• litenpanda

Blöjbarn på stranden

Hej,

lite underlig fråga kanske, men hur har ni gjort rent praktiskt ni som åkt på solsemester med era små blöjbarn?
    Vi ska åka till Grekland om en månad med vår då 15-månaders dotter. Vi har köpt en sån där solskyddsdräkt till henne att ha när vi är på stranden och leker i sanden och badar. Men då kan man väl inte gärna ha blöja under, eftersom hon antagligen ska i och plaska i strandkanten mest hela tiden? Hon kan ju inte direkt kontrollera sina behov, så om hon inte har blöja kommer hon väl kissa (och bajsa) i dräkten, och det är ju inte så kul. Och om hon istället får gå naken så försvinner ju vitsen med solskyddsdräkt, då måste vi ju smörja in hela henne med jätte-jätte-mycket solskyddsfaktor.

Ni kanske tycker jag är knäpp som sitter och funderar över detta, men alla erfarenheter från andra beach-babies mottages tacksamt!

• Svar på tråden Blöjbarn på stranden
  • Mälaröbo

Antingen badblöja eller så får man leva med att det händer en olycka eller två.
    Att barn kissar i vattnet kommer man nog inte ifrån oavsett hur stora de blir.
    Om de bajsar får man tvätta upp badkläderna och hålla tummarna för att inte allt för mycket åker ut i vattnet

• petite my

Jag har testat solskyddsdräkt på mina barn men tyvärr trivs inte dom i sådana. Och ärligt så kan jag förstå, det verkar inte skönt med en tajt dräkt i värmen.
    Jag använder blöja/badblöja och t-shirt och precis som du sa; en massa solkräm på armar, ansikte, nacke och ben. Tycker att det är svårare att hålla sanden borta...därför är jag jättenoga med blöja på och helst solglasögon (hjälper lite när dem kastar sand upp i ansiktet på sig själva...:)

• sarsparis

Vi har haft badbyxor, alltså sånna som håller ev bajs kvar i byxan så det inte hamnar i tex poolen. det är bajset som jag tycker är värst. kiss kan man leva med ;) Nackdelen med badbyxa är ju att man kanske inte kan ha den en hel dag utan måste tvätta av den. Vi har två par som vi hade förra sommaren. Annars finns det ju särskilda badblöjor, svindyra enligt min mening men säkert jättebra. Båda funkar att ha under solskyddsdräkt. sen tycker heller inte jag att solskyddsdräkt är vidare bra, barnen blir snabbt kalla i dom när de är blöta, även om det är 35 grader ute. Sen får man räkna med att det är sand precis överallt, gåde i rumpen och i munnen......;)

att inte vara i solen när det är som varmast är nog mitt råd, var på badstranden på förmiddagen och senare på eftermiddagen. vi hade turen sist att vår son var somnade runt 12 och sov i säkert 2 h.

• litenpanda

Tack för råd!
    Badblöjor ska vi nog testa, vi är ju bara borta en vecka och det är ju bara de tider man är på stranden, så det gör inte så mycket om de är lite dyra. Badbyxor har vi ett par som brukar ha på miniplask, de kan man ju ha när de är i och badar i poolen.

Jag förstår att de blir kalla i de täckande dräkterna, vi får väl byta om med badbyxor och t-shirt en stund när hon har blött ner sig alldeles.

Vi kommer nog automatiskt hålla oss ifrån stranden när det är som varmast. Dottern sover middag ca 12.30-14.

Svar på tråden Blöjbarn på stranden