv)

• pappe jonthe

Tror faktiskt det ligger en gnutta "måste rädda självförtroendet" med i bilden oxå. Tror mer det har o göra med var persons huds elastiska förmåga att göra. Jag gick typ upp 10 kilo när sambon va gravid (hennes fel inte mitt..... typ), hon gick ju inte upp så mycket men hennes mage va ju helt j-vla galen. Men inte en tillstymelse utav bristningar någonstans. Hon har väl samma hormoner som resten av gravida dock, eller så utvann hon hormonerna på något sätt och la i min mat, grrr.

Man måste nog helt enkelt skylla på något för att försöka få en själv att känna sig bättre. Inget man blir bättre människa för med säkert lite lättare för psyket ett tag.

• Toppen9

jag har aldrig hört att  det skulle vara hormoner inblandat i bristningar, däremot att det till viss del är genetiskt.

• pappe jonthe

Just ja vi smörjde ju magen med mandelolja från apoteket oxå, sinnesfet olja, kan ju kanske ha hjälpt en liten del, så varför inte smörja på lite när man ändå håller på. Hjälper nog mer än att enbart hoppas på att inte hormonerna ska börja terrorisera.

• Anonym (Tips)

Fråga eran BM istället, eller en HUDLÄKARE så får ni ett svar. Ingen här ute kommer ge ett helt och fullt korrekt svar i alla fall

• Mamaiia
    pessl skrev 2010-05-03 14:40:59 följande:
    Men inte är det en FL-sanning utan något som ofta framförs av barnmorskor och gynekologer?
    Jag har aldrig hört en barnmmorska eller gynekolog säga det.

Däremot har jag fått svaret (av BM på spec-mödravården vid Karolinska Sjukhuset) att ingen vet exakt varför en del kvinnor får så mycket bristningar medans andra inte får några alls. Vanligtvis härleds det till viktökning (eftersom även kvinnor som inte är gravida utan bara allmänt feta får bristningar) men kan även vara hormonellt betingade.

Att dessa bristningar skulle vara BARA hormonellt betingade (påståendet som TS avser, och retar sig på) är alltså inte sant.

Detta läste jag även själv, senast i en av Daphne Metlands böcker, och det stämmer dessutom precis överens med vad jag fick lära mig då jag läste gynekologi/obstetrik under min utbildning.
    ♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
Svar på tråden Hormonella bristningar... Säket!