• TUVA77

Hydronefros

Är i v30 och har farit på UL i dag. Läkaren har misstanke om hydronefros, så jag fick en tid för UL om tre veckor.

Läkaren förklarade att urinbäckenet i njurarna var större än vad han är van vid att se. Har sökt lite om Hydronefros på internet, men jag har inte riktigt förtått. Är det någon som vet och kan ge en bra beskrivning.

/tuva

• Svar på tråden Hydronefros
  • pappa

hej,
    Kommer precis hem efter att fått reda på att vårt foster har förstorat njurbäcken, dvs. hydronefros. När jag fick reda på det vart jag bokstavligen svimfärdig och har därför tillbringat hela kvällen med att leta på nät och i uppslagsböcker. Tyvärr blir detta lite manligt svar, så strunta i siffrorna om du inte vill ha de.

Så här verkar de flesta säga:
    Hydronefros är det vanligaste(50% av fallen) "onormala" som hittas vid UL. Det ska vara runt 2% av alla undersökta.

Det försvinner troligen innan födseln (50% av fallen).

Om inte, behandlas den nyfödda med antibiotika, och det räcker oftast(93% av kvarvarande fallen), annars opererar man och lär det också gå bra.

Vanligaste orsaken verkar vara stopp i urinväg från njuren till urinblåsan, men det är flera olika saker det kan bero på ( av vilka jag inte lyckas fatta hälften ..).

Som sagt mycket siffror.
    Det mesta som jag hittat verkar lugnande, så jag hoppas att både din och min bebis är bland den hälft som det försvinner av sig självt på, annars så får man väl se. Det är i alla fall inget som man kan göra innan förlossningen mer än hålla tummarna och be en bön.

Är du bra på engelska får du en länk som hjälpte mig:
    www.drgreene.com/21_109.html

Jag ska försöka sluta oroa mig nu. Prova detsamma.
    Nu får både ett tumhåll och en bön från mig så går det nog bra.

• TUVA77

Tack Pappa!
    Det har nästan gått tre veckor sedan mitt inlägg. I dag går vi in i v33 och i morgon är det dags för UL igen ...

Har pratat mycket med BM och vi har skrivit en lista med frågor.

Pojkvännen är född med en s k skrumpnjure som opererades bort efter födseln, men det finns inget genetiskt samband med njurbäckenet på bebisen.

Nu ligger man ju i alla fall steget före - Om det visar sig vara kvar så kommer barnläkare informeras ...

Håller också tummarna för våra bebisar ...

• Hattifnatt

En väninna till mig födde en pojke med hudronefros, som ju innebär att man ser att njurbäckenet är dilaterat. I hans fall berodde det på en sk urethravalvel, dvs ett slemhinneveck i urinbröret från blåsan och ut till penis, som stoppade upp urinflödet från båda njurarna. Pojken är nu åtta år och mår finfint, men har fått operas ett par gånger och hade en kateter rakt in i urinblåsan sin första tid för att avlasta njurarna, innan valveln kunde åtgärdas. Men jag tror föräldrarna tyckte det var fullt hanterbart.

Men oavsett anledningen till hydronefrosen i era fall, så bra att det upptäcks i god tid så att man dels kan ha koll på njurfunktionen hos barnet, dels vara beredd med läkare direkt efter förlossningen om det skulle behövas - det är ju bäst för bebben!

Svar på tråden Hydronefros