hej,
Kommer precis hem efter att fått reda på att vårt foster har förstorat njurbäcken, dvs. hydronefros. När jag fick reda på det vart jag bokstavligen svimfärdig och har därför tillbringat hela kvällen med att leta på nät och i uppslagsböcker. Tyvärr blir detta lite manligt svar, så strunta i siffrorna om du inte vill ha de.
Så här verkar de flesta säga:
Hydronefros är det vanligaste(50% av fallen) "onormala" som hittas vid UL. Det ska vara runt 2% av alla undersökta.
Det försvinner troligen innan födseln (50% av fallen).
Om inte, behandlas den nyfödda med antibiotika, och det räcker oftast(93% av kvarvarande fallen), annars opererar man och lär det också gå bra.
Vanligaste orsaken verkar vara stopp i urinväg från njuren till urinblåsan, men det är flera olika saker det kan bero på ( av vilka jag inte lyckas fatta hälften ..).
Som sagt mycket siffror.
Det mesta som jag hittat verkar lugnande, så jag hoppas att både din och min bebis är bland den hälft som det försvinner av sig självt på, annars så får man väl se. Det är i alla fall inget som man kan göra innan förlossningen mer än hålla tummarna och be en bön.
Är du bra på engelska får du en länk som hjälpte mig:
www.drgreene.com/21_109.html
Jag ska försöka sluta oroa mig nu. Prova detsamma.
Nu får både ett tumhåll och en bön från mig så går det nog bra.